آموزش خصوصی ارز دیجیتال
ترید و سرمایه گذاری

آموزش سرمایه گذاری به کودکان

آموزش صرافی بینگ ایکس

اگر صاحب فرزند باشید و یا در اطرافیان خود کودکان کم سن و سالی باشند نگرانی اینده آن ها در جامعه دارای تورم سنگین یکی از مهم ترین مسائل است فلذا داشتن دانش سرمایه گذاری برای کودکان برای درامان ماندن از گزند تورم مسئله ای مهم است پس با ما همراه باشید در آموزش سرمایه گذاری به کودکان

آموزش سرمایه گذاری به کودکان به چه صورتی انجام می گیرد؟

اگر در حال حاضر پدر یا مادر هستید، هدف اصلی زندگی شما باید تهیه امنیت حال و آینده کودک ها باشد. برای پدرومادر هیچ چیز مهمتر از خوشبختی کودکانشان نیست؛ اما متاسفانه در دنیای امروز، شادی و خوشحالی هزینه های زیادی دارد. به همین دلیل، شما باید آموزش سرمایه گذاری به کودکان خود را در اسرع وقت شروع کنید.
سرمایه گذاری زود هنگام به سرمایه گذاران زمانی برای پیشرفت می دهد و به شما کمک می کند که وقتی کافی برای یاد دادن کودکان خود بسازید و هرچه سریعتر این کار را انجام دهید، می توانید راه های بیشتری را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید و ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهید.
البته کودک ها به شکل های مختلف بالغ می شوند و هرکدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند. پس ممکن است مدتی طول بکشد که آن ها آماده شوند تا با مفاهیمی مانند ایجاد سبد سهام و تخصیص دارایی آشنا شوند. با این حال، اصول اولیه سرمایه گذاری را می توان در وقتی که کودک ها کاملا مستعد یادگیری هستند، آموزش داد. پیش از آغازآموزش سرمایه گذاری به کودکان می توانید آن ها را با مفاهیمی همچون خطر و پاداش آشنا کنید و سپس تصویری مختصر از سرمایه گذاری در بازار سهام، اوراق قرضه و…برای آن ها بسازید. به طور کلی، می توانید از نکات زیر برای آموزش سرمایه گذاری توسط کودکان استفاده کنید:

آموزش سرمایه گذاری توسط کودکان
به مرور کودک خود را با نحوه کار در بازار آشنا کنید و روند سرمایه گذاری را به او آموزش دهید؛ چراکه این امر باعث می شود در بزرگسالی، دیدگاه بهتری در خصوص سرمایه گذاری داشته باشد.
با آموزش اصول سهم، اوراق قرضه و…مواردی همچون سود و زیان را به آن ها آموزش دهید.
به آن ها نشان دهید که در سبد سرمایه گذاری خود، سهام چه شرکتی را خریداری کرده اید و توضیح دهید که دلیل انتخاب این سهم ها چه بوده است و از آن ها بخواهید تا در خصوص سهام خریداری شده، اطلاعات و اخبار مهم را جمع آوری کنند.

هنگامی که کودک شما با مفاهیم ابتدایی مالی احساس راحتی کرد، زمان دهید سهم شرکتی را که می شناسد یا دوست دارد را انتخاب کند. اگر توانایی خرید چند سهام را دارید، این کار را انجام دهید؛ در غیر اینصورت، به آن ها کمک کنید تا سبد سهام خود را درست انتخاب کنند.
هنگامی که کودک شما بزرگتر شد، او را تشویق کنید پولی که پس انداز کرده است را در ترکیبی از سهام، اوراق قرضه، حساب پس انداز و… سرمایه گذاری کند. شما می توانید به مدیریت سبد دارایی آن ها کمک کنید؛ در حالی که هنوز به آن ها اجازه می دهید شروع کننده شوند.

در مورد سهام و اوراق قرضه بحث کنید

یکی از روش های آموزش سرمایه گذاری به کودکان، بحث کردن در مورد مفاهیمی همچون سهام و…است؛ در واقع به این شکل پیش بروید که برخلاف حساب پس اندازی که فرزند شما ممکن است از قبل داشته باشد، نحوه سرمایه گذاری کردن را نیز به آن ها آموزش دهید و به این نکته توجه کنید که سهام یک سرمایه گذاری با ریسک و بازده متغیر است.

آموزش سرمایه گذاری توسط کودکان

به طور جمعی، سرمایه گذاری در بازار سهام به عنوان ریسک بالا طبقه بندی می شود؛ اما همراه با آن، پتانسیل بازده بالا نیز وجود دارد. برای آموزش سرمایه گذاری به کودکان می توانید این موضوع را توضیح دهید که ارزش یک سهام بسته به رشد و سودآوری شرکت می تواند بالا و پایین رود و در طرف مقابل نیز به این موضوع اشاره کنید که ریسک در سهام همیشه قابل پیش بینی نیست. به عنوان نمونه، وقتیکه سوابق شرکت ها دستکاری می شود یا مدیران عامل دروغ می گویند، تحلیل بنیادی شرکت های فعال در بازار سرمایه بی معنی می شود؛ با این حال، این حوادث دور از دسترس هستند.
از جهت دیگر، سرمایه گذاری در بسترهایی همچون اسناد خزانه اسلامی، اوراق قرضه، اوراق مشارکت و…نیز می تواند یکی از مفاهیمی باشد که در آموزش سرمایه گذاری به کودکان استفاده می شود. این اوراق معمولا سودی به اندازه سود حساب های بانکی دارند و ریسک سرمایه گذاری در آن ها بسیار پایین است و توسط دولت، بانک ها و یا شرکت هایی که نیاز به تامین مالی دارند، منتشر می شود و براساس قراردادهایی که منعقد می شود، سود آن ها قطعی شده است. پس، سرمایه گذاری در این اوراق، جزییات خاص خود را دارد و با توجه به پیچیدگی این ابزارها، می توانید آموزش سرمایه گذاری توسط کودکان را از این راه آغاز کنید و به آن ها اجازه دهید که خرید و فروش این ابزارهای مالی به چه صورت انجام می شود. در کنار همه اینها باید به آموزش ارزدیجیتال در مشهد و آموزش فارکس در مشهد اشاره کرد که آکادمی حسن زاده فایننس آموزش کامل به شما میدهد.

توجه کودک خود را به سوی سرمایه گذاری بیاورید

اگر مالک سهام هستید، با نشان دادن مالکیت خود بر تکه ای از سهام شرکت هایی که ممکن است برای کودکان جذاب باشد، نظر آن ها را جلب کنید. به عنوان نمونه، سهام شرکت های فعال در حوزه فناوری، تولید وسایل ورزشی و… که معمولا برای کودکان جذاب است، می تواند آن ها را در خصوص سهام خریداری شده کنجکاو کند و برای این موضوع می توانید کودک خود را با صفحه ارتباطی سرمایه گذاران و شرکت مذکور آشنا کنید تا بتواند پاسخ سوالات خود را بدست آورد و در مورد آنچه شرکت می سازد، درآمد شرکت در آن سال، مقدار کارکنان و…اطلاعات کاربردی بدست آورد. بعد از آن از کودک خود بپرسید که دوست دارد سهام چه شرکتی را بخرد و اولین سوالات سرمایه گذاری را در ذهن او به وجود بیاورید.

آموزش سرمایه گذاری توسط کودکان

وقتی کودکان خود را با مفاهیم ابتدایی مالی آشنا کردید، به آن ها اجازه دهید که یک شرکت را انتخاب کنند. اگر پول دارید، چند سهم از سهام مدنظر او را بخرید و سپس حداقل هفته ای یک بار سرمایه گذاری را با هم بررسی کنید تا نشان دهید چگونه می تواند صعود یا سقوط کند. یا می توانید به سادگی یک سبد سهام آنلاین ایجاد کرده و سهام را برای سرگرمی ردیابی کنید.
اگر سهام کودک خود را در سنین پایین انتخاب کنید، آن ها تجربه می کنند که بازارها چرخه های مختلف دارند و همواره با نوسانات کوچک و بزرگ همراه هستند. این موضوع آن ها را برای واقعیت نوسانات بازار آماده می کند و به آن ها کمک می کند تا در سنین بزرگسالی تصمیمات آگاهانه بگیرند.

بگذارید فرزندتان سرمایه گذاری کند

وقتی که کودک شما بزرگتر شد، می توانید توضیحات عمیق تری درباره سهام و سایر سرمایه گذاری ها به او ارائه کنید. در نهایت، شما می خواهید به یک کودک اجازه دهید سهام خود را بخرد و ممکن است تا وقتیکه علاقمند به سرمایه گذاری هستند، پول نقد کافی نیز پس انداز کنند. توجه داشته باشید که نباید همه این پس اندازها را در یک بخش یا سهام یک شرکت سرمایه گذاری کرد و بهتر است از استراتژی تشکیل سبد سرمایه گذاری استفاده کنید و این موضوع باعث آشنا شدن کودک شما با انواع سرمایه گذاری می شود.
اگر فرزندتان پول کافی برای شرکت در روند یادگیری نداشته باشد، شما دو راه دارید؛ اول اینکه می توانید از پول نقد خود برای باز کردن یک حساب کارگزاری کوچک برای فرزند خود، جهت سرمایه گذاری استفاده کنید و یا می توانید یک مجموعه از دارایی را که کودک شما می خواهد در آینده بخرد، ایجاد کنید. در راه دوم، شما باید راه های ابتکاری برای حفظ علاقه آن ها را پیدا کنید.

آموزش سرمایه گذاری به کودکان باید هر چه زودتر آغاز شود

یادگیری مفاهیم پیچیده تر کودکان از 3 سالگی آغاز می شود و آن ها زمینه ها و آمادگی های لازم برای کسب دانش مالی و اقتصادی را در اختیار دارند و معمولا در همین سن است که نحوه پس انداز کردن را از طریق قلک یاد می گیرند.

هدف پدرومادر باید رشد کودکان برای آمادگی در آینده باشد؛ در واقع اگر کودکان تا 21 سالگی بدانند چگونه پس انداز کنند یا سرمایه گذاری کنند، ممکن است در این سن ثروت زیادی در اختیار نداشته باشند، اما داشتن دانش و هوش مالی در سال های پیش رو کمک زیادی به آن ها می کند. پس هرچقدر آموزش سرمایه گذاری به کودکان را سریعتر آغاز کنید، در بلندمدت می تواند نتایج بهتری را به وجود بیاورد.

از پس انداز تا سرمایه گذاری

در حالی که  پس انداز روشی آسان برای شروع  سفر مالی کودک است، سرمایه گذاری بخش بعدی لازم برای درآمدزایی و رسیدن به ثروت است و شما باید تفاوت بین پس انداز و سرمایه گذاری را به کودک خود آموزش دهید و مشکلات و فواید هرکدام از آن ها را بیان کنید.
توجه داشته باشید که اقتصاد ایران در سال های اخیر به دلیل تحریم، کسری بودجه، رشد نقدینگی و… با تورم های سنگین همراه بوده است و با افت ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است و اشخاصی که پول خود را پس انداز کرده اند، در میان مدت قدرت خود را از دست داده اند. پس، به هنگام آموزش سرمایه گذاری به کودکان بهتر است سرمایه گذاری کردن را جایگزین پس انداز کنید.

به آسانی هرچه تمام تر با آن‌‌‌ها صحبت کنید

آموزش سرمایه گذاری به کودکان باید به روشی کاملا ساده و روان باشد و در ابتدای کار بایستی مفاهیم و اصول اولیه بازارهای مالی را به او آموزش دهید؛ چراکه قدرت تحلیل و بررسی ذهن آن ها به اندازه یک فرد بالغ و بزرگسال نیست. به عنوان نمونه، در آغاز آموزش سرمایه گذاری به کودکان، به جای انتقال مفاهیم سخت، بهتر است موضوعاتی همچون سود و زیان ناشی از معاملات را برای او توضیح دهید.

با بازی اصول آموزش سرمایه گذاری به کودکان را به آنها بیاموزید

کودکان در خصوص بازی کنجکاو هستند و هر موضوعی که در این قالب بیان شود، می تواند اثرات خوبی بر یادگیری و آموزش آن ها داشته باشد. شما باید تفکر های خود را در مورد سرمایه گذاری به شکل بازی تعریف کنید و آن ها را در فعالیت های سرمایه گذاری خود مشارکت دهید. شما می توانید برنامه های پس انداز و سرمایه گذاری خود را توصیف کنید و توضیح دهید که چرا پس انداز می کنید و در طولانی مدت چه مزایایی را کسب خواهید کرد.

سود مرکب را به آن ها آموزش دهید

وقتی که در مورد ترکیب سرمایه گذاری و بازدهی های بلندمدت به کودکان خود آموزش می دهید، لازم است که نمونه های قابل لمس در دنیای واقعی در مورد چگونگی رشد پول را نیز به آن ها معرفی کنید؛ در واقع، نوسانات امری طبیعی است و دانستن این موضوع و سرمایه گذاری از راه آن، احساسات را هنگام سرمایه گذاری در سنین بالاتر کنترل می کند. از جهت دیگر، موضوع سود مرکب بسیار عجیب است و انجام این فرآیند در بازه های بلند مدت می تواند بازدهی های چشمگیر برای سرمایه گذاران به وجود بیاورد. پس، ذکر این نکات در میان آموزش سرمایه گذاری به کودکان، می تواند اثرات بسیار خوبی را به همراه داشته باشد.

به کودکان خود سهم هدیه بدهید

پدر و مادرها معمولا برای تشویق کودکان خود، برای آن ها هدیه می خرند و این موضوع باعث افزایش انگیزه کودکان می شود. یکی از کارهایی که می تواند برای آموزش سرمایه گذاری به کودکان مفید باشد، خرید سهام شرکت های سودساز به عنوان هدیه برای آن ها است و هرگونه سرمایه گذاری در دوران کودکی و نگهداری آن در چندسال آینده می تواند بازدهی های چشمگیری را خلق کند. به عنوان نمونه، پدرومادر می توانند برای هدیه روز تولد فرزند خود، برای او سهام بخرند و به شکل بلندمدت برای او نگهداری کنند و سود حاصل از مجامع سالیانه را نیز دوباره برای خرید سهام صرف کنند و سود مرکب را به او نشان دهند.

سبد دارایی ایجاد کنید

پیگیری یک سبد سهام می تواند به راحتی یک گفتگو در مورد معنای آن در هنگام افزایش و سقوط سهام باشد و اینکه چگونه بر سرمایه گذاری اولیه شما تأثیر می گذارد. این موضوعی است که کودک ها حتی در سنین جوانی نیز می توانند از آن لذت ببرند.

به عنوان نمونه، آکادمی مجموعه آریل در شیکاگو به هر شخص کلاس اول، یک سبد سرمایه گذاری به ارزش 20000 دلار می دهد. این نمونه که نکاتی را در خصوص بورس آمریکا بیان می کند، یک سبد سهام ساختگی است که می تواند با علایق فرزند شما مرتبط باشد. به عنوان نمونه در همین بازار، اگر کودک شما ماشین دوست دارد، می توانید سبد سهام پایه ای سرمایه گذاری مسکونی ایجاد کنید که شامل سهام انحصاری شرکت های خودروسازی مانند تسلا، شرکت فورد موتور، نیسان، بی ام و و جنرال موتورز باشد؛ سپس از فرزند خود بخواهید که چقدر پول برای سرمایه گذاری در هر سهام نیاز دارد.

در حال حاضر، برای معامله واقعی آماده هستید؟ بسیاری از فعالان حرفه ای بازارهای مالی معتقدند که استفاده از پول واقعی می تواند درسی عظیم برای کودک ها باشد، به شرطی که بتوانید آن ها جذب کنید.

هنگامی که آموزش سرمایه گذاری به کودکان را آغاز می کنید، در صورت بروز اشتباهات زیاد به کودک ها سخت نگیرید. به جای آن، فرصت ها را غنیمت بشمارید و به آن ها درس های ارزشمند سرمایه گذاری بدهید و حتی اگر سبد متوسط فرزند شما ضرر کند، این موضوع فرصتی برای یادگیری درس ارزشمند مثبت ماندن، حتی در صورت نوسان بازار است.

آیا کودکان واقعا می توانند مفاهیم سرمایه گذاری را درک کنند؟

سوال مهمی که در خصوص آموزش سرمایه گذاری به کودکان پیش می آید، این است که آیا واقعا کودکان می توانند مفاهیم مالی و سرمایه گذاری را درک کنند؟

تیم شیهان، بنیانگذار و مدیرعامل Greenlight، که یک شرکت بانکداری دیجیتال متمرکز بر نوجوانان که کارت های نقدی تحت مدیریت پدرومادر را برای کودکان فراهم می کند، می گوید که آن ها کاملا می توانند مفاهیم مالی را درک کنند. وی گفت: کودک ها شما را با آنچه که می فهمند و چقدر می توانند انجام دهند، تعجب زده می کنند و اگر با موارد بسیار ساده مانند ارتباط آن ها با محصولات یا خدماتی که استفاده می کنند شروع کنید، می توانید مفهوم سطح بالای سرمایه گذاری را برای اکثر کودک ها توضیح دهید. همچنین لازم به ذکر است برای آموزش کامل و بدون دردسر و سختی به کودکان خود میتوانید از دوره های حضوری مخصوص کودکان در اکادمی حسن زاده استفاده نمایید

جمع بندی

آموزش سرمایه گذاری به کودکان، یکی از موارد ضروری داشتن ثروت در سن بعد بلوغ است و تحقیق ها نشان داده است پدرومادری که در مورد آموزش سرمایه گذاری به کودکان خود حساس بوده اند، فرزند هایی با بینش سرمایه گذاری قوی تری را بزرگ کرده اند و این فرزندان نتیجه این آموزش ها را در بزرگسالی دیده اند. بسیاری از معامله گران بازارهای مالی معتقدند که کوچکترین سرمایه گذاری ها در دوران کودکی به علت رشد پول و سود مرکب، می تواند سود سازی های چشمگیری را در سال های بعد به وجود بیاورد. پس، آموزش سرمایه گذاری به کودکان خود را جدی بگیرید و از همان سن کودکی، آن ها را با این موارد آشنا کنید.

سوالات متداول

1_ به چه روش هایی باید سرمایه گذاری را به کودکان آموخت؟

به روش های سرگرم کننده ای که توجه کودک را جلب کند همچون بازی داستان و…

2_پیش از اموزش سرمایه گذاری کودکان چه چیزی را باید بیاموزند؟

بهتر است قبل از سرمایه گذاری به کودکان پس انداز صحیح و روش های آن اموزش داده شود.

3_آموزش سرمایه گذاری به کودکان به چه صورت باید باشد؟

این آموزش باید به آسانی تمام و کاملا قابل فهم برای کلیه افراد  بدور از پیچیدگی باشد.

کانال سیگنال فارکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا