آموزش خصوصی ارز دیجیتال
ترید و سرمایه گذاریتحلیل تکنیکال

تحلیل و بررسی تکنیکال

آموزش صرافی بینگ ایکس

امروزه معاملات در سراسر بازار های مالی بر اساس تحلیل و بر طبق اصول و روش های مخصوص به خود می باشد و خرید بدون تحلیل صحیح نتیجه ای جز از دست دادن سرمایه ندارد پیش از این به اموزش جامع تحلیل و بررسی فاندامنتال پرداخته ایم و در این مقاله به تحلیل و بررسی تکنیکال می پردازیم روشی بسیار جذاب تر و قوی تر در تحلیل تمام بازار های مالی با ما همراه باشید.

پیش درآمدی بر تحلیل و بررسی تکنیکال

به هر گونه بررسی یک بازار برای هدفی مشخص، تحلیل می گویند. تحلیل در بازار های مالی برای کسب سود انجام می شود. یعنی تحلیلگر بازارهای مالی باید مارکت یا بازار هدف خود را با استفاده از ابزار هایی که در اختیار دارد، بررسی کند و در انتها بتواند به نتیجه ی مورد نظر خود برسد. تحلیل بسته به ابزار های مورد استفاده تحلیلگر، انواع مختلفی دارد که در این مطلب قصد داریم تا با تحلیل و بررسی تکنیکال آشنا شویم.
تحلیل و بررسی تکنیکال با استفاده از نمودار قیمت– زمان روند حرکت قیمت و نقاط برگشتی را مشخص می کند. این تحلیل پرکاربرد ترین تحلیل برای بازار های مالی است و در تمام دنیا از روش های مختلف آن استفاده می شود.
این تحلیل بر روابط خرید و فروش در یک بازار تمرکز دارد و معامله گران با استفاده از نمودار قیمت قیمت می توانند تمام اطلاعات مورد نیاز خود را استخراج کنند. برای نمونه در مبحث پرایس اکشن که از زیر شاخه های تکنیکال است، رفتار سرمایه گذاران و قدرت خریدار و فروشنده را میتوان درک کرد.

تحلیل و بررسی تکنیکال بر پایه ی چند قانون تعریف می شود:

تاریخ تکرار می شود:

برای بررسی یک نمودار قیمت مبنای تصمیم گیری را معمولا رفتار سرمایه گذاران در گذشته قرار می دهیم. برای نمونه فرض کنید در گذشته، اولین باری که سهم به قیمت 2 هزارتومان رسیده بود، فشار فروش روی سهم ایجاد شده بود و قیمت رو به پایین حرکت کرده بود. بعد از مقداری ریزش، دوباره خریدار های سهم زیاد شده و سهم رو به بالا حرکت کرد و برای بار دیگر به قیمت 2 هزارتومان رسید. اما هرچقدر هم فشار خریداران بالا باشد باز هم تعدادی از سرمایه گذاران در این قیمت از سهم خارج می شوند و باعث واکنش قیمت به این قیمت می شوند.

همه چیز در نمودار قیمت نهفته است:

نمودار های قیمت گویای رفتار سهمداران در قیمت های مختلف در طول زمان هستند. تحلیلگر تکنیکال به جز نمودار قیمت و ابزارهای تحلیل و بررسی تکنیکال نیازی به داده ی دیگری ندارد و همه ی اطلاعات مورد نیاز را از نمودار قیمت استخراج می کند.
نگاه ریز بینانه به نمودار قیمت میتواند رفتار دقیق سرمایه گذاران و معامله گران را به شما ارائه کند. اینکه در چه قیمتی، چه حجمی معامله شده و بعد از آن قیمت رشد کرده است یا نزول، تماما بررسی رفتار سرمایه گذاران است.
قیمت به مسیر خود ادامه می دهد مگر اینکه نشانه ای مبنی بر بازگشت باشد:
در تحلیل و بررسی تکنیکال فرض بر این است که قیمت در هر روندی که حرکت می کند، به حرکت خود ادامه می دهد مگر آنکه یک نیروی قوی جهت حرکت آنرا معکوس کند.
با اتکا به این سه اصل تحلیل و بررسی تکنیکال پرکاربرد ترین تحلیل برای معامله شده است و با استفاده از آن میتوانیم نقاط ورود و خروج مناسب را با دقت خوبی پیدا کنیم.

انواع تحلیل و بررسی تکنیکال

تکنیکال کلاسیک:

تحلیل و بررسی تکنیکال کلاسیک توسط چارلز داو پایه گذاری شد. این روش تحلیل از ابزار های ساده ای استفاده می کند و حجم معاملات را پایه انتخاب نقاط مناسب برای خرید و فروش قرار میدهد. ابزار تحلیل کلاسیک عموما خطوط حمایت و مقاومت، کانال ها، خطوط روند و الگوهای کلاسیک و… است.در آموزش ارز دیجیتال در مشهد به صورت تخصصی تکنیکال رو کامل یاد بگیرید.

تکنیکال نوین:

این روش تحلیل و بررسی تکنیکال عموما از اسیلاتور ها و میانگین های متحرک و ابزاری از این دسته استفاده میکند. این روش بیشتر تمرکز را روی روند حرکت قیمت گذاشته است و در پیدا کردن نقاط دقیق خرید و فروش ضعیف تر از تکنیکال کلاسیک است. امروز علاوه بر تحلیل تکنیکال روش های بسیار کامل تری از دل این روش تحلیل منجمله پرایس اکشن بدست آمده که سود سای فوق العاده را در کنار ریسک کم ارائه می دهد .

تفاوت تکنیکال و فاندامنتال (بنیادی)

تحلیل بنیادی اساساً بر پایه اطاعات مالی شرکت هاست و به دنبال ارزشمند بودن و نبودن بازار هدف می باشد. در واقع در تحلیل بنیادی با استفاده از گزارش های عملکرد شرکت، مواد اولیه، محصولات و خط تولید می توان به روند پیشروی شرکت پی برد.
اما با تحلیل به روش تکنیکال، بدون در نظر گرفتن بنیاد بازار هدف، فقط از روی نمودار قیمت و با استفاده از ابزار هایی که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم، تحلیل را انجام می دهیم و نقاط خرید و فروش را مشخص میکنیم.

مزایای تحلیل و بررسی تکنیکال

تحلیل و بررسی تکنیکال در مقایسه با روش های دیگر تحلیل مانند بنیادی، نقاط دقیق تری برای خرید و فروش به ما می دهد و از دقت بالاتری برخوردار است.
علاوه بر این سرعت تحلیل در این روش بسیار بالاتر است و با صرف وقت کمی می توانید دید خوبی نسبت به شرایط روند حرکتی و وضعیت قیمت پیدا کنید.
تحلیل و بررسی تکنیکال، با ابزار هایی که در اختیار شما قرار می دهد، به شما این قابلیت را می دهد که نگاهی کامل تر به رفتار سرمایه گذاران داشته باشید.
جامع بودن تحلیل به شیوه ی تکنیکال نیز یکی دیگر از مزایا است که باعث می شود با فرا گیری یک علم در همه ی بازار های مالی بتوانید خرید و فروش کنید.

معایب تحلیل و بررسی تکنیکال

یکی از معایب تحلیل و بررسی تکنیکال، برداشت شخصی از نمودار قیمت است. این موضوع باعث میشود که سناریو های محتملی که برای حرکت قیمت چیده می شود، به تعداد معامله گران زیاد باشد! البته همین موضوع باعث جذابیت بازار ها هم میشود.
این مورد باعث می شود که اشخاصی که با دید خاصی برای تحلیل به سراغ نمودار قیمت می روند، معمولا تحلیل دقیقی نداشته باشند. برای نمونه، برخی معامله گران که یک سهم را خریداری کرده اند، اصولا برای پیدا کردن نکات مثبت به سراغ تحلیل می روند و این موضوع باعث ایجاد خطا در آنها می شود و نکات منفی که می تواند برجسته هم باشد، توسط آنها دیده نمی شود.

 کندل در تحلیل و بررسی تکنیکال

کندل ها به تنهایی نشان دهنده قیمت اولین معامله، بالاترین قیمت، پایینترین قیمت و آخرین قیمت در یک بازار هستند. از کندل ها میتوان برای فهمیدن رفتار خریداران و فروشنده ها نیز استفاده کرد. به عنوان نمونه یکی از ابزار های تکنیکال، price action است که بیشتر مبتنی بر رفتار سرمایه گذاران و با استفاده از کندل شناسی است.

تایم فریم در تحلیل و بررسی تکنیکال چیست؟

یکی از مهمترین نکته ها در تحلیل و بررسی تکنیکال استفاده درست از تایم فریم هاست. تایم فریم ها از 1 دقیقه ای تا 1 ساله هستند. به عنوان نمونه تایم فریم یک ساعته به این معنا است که هر کندل در نمودار قیمت، در مدت زمان 1 ساعت تشکیل شده و بعد از 1 ساعت کندل بعدی شروع به تشکیل شدن می کند. این اتفاق هر 1 ساعت یک بار می افتد.
اگر بخواهیم تعریفی برای استفاده از تایم فریم ها داشته باشیم که در همه ی بازار ها جوابگو باشد، باید بگوییم که تایم فریم های پایین، حرکت و نوسان های کوتاه مدتی را نمایش می دهند و برای اشخاصی که می خواهند معاملات کوتاه مدتی داشته باشند، مناسب هستند.
از سوی دیگر، تایم فریم های بالاتر برای مشخص کردن روند حرکتی بهتر هستند و برای خرید و فروش های بلند مدتی تر استفاده می شوند.

انواع معاملات با تحلیل و بررسی تکنیکال

همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم، معاملات در بازار های مالی با توجه به دید زمانی شما تعریف می شوند: معاملات کوتاه مدتی یا نوسانگیری، میان مدتی و بلند مدتی.
به عنوان نمونه، در برخی بازار ها مثل ارزهای دیجیتال که از معاملات اهرمی استفاده می شود، معمولاً معاملات به شدت کوتاه مدتی است و خرید و فروش ها با مقدار خیلی کمی ضرر و سود انجام می شود. برای این گونه خرید و فروش ها معمولا از تایم فریم های 1 دقیقه ای تا 15 دقیقه ای استفاده می شود.
از سوی دیگر در بازار های سهام، دید بسیاری از مردم بلند مدتی تر بوده و خیلی از مردم با دیدی چندین ماهه و یا چند ساله اقدام به سرمایه گذاری می کنند و پس از تایم فریم های روزانه، هفتگی و یا بزرگتر استفاده می کنند.

اصطلاحات در تحلیل و بررسی تکنیکال

حمایت

حمایت ها نقاطی هستند که از ریزش قیمت جلوگیری می کنند و از نگاه تکنیکالی ایجاد یک کف در قیمت می کنند.

مقاومت

در مقابل حمایت ها، مقاومت ها قرار دارند که از رشد قیمت جلوگیری می کنند و با رسیدن قیمت به آنها، امکان تشکیل یک سقف قیمتی وجود دارد.

روند صعودی و نزولی

اگر حرکت قیمت با وجود کف ها و سقف هایی که ایجاد میکند، در نهایت باعث رشد (افت) قیمت شود، میگوییم روند صعودی (نزولی) است. به عبارت دیگر زمانی که سقف ها و کف های تشکیل شده بالاتر (پایین تر) از سقف ها و کف های قبلی باشد، روند را صعودی (نزولی) میبینیم.

حد سود

حد سود به مقدار سودی می گویند که تحلیلگر قصد دارد آنرا کسب کند. برای تعیین حد سود می توانید مقاومت های معتبر در مسیر قیمت را پیداکنید. در صورتی که قیمت به حد سود شما رسید، میتوانید با بروزرسانی تحلیل تصمیم به ماندن در سهم یا خروج بگیرید.

حد ضرر

حد ضرر همان مقدار ضرری است که شما قبول میکنید که آنرا متحمل شوید تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنید. زمانی که حد ضرر فعال میشود، شما متوجه می شوید که تحلیل شما نسبت به حرکت قیمت اشتباه بوده است. لذا زمانی که حد ضرر فعال شد، حتما از معامله خارج شوید.
برای تعیین حد ضرر می توانید یک حمایت خیلی معتبر که فاصله زیادی با قیمت ندارد را مشخص کنید. اگر قیمت این حمایت را به پایین شکست، حد ضرر شما فعال می شود.

اندیکاتور ها

اندیکاتور ها از ابزارهای تحلیل و بررسی تکنیکال هستند که با استفاده از یک سری روابط ریاضی به دست می آیند و روی نمودار قیمت قیمت قرار می گیرند و تحلیلگر می تواند از آنها برای تایید تحلیل خود و یا پیدا کردن نقاط ورود و خروج بالقوه استفاده کند. از محبوبترین اندیکاتور ها می توان به اندیکاتور های میانگین متحرک، RSI، ایچیموکو و MACD اشاره کرد.

خلاصه ای از روند تحلیل و بررسی تکنیکال

برای تحلیل یک نمودار قیمت ابتدا باید بدانید چه مارکتی را تحلیل می کنید و از عمق و نوع معاملات آن مطلع باشید. برای نمونه بدانید که نمودار قیمت رو به روی شما مربوط به بازار ارزهای دیجیتال است یا بورس تهران؟

بعد از این موضوع، اولین قدم برای تحلیل، مشخص کردن روند قیمت است. باید بدانیم که قیمت در روند صعودی قرار دارد یا نزولی؟

بعد از تعیین روند حرکت قیمت، برای ما مشخص می شود که باید در سمت خریدار بازار قرار بگیریم یا فروشنده.

در بخش بعدی باید قدرت روند را تشخیص دهیم تا متوجه شویم که حد سود و حد ضرر خود را در چه فاصله ای قرار دهیم.

پس از آن باید با ابزار های گوناگون، نقاط خرید و فروش مناسب را پیدا کنیم و حمایت ها و مقاومت های اطراف قیمت را پیدا کنیم. در این مرحله باید حجم معاملات را نیز در نظر داشته باشیم.

جمع بندی

در این مقاله با آموزش جامع تحلیل و بررسی تکنیکال آشنا شدیم. این نوع بررسی بدون در نظر گرفتن ساختار بازار و مدل و نوع آن و تنها از روی رفتار قیمتی شروع به پیدا کردن محل مناسب معامله می کند و بر اساس آن، نمودار تنها چیزی است که به آن احتیاج داریم.

سوالات متداول

1. حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست؟

حمایت ها نقاطی هستند که از ریزش قیمت جلوگیری می کنند و از نگاه تکنیکالی ایجاد یک کف در قیمت می کنند

در مقابل حمایت ها، مقاومت ها قرار دارند که از رشد قیمت جلوگیری می کنند و با رسیدن قیمت به آنها، امکان تشکیل یک سقف قیمتی وجود دارد.

2. تفاوت تکنیکال کلاسیک و نوین چیست؟

تکنیکال کلاسیک تنها به نقاط حمایت و مقاومت و روند قیمتی پرداخته اما تکنیکال نوین عموما از اسیلاتور ها و میانگین های متحرک و ابزاری از این دسته استفاده می کند.

3. تفاوت تحلیل و بررسی تکنیکال و فاندامنتال چیست؟

تحلیل بنیادی اساساً بر پایه اطاعات مالی شرکت هاست و به دنبال ارزشمند بودن و نبودن بازار هدف می باشد. اما تحلیل تکنیکال به دنبال بررسی روند و حرکات قیمت و شناسایی نمودار و جهت حرکت معامله گران

کانال سیگنال فارکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا