آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش متاتریدر

لات و میکرولات چیست؟ با چند لات وارد معامله شویم؟

آموزش صرافی بینگ ایکس

لات واحد اندازه‌گیری حجم معاملات در بازار فارکس است و به صورت Lot نشان داده می‌شود. هر یک لات استاندارد معادل با 100,000 واحد از یک ارز است. به عنوان مثال، اگر یک معامله‌گر یک لات استاندارد (1 Lot) در جفت ارز EUR/USD باز کند، به معنای خرید یا فروش 100,000 واحد یورو است.

خب صد هزار دلار برای یک معامله مقدار زیادی است. به همین دلیل مقدار لات را به واحدهای کوچک‌تری مثل مینی لات و میکرو لات تقسیم کردند. هر میکرو لات معادل با 1,000 واحد از یک ارز است. به عنوان مثال، اگر یک معامله‌گر یک میکرو لات استاندارد در جفت ارز EUR/USD باز کند، به معنای خرید یا فروش 1,000 واحد یورو است.

تا اینجا با معنای لات و میکرو لات آشنا شدیم اما سؤال اصلی اینجاست که؛ هنگام ترید در بازار فارکس با چند لات وارد معامله شویم؟ در این مقاله قصد آموزش مفهوم لات در بازار فارکس و نحوه اندازه‌گیری لات در هر معامله را داریم. همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات مهم فارکس که باید بشناسید!!!

لات چیست؟

یک از مهم‌ترین اصطلاحات بازار فارکس، اصلاح لات (Lot) است. در واقع لات همان حجم هر معامله است. به عبارتی اندازه لات نشان‌دهنده مقدار سرمایه‌ای است که معامله‌گر در هر معامله قرار می‌دهد. هر لات استاندارد (Standard Lot) معادل ۱۰۰،۰۰۰ واحد ارز پایه است. به عنوان مثال، اگر یک معامله‌گر یک معامله خرید با اندازه یک لات استاندارد در جفت ارز GBP/USD باز کند، به معنای خرید ۱۰۰،۰۰۰ واحد پوند در برابر ۱۰۰،۰۰۰ واحد دلار آمریکا است و برعکس برای معامله فروش.

هر یک لات را به صورت LOT 1 در بازار فارکس نشان می‌دهند. در واقع شما برای باز کردن یک معامله با حجم 1 لات کافی است در کادر مربوط به معاملات عدد 1 را نوشته و با توجه تحلیل خود یکی از دکمه‌های Buy یا Sell را فشار دهید.

لات چیست؟

در جفت ارزها به ارزی که طرف اول قرار می‌گیرید ارز پایه گفته می‌شود و در بازار فارکس ارز پایه معیار خرید و فروش است به این معنا که زمانی که معامله خرید باز می‌کنیم در حال خرید ارز پایه هستیم و زمانی که معامله فروش باز می‌کنیم در حال فروش ارز پایه نسبت به ارز دوم هستیم.

اصطلاحات بازار فارکس بسیار زیاد است که در اولین گام برای تریدر شدن باید به طور 100 درصد به اصطلاحات بازار فارکس مسلط شوید. برای کسب اطلاعات رایگان در رابطه با مفاهیم فارکس و نحوه شروع ترید در بازار فارکس، توصیه می‌کنیم سری به سایت همیار کریپتو بزنید و از آموزش‌های جامع و رایگان این سایت استفاده کنید.

میکرولات چیست؟

میکرو لات (Micro Lot) یک واحد معاملاتی کوچک‌تر از لات استاندارد است. هر میکرو لات معادل 1۰۰۰ واحد ارز پایه است. به عنوان مثال، اگر یک معامله‌گر یک میکرو لات در جفت ارز GBP/USD باز کند، به معنای خرید یا فروش ۱۰۰۰ واحد پوند در برابر ۱۰۰۰ واحد دلار آمریکا است.

برای باز کردن معامله با حجمی معادل یک میکرو لات باید عدد 0.1 مطابق با تصویر در کادر مربوط به حجم معاملات وارد کنید سپس یکی از دکمه‌های BUY یا SELL را بفشارید تا معامله شما باز شود.

میکرو لات چیست؟

 

تفاوت لات با میکرولات در فارکس

در جدول زیر به راحتی می‌توانید تفاوت لات با میکرو لات و مینی لات در فارکس را مشاهده کنید.

نوع لات تعداد واحد ارز نحوه نمایش دادن
لات استاندارد 100000 1
مینی لات 10000 0.1
میکرو لات 1000 0.01

طبق تجربه چندین ساله همیار کریپتو در معاملات فارکس، توصیه می‌کنیم که قبل از شروع ترید واقعی در بازار فارکس، ابتدا یک حساب دمو فارکس بسازید تا بتوانید در آن آزمون و خطا کنید. برای مثال در یک نماد با لات های 1، 0.1 و 0.01 معامله انجام دهید تا ببینید حتی میزان کارمزد معاملاتی شما چقدر افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: آموزش فارکس فکتوری

با چند لات وارد معامله شویم؟

برای پاسخ به سؤال “با چند لات وارد معامله شویم؟” باید عوامل زیر را در نظر بگیرید.

1- میزان سرمایه شما چقدر است؟

میزان سرمایه خود را در نظر بگیرید. هرچه سرمایه بیشتری داشته باشید، می‌توانید اندازه لات‌های بزرگ‌تری را انتخاب کنید. در واقع انتخاب اندازه لات به مدیریت ریسک معاملات وابسته است. اگر شما سرمایه 5000 دلاری دارید و در هر معامله می‌خواهید یک درصد سرمایه خود را ریسک کنید باید مقدار لات خود را طوری انتخاب کنید که اگر قیمت به حد ضرر (استاپ لاس) شما رسید. میزان ضرر 50 دلار شود.

حال اگر سرمایه شما 500 دلار باشد و باز هم بخواهید مدیریت ریسک یک درصد داشته باشید باید لات معاملاتی خود را به اندازه‌ای در نظر بگیرید که اگر استاپ لاس شما خورد 5 دلار ضرر کنید.

2- میزان ریسک‌پذیری شما چقدر است؟

مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک راز باقی ماندن شما در بازار فارکس است. باید معاملاتی انجام دهید که دقیقاً بدانید که اگر ضرر شد دقیقاً چند درصد از کل حساب از دست می‌رود. اگر تازه کار هستید توصیه می‌کنم که با ریسک بسیار کم وارد معامله شوید و میزان ریسک هر معامله را تنها 0.5 درصد در نظر بگیرید.

اگر یک فرد ریسک پذیر هستید می‌توانید ریسک معاملاتی خود را تا 1 درصد و 2 درصد افزایش دهید اما هیچ‌گاه مجاز نیستید در هر معامله بیش از 2 درصد کل حساب را ریسک کنید زیرا سرمایه اولیه‌تان به خطر خواهد افتاد.

3- ارزش پیپ در نماد معاملاتی چقدر است؟

پیپ کوچک‌ترین واحد اندازه‌گیری میزان تغییرات قیمت و عملاً مقدار سود و زیان معاملاتی است. ارزش هر پیپ در نمادهای مختلف متفاوت است برای مثال ارزش هر پیپ در نماد طلا بسیار بیشتر از جفت ارز یورو دلار است. به همین دلیل باید از ماشین حساب فارکس برای محاسبه مقدار لات در هر معامله استفاده کنید.

4- استراتژی معاملاتی شما چیست؟

استراتژی معاملاتی معامله‌گر نیز در انتخاب اندازه لات تأثیرگذار است. به عنوان مثال، معامله‌گرانی که از استراتژی‌های پر ریسک دارند، باید از اندازه لات‌های کوچک‌تر استفاده کنند.

جمع بندی

انتخاب اندازه لات مناسب یکی از مهم‌ترین عوامل در مدیریت ریسک معاملات فارکس است. اندازه لات بر میزان سود یا زیان احتمالی هر معامله تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین، معامله‌گران باید با توجه به میزان سرمایه خود، استراتژی معاملاتی و میزان ریسک‌پذیری، اندازه لات مناسب را انتخاب کنند.

به طور کلی، معامله‌گران تازه‌کار باید با اندازه لات‌های کوچک‌تر شروع کنند تا ریسک خود را کاهش دهند. با کسب تجربه و دانش بیشتر، می‌توانند اندازه لات‌های خود را مطابق با مدیریت ریسک افزایش دهند.

کانال سیگنال فارکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا