آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش متاورس و NFT

ان اف تی NFT چیست و کسب درآمد دلاری از NFT

آموزش صرافی بینگ ایکس

در دنیای امروز که سرعت پیشرفت تکنولوژی سر به فلک کشیده است، شاهد ظهور پدیده‌های نوینی هستیم که مرزهای دنیای دیجیتال را جابجا می‌کنند. یکی از این پدیده‌ها، توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT ها هستند که انقلابی در دنیای مالکیت دیجیتال ایجاد کرده‌اند.

NFT ها نوع جدیدی از دارایی‌های دیجیتال هستند که بر بستر بلاک چین ایجاد می‌شوند. این توکن های دیجیتالی منحصر به فرد و غیرقابل تعویض هستند. این ویژگی، NFT ها را به ابزاری ایده‌آل برای تبدیل دارایی‌هایی مانند آثار هنری، موسیقی، ویدیو، آیتم‌های بازی و موارد دیگر به دارایی‌های دیجیتال ارزشمند و قابل معامله تبدیل کرده است.

در این مقاله از تیم حسن زاده فایننس، به بررسی ماهیت NFT ها، کاربردهای متنوع آن‌ها و چگونگی کسب درآمد دلاری از طریق ان اف تی ها می‌پردازیم.

 

همه چیز در رابطه با ان اف تی ها در یک نگاه

NFT چیست؟ توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) دارایی‌های دیجیتالی منحصر به فردی هستند که بر بستر بلاک چین ثبت می‌شوند.
مزایای NFT اصالت، کمیابی، شفافیت و قابلیت معامله آسان
کاربردهای NFT هنر، موسیقی، بازی، مد، کلکسیون، امور مالی
کسب درآمد از NFT ایجاد و فروش NFT

خرید و فروش NFT

بازی‌های NFT

ان اف تی (NFT) چیست

ان اف تی NFT چیست؟

همان توکن غیرقابل معاوضه (Non-Fungible Token) است.

NFT مخفف Non-Fungible Token به معنی توکن غیرقابل تعویض است. NFT ها قطعات منحصر به فردی از کد هستند که روی بلاک چین ذخیره می‌شوند. بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده است که به طور امن اطلاعات را ثبت می‌کند.

شاید عبارت بالا خیلی گویا و واضح نباشد. در ادامه با یک مثال شفاف‌تر توضیح می‌دهیم.

کلمه «غیرقابل معاوضه» به معنی، چیزی منحصر به فرد بوده که نمی‌توان آن را با چیز دیگری جایگزین کرد. برای مثال، یک بیت کوین قابل معاوضه است، یعنی شما می‌توانید یک بیت کوین را با بیت کوین دیگری معاوضه کنید و در نهایت، مقدار و ماهیت دارایی‌تان تغییر نکرده باشد.

در وب سایت اینوستوپدیا NFT این‌گونه تعریف شده است که:

What Is a Non-Fungible Token (NFT)?

Non-fungible tokens (NFTs) are assets that have been tokenized via a blockchain. Tokens are unique identification codes created from metadata via an encryption function. These tokens are then stored on a blockchain, while the assets themselves are stored in other places. The connection between the token and the asset is what makes them unique.

ان اف تیNFT

ان اف تی (NFT) چه ویژگی‌هایی دارد؟

1- منحصر به فرد بودن: هر ان اف تی دارای شناسه‌ای منحصر به فرد است که آن را از سایر ان اف تی ها متمایز می‌کند دقیقاً مانند اثر انگشت، هیچ دو ان اف تی دقیقاً شبیه هم نیستند.

2- غیر قابل تعویض: برخلاف ارزهای دیجیتال، ان اف تی ها را نمی‌توان با یکدیگر معاوضه کرد. هر ان اف تی ارزش و هویت خاص خود را دارد به عبارت بهتر نمی‌توان یک ان اف تی داد و یک ان اف تی دیگر دریافت کرد، صرفاً می‌توان ان اف تی ها را ایجاد، خرید و فروش کرد.

3- تقسیم ناپذیری: برخلاف ارزهای دیجیتال یا پول‌های فیات که می‌توان آن‌ها را به واحدهای کوچک‌تر تقسیم کرد، ان اف تی ها به صورت یکپارچه باقی می‌مانند. این ویژگی، ان اف تی را به ابزاری مناسب برای حفظ اصالت و ارزش دارایی‌های دیجیتال تبدیل می‌کند.

4- مالکیت: مالکیت ان اف تی ها در بلاک چین ثبت می‌شود و قابل جعل نیست.

5- قابلیت انتقال: ان اف تی ها را می‌توان به شخص دیگری منتقل کرد.

6- گستردگی کاربرد: ان اف تی ها می‌توانند برای دارایی‌های دیجیتال مختلف مانند آثار هنری، موسیقی، ویدیو، آیتم‌های بازی و حتی املاک و مستغلات مجازی استفاده شوند.

7- حق امتیاز: خالقان ان اف تی می‌توانند حق امتیاز اثر خود را در قرارداد هوشمند ان اف تی تعبیه کنند. به این ترتیب، هر بار که ان اف تی خرید و فروش می‌شود، خالق اثر درصدی از سود را دریافت می‌کند.

میتوانید برای کسب درآمد دلاری بازار ارزهای دیجیتال را انتخاب کنید و برای شروع آموزش ارز دیجیتال در تهران به صورت حضوری را مطالعه کنید و برای ثبت نام اقدام کنید.

مقایسه بین ان اف تی و توکن‌های قابل تعویض (Fungible)

توکن‌ها، دارایی‌های دیجیتالی هستند که بر بستر بلاک چین ساخته می‌شوند. دو نوع اصلی توکن وجود دارد: توکن‌های قابل تعویض (Fungible) و توکن‌های غیرقابل تعویض (Non-Fungible) یا به اختصار NFT.

توکن‌های قابل تعویض مانند ارزهای دیجیتال عمل می‌کنند؛ مثلاً یک اتریوم با اتریوم دیگر هیچ تفاوتی ندارد. شما می‌توانید یک اتریوم را با یک اتریوم دیگر عوض کنید، یا آن را به چند قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را به شخص دیگری داده یا بفروشید. مثل بیت کوین، اتریوم، تتر، ریپل و …

اما NFTها منحصر به فرد هستند و هیچ دو NFTی دقیقاً شبیه هم نیستند. هر NFT یک دارایی دیجیتال منحصر به فرد است که نمی‌توان آن را با NFT دیگری عوض کرد. NFTها مانند کالاهای کلکسیونی عمل می‌کنند، مثل یک نقاشی یا مجسمه و در دنیای ارز دیجیتال مانند CryptoPunks، Bored Ape Yacht Club، NBA Top Shot، Axie Infinity و …

در جدول زیر تفاوت بین توکن‌های قابل تعویض و توکن‌های غیر قابل تعویض آورده شده است.

NFT توکن قابل تعویض (مانند بیت کوین) ویژگی
غیرقابل تعویض  -هر NFT منحصر به فرد است قابل تعویض – می‌توان آن‌ها را با یکدیگر تعویض کرد. قابل تعویض بودن
غیرقابل تقسیم  -به طور کلی قابل تقسیم  -می‌توان آن‌ها را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کرد. تقسیم پذیری
منحصر به فرد – هر NFT هویت یگانه دارد غیر منحصر به فرد  -همه توکن ها مشابه هستند. منحصر به فرد بودن
متنوع  -آثار هنری، کلکسیون ها، هویت دیجیتال و… محدودتر  -بیشتر برای پرداخت و سرمایه گذاری کاربرد

مثالی برای درک بهتر:

فرض کنید شما دو نقاشی دارید. یکی از نقاشی‌ها یک اثر هنری منحصر به فرد است و دیگری یک چاپ معمولی از یک نقاشی معروف. نقاشی منحصر به فرد مانند NFT است، زیرا فقط یک نسخه از آن وجود دارد و هرگز نمی‌توان آن را با نقاشی دیگری جایگزین کرد؛ اما چاپ معمولی مانند یک توکن قابل تعویض است، زیرا می‌توانید آن را با هر چاپ معمولی دیگری از همان نقاشی جایگزین کنید.

چطور توکن NFT بخریم؟

برای خرید ان اف تی باید به سایت‌های فروش ان اف تی مراجعه کنید و پس از انتخاب ان اف تی مد نظر، هزینه آن را پرداخته کرده و به کیف پول خود انتقال دهید به طور دقیق مراحل خرید NFT شامل چند بخش زیر می‌شود.

گام اول؛ ایجاد یک کیف پول رمز ارز: برای خرید NFT به یک کیف پول رمز ارز نیاز دارید. کیف پول رمز ارز ابزاری برای ذخیره و مدیریت رمز ارزها است. انواع مختلفی از کیف پول‌های رمز ارز وجود دارند که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. برخی از محبوب‌ترین کیف پول‌های رمز ارز عبارت‌اند از: متامسک، تراست ولت و کوین بیس

میتوانید برای آموزش ارز دیجیتال رایگان را برای شروع یک مسیر ارزهای دیجیتال خود مطالعه کنید.

گام دوم؛ انتخاب یک پلتفرم برای خرید NFT: اولین قدم برای خرید NFT، انتخاب یک پلتفرم مناسب است. پلتفرم‌های مختلفی برای خرید و فروش NFT وجود دارند که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. برخی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های NFT عبارت‌اند از: اوپن سی OpenSea، رَریربل Rarible، سوپر رَر SuperRare، پلتفرم زورا Zora

گام سوم؛ انتخاب NFT: پس از انتخاب پلتفرم، ایجاد کیف پول رمز ارز و خرید رمز ارز، می‌توانید NFT مورد نظر خود را انتخاب کنید. در هنگام انتخاب NFT، به موارد زیر توجه کنید:

چه نوع NFTی می‌خواهید بخرید؟ (اثر هنری، موسیقی، ویدیو، آیتم بازی و …)

ارزش NFT چقدر است؟

خالق NFT چه کسی است؟

تاریخچه معاملات NFT چگونه است؟

گام چهارم؛ خرید NFT: پس از انتخاب NFT مورد نظر، می‌توانید آن را خریداری کنید. فرآیند خرید NFT در پلتفرم‌های مختلف متفاوت است.

گام پنجم؛ دریافت NFT: پس از تأیید معامله، NFT به کیف پول شما ارسال می‌شود.

نکات مهم در هنگام خرید NFT

1- قبل از خرید NFT، تحقیقات خود را انجام دهید و از ارزش آن مطمئن شوید. به هیچ عنوان گول تبلیغات دروغین را نخورید و سودای یک شبه پولدار شدن را نداشته باشید. طمع نکنید!

2- تنها مقدار سرمایه را به خرید ان اف تی اختصاص دهید که لازمش ندارید.

3- از پلتفرم‌های معتبر برای خرید NFT استفاده کنید.

4- مراقب کلاهبرداری‌ها باشید.

جمع بندی

در این مقاله از تیم وب سایت حسن زاده در رابطه با «ان اف تی چیست و کسب درآمد دلاری از NFT» صحبت کردیم. NFTها (توکن‌های غیرقابل تعویض) نوعی دارایی دیجیتال هستند که به واسطه بلاک‌چین، هویتی منحصر به فرد و غیرقابل تکثیر پیدا می‌کنند. این توکن‌ها می‌توانند نماینده‌ی اقلام دنیای دیجیتال، مانند آثار هنری، موسیقی و ویدیو، یا حتی دارایی‌های دنیای واقعی مانند املاک و مستغلات باشند.

اگر در حوزه ان اف تی ها دانش تخصصی‌تان را افزایش دهید، می‌توانید با شناسایی NFTهایی که پتانسیل رشد دارند، درآمد دلاری چشمگیری برای خودتان ایجاد کنید.

سؤالات متداول

کلمه NFT مخفف چیست؟

کلمه NFT مخفف عبارت Non-Fungible Token است.

چرا NFTها با ارزش هستند؟

ارزش و قیمت بالای ان اف تی‌ها به‌خاطر کمیاب بودن آن‌ها است. توسعه‌دهندگان ان اف تی‌ها، هر اندازه که قصد داشته باشند می‌توانند از این توکن‌ها ایجاد کنند؛ اما با محدود کردن تعداد آن‌ها و ساخت با تعداد کم، باعث افزایش ارزش آن‌ها می‌شوند.

علت ارزشمند بودن توکن‌های ان اف تی در چیست؟

راز ارزش بسیار بالای توکن‌های NFT در کمیاب بودن آن‌هاست.

کدام کیف پول‌های رمزارزی از توکن‌های ان اف تی پشتیبانی می‌کنند؟

کیف پول‌هایی نظیر متامسک، آلفا والت، کوین بیس، تراست والت از این توکن‌های پشتیبانی می‌کنند.

تعویض پذیری چیست ؟

تعویض‌پذیری یا Fungibility به این معناست که یک ارز یا دارایی را بتوان با یک ارز دیگر به همان ارزش مبادله کرد.

ویژگی های اصلی NFT چیست ؟

غیرقابل تعویض بودن، کمیاب بودن، غیرقابل تقسیم بودن، منحصر به‌ فرد بودن هست.

از NFT در چه زمینه هایی میتوان استفاده کرد ؟

ثبت آثار هنر دیجیتالی، صنعت بازی، هنگام معاملات دارایی‌های غیر دیجیتال، ثبت دارایی‌های دیجیتال مانند دامنه‌های اینترنتی

چگونه می‌توان یک NFT خریداری کرد؟

برای خرید NFT، ابتدا باید یک کیف پول دیجیتال ایجاد کنید، ارز دیجیتال خریداری نمایید و سپس از طریق یکی از بازارهای NFT مانند OpenSea یا Rarible، توکن NFT مورد نظر خود را جستجو و خریداری کنید.

آیا خرید و فروش NFT قانونی است؟

به خاطر اینکه هیچ نهاد یا سازمان خاصی نمایندگی و میزبانی فضای خرید و فروش ان اف تی را برعهده ندارد از لحاظ قانونی نیز پشتیبانی نمی‌شود. مشکلات قانونی خرید و فروش این دارایی نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان موجب شده است که دولت‌ها و سازمان‌ها از زیر بار به رسمیت شناختن معاملات آن نروند.

ان اف تی NFT چگونه کار می‌کند؟

معمولا ان اف تی ها بر بستر یک بلاکچین ساخته می‌شوند که اطلاعات هر معامله به صورت زنجیره‌ای در بلاک‌ها ذخیر می‌شوند.

NFT‌ها چگونه خرید و فروش می‌شوند؟

NFT‌ها در بازارهای آنلاین مخصوص مانند OpenSea و Blur خرید و فروش می‌شوند. خریداران و فروشندگان می‌توانند با استفاده از کیف پول‌های دیجیتال خود و عمدتاً با ارزهای دیجیتال مانند اتریوم، معاملات را انجام دهند.

کانال سیگنال فارکس

1 دیدگاه

  1. ممنون از لطف و محبت و زحمت شما
    مطالب بسیار آموزنده و جامع و کامل بود
    و همچنین با زبان بسیار زیبا و ساده بیان شده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا