آموزش خصوصی ارز دیجیتال
اقتصاد

تاثیر تغییرات قیمت ارز بر بازار سرمایه

آموزش صرافی بینگ ایکس

همه ما می دانیم که رشد قیمت ها در بسیاری موارد وابسته به قیمت ارز می باشد علاوه بر این حتی قیمت اموالی که ارتباطی به ارز ندارند همچون زمین و خانه ما با افزایش قیمت دلار رشد می کند اما در این مقاله به برر سی جامع تاثیر تغییرات قیمت ارز بر بازار سرمایه و میزان همبستگی بین این دو می پردازیم با ما همراه باشید……

پیش درآمدی بر تاثیر تغییرات قیمت ارز بر بازار سرمایه

بازار سرمایه ایران را همواره به عنوان یک بازار دارای تورم می شناسند و اکثر نوسانات و افزایش قیمت ها در آن، ناشی از نوسانات قیمت ارز است و به دلیل تحریم های اقتصادی و عدم سرمایه گذاری مناسب در طرح های توسعه شرکت ها، بسیاری از سودسازی ها ناشی از تورم و پایین آمدن ارزش ریال است و ربطی به عملکرد عملیاتی شرکت ندارد. بررسی نمودارهای دلار و شاخص کل بازار سرمایه، حاکی از این نکته است که شاخص کل بازار سرمایه کاملا تحت تاثیر افزایش قیمت ارز (دلار) بوده است و در دوره هایی که قیمت ارز بالا رفته و انتظارات تورمی وجود داشته است، شاخص کل نیز صعودی بوده و در دوره هایی که اقتصاد ایران از ثبات نسبی برخوردار بوده و قیمت ارز نوسانات چشمگیری را نداشته است، شاخص کل نیز در یک محدوده مشخص، آرام گرفته است. از جهت دیگر، قیمت دلار در بررسی شرکت ها و عملکرد آن ها کاملا موثر است؛ به همین دلیل در ادامه مقاله به تاثیر تغییرات قیمت ارز بر بازار سرمایه می پردازیم. و همچنین میتوانید در کانال سیگنال ارز دیجیتال به صورت رایگان استفاده کنید و کسب سود کنید.

تاثیر تغییرات قیمت ارز بر بازار سرمایه به چه شکل است؟

همانطور که مطلع هستید چارت دلار با شاخص کل بازار سرمایه کاملا هماهنگ است و همبستگی چشمگیری دارد و در بازه های بلندمدت، شاخص کل بازار سرمایه خود را به قیمت دلار رسانده است. تاثیر تغییرات قیمت ارز بر بازار سرمایه، ریشه در عوامل بنیادین دارد و دلایل آن را بایستی در عملکرد و سود سازی شرکت های فعال در بازار سرمایه جستجو کرد.

به طور جمعی، موارد متعددی می تواند بر نوسانات قیمت دلار تاثیر بگذارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش درآمدهای ارزی دولت
  • انتظارات تورمی
  • کسری بودجه
  • رشد نقدینگی
  • تحریم های اقتصادی و..

همه این عوامل باعث می شوند که ارزش ریال در برابر دلار کاهش پیدا کند و این موضوع خود را در بالا رفتن قیمت ارز نشان می دهد. از جهت دیگر، تاثیر تغییرات قیمت ارز بر بازار سرمایه را از چند جهت می توان بررسی کرد که در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.ما 2 روش برتر برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را به شما گفته ایم که روشهای ما امتحان خود را پس داده اند و شما میتوانید بهترین سرمایه گذاری خود را انجام بدهید.

سود سازی شرکت های حاضر در بازار سرمایه

بسیاری از شرکت ها که در بازار سرمایه فعال هستند، محصولات خود را براساس قیمت های جهانی می فروشند و برای تبدیل کردن نرخ های جهانی، بایستی آن را در قیمت دلار ضرب کنیم؛ پس وقتی که قیمت دلار افزایش پیدا می کند، نرخ های فروش بسیاری از شرکت ها که عمدتا در گروه هایی مانند محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، فرآورده های نفتی، استخراج کانه های فلزی و…هستند نیز افزایش پیدا می کند و حاشیه سود آن ها بالا می رود. پس بخشی از تاثیر تغییرات قیمت ارز بر بازار سرمایه ناشی از رشد سودسازی شرکت هاست. لازم به ذکر است که سهام شرکت هایی که سودسازی آن ها مستقیما تحت تاثیر قیمت دلار است را سهم های دلاری می نامند.

به عنوان نمونه، یک شرکت تولید کننده فولاد در سال 1391 که قیمت دلار حدود 3000 تومان بوده است، به ازای هر سهم 200 تومان سود ساخته است و اگر مطابق با شرایط بازار، یک نسبت P/E پنج واحدی به آن بدهیم، ارزش این سهم را می توان 1000 تومان در نظر گرفت. حال فرض کنید که قیمت دلار نیما (شرکت ها قیمت های فروش خود را با این نرخ محاسبه می کنند)، 8 برابر شده و به 24000 هزار تومان رسیده است؛ در اینجا قیمت محصولات این شرکت تولید کننده فولاد با فرض ثابت مانده قیمت های جهانی، 8 برابر شده است. پس سودسازی این شرکت نسبت به سال 1391 جهش 8 برابری را تجربه کرده است و به عدد 1600 تومان رسیده است، اگر ما همان نسبت P/E پنج واحدی را در نظر بگیریم، ارزش سهام این شرکت بایستی به عدد 8000 تومان برسد که در اینجا با افزایش قیمت سهام چنین شرکت هایی، شاخص کل بازار سرمایه نیز افزایش پیدا می کند و تاثیر تغییرات قیمت ارز بر بازار سرمایه آشکار می شود.

شرکت هایی که محصولات صادراتی دارند

برخی از شرکت های فعال در بازار سرمایه، علاوه بر بازار داخلی، محصولات خود را به کشورهای دیگر نیز صادر می کنند و اصطلاحا قیمت محصولات خود را براساس دلار تعیین می کنند و قیمت ارز تاثیر بسیار مهمی بر حاشیه سود آن ها دارد. پس بخشی از تاثیر تغییرات قیمت ارز بر بازار سرمایه را به واسطه تاثیرات آن بر سودآوری شرکت های صادرات محور می توان دانست.

دارایی های دلاری

شرکت هایی که در بازار سرمایه فعالیت می کنند، عمدتا دارایی های مانند تجهیزات و ماشین آلات، خطوط تولید وارداتی، زمین، ساختمان و…را در اختیار دارند و افزایش قیمت ارز، قیمت این دارایی ها را نیز بالا می برد و به دنبال آن، قیمت سهام شرکت ها نیز بالا می رود. برخی از شرکت های بازار سرمایه، نه تنها سودسازی های خوبی ندارند، بلکه هر ساله در صورت های مالی خود، زیان نیز شناسایی می کنند و نوع ارزش گذاری این شرکت ها متفاوت است و به این دلیل که سودآوری خوبی ندارند، نمی توان گفت که سهام آن ها بی ارزش است؛ چراکه که این شرکت ها دارایی های بسیار زیادی دارند و ارزش گذاری سهام آن بایستی مطابق با دارایی های در اختیار آن ها باشد که معمولا با استفاده از فرآیند تجدید ارزیابی دارایی ها، بخشی از این زیان جبران می شود.

به همین دلیل، تاثیر تغییرات قیمت ارز بر بازار سرمایه شامل دارایی شرکت ها نیز می شود و بالا رفتن قیمت ارز، سهام بنگاه های اقتصادی که زیان ساز هستند را با افزایش مواجه می کند.

روانشناسی بازار

از دیدگاه دیگر نیز می توان تاثیر تغییرات قیمت ارز بر بازار سرمایه را مورد بررسی قرار داد؛ به این معنا که یک قانون به شکل ستنی و تجربی در بازار سرمایه به وجود آمده است که بالا رفتن قیمت ارز می تواند تاثیرات خوبی بر عملکرد شرکت های حاضر در بازار سرمایه داشته باشد. اگرچه این موضوع به دلیل مفاهیم بنیادی است که در بخش های بالاتر به آن اشاره کردیم، اما تاثیر تغییرات قیمت ارز بر بازار سرمایه تبدیل به یک قانون سنتی در میان فعالان بازار سرمایه شده است و با افزایش قیمت ارز در بازار و یا سامانه نیما، تمایل برای خرید در بازار سرمایه افزایش پیدا می کند. علاوه بر موارد گفته شده عوامل بسیار دیگری بر رشد و ریزش بازار سرمایه تاثیر گذار است و پیشنهاد ما برای کسب دانش کامل از بازار سرمایه دوره اموزش جامع بورس اکادمی حسن زاده است.

ارز ترجیحی

بازار ارز در سال های اخیر روزهای پر نوسانی را پشت سر گذاشته است و دولت برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه، ارز ترجیحی (4200 تومانی) را در نظر گرفت و بسیاری از شرکت ها و گروه های فعال در بازار سرمایه مانند گروه مواد و محصولات دارویی و…، برای تامین مواد اولیه خود از ارز ترجیحی استفاده می کنند و با حذف این ارز و نزدیک کردن قیمت فروش محصولات به نرخ نیما، قطعا سودسازی آن ها بیشتر می شود. پس تاثیر تغییرات قیمت ارز بر بازار سرمایه، ممکن است خود را در زمینه ارز ترجیحی نشان دهد.

جمع بندی

تاثیر تغییرات قیمت ارز بر بازار سرمایه بر شخصی پوشیده نیست و تنها دیدن چارت های قیمتی دلار و شاخص کل بازار سرمایه، این امر را  به وضوح معلوم می کند که این 2 شاخص دقیقا با همدیگر برابر هستند و بازار سرمایه ایران همیشه به عنوان تابعیت از قیمت ارز دیده می شود. علاوه بر موارد نموداری و تکنیکال، بالا رفتن قیمت ارز تاثیر چشمگیری بر بیشتر شدن سود سازی شرکت های حاضر در بازار سرمایه (مخصوصا سهم های دلاری) دارد و حتی شرکت هایی که کلا دلاری نیستند و سودسازی از این راه ندارند، افزایش قیمت ارز بر بالا رفتن قیمت ریالی دارایی های آن ها (زمین، ماشین آلات و تجهیزات، ساختمان و…) تاثیر می گذارد.

سوالات متداول

1. شرکت ها و سهام غیر دلاری چگونه از رشد قیمت دلار منتفع می گردند؟

با افزایش قیمت دلار قیمت دارایی های این شرکت ها نز بالاتر رفته و املاک و زمین های این شرکت ها ارزش مالی بیشتری می یابند و این نوعی ساد سازی غیرفعال است.

2. تاثیر تغییرات قیمت ارز بر بازار سرمایه تا چه حد می باشد؟

در حد بسیار زیادی که اگر نمودار های دلار و شاخص کل بررسی شود در حرکات میان مدت کاملا یکسان هستند اما در نوسانات بی تاثیر است این مورد

3. علت رشد شرکت هایی که محصولات صادراتی دارند چیست؟

این شرکت ها به اصطلاح ارزش تولیدات خود را براساس دلار تعیین می کنند و قیمت ارز تاثیر بسیار مهمی بر حاشیه سود آن ها دارد. پس بخشی از تاثیر تغییرات قیمت ارز بر بازار سرمایه را به واسطه تاثیرات آن بر سودآوری شرکت های صادرات محور می توان دانست.

کانال سیگنال فارکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا