آموزش خصوصی ارز دیجیتال
ترید و سرمایه گذاری

2 روش برتر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

آموزش صرافی بینگ ایکس

همه ما با خود اندیشیده‌ایم که وارد بازار پرسود بورس شویم و در کنار شغل اصلی خود درآمد دومی نیز داشته باشیم اما به دلیل مشکلات متعدد و عدم زمان کافی برای آموزش از این امر صرفه نظرکرده‌ایم و یا به دلیل عدم دانش کافی امکان این امر را نداشته‌ایم امروز ما در این مقاله مدل‌ها و روش‌های مخصوص سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را که بعضاً حتی نیاز به هیچ عملی از جانب خود شخص ندارد معرفی می‌کنیم پس با ما همراه باشید.

پیش درآمدی بر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

سرمایه‌گذاری در بازار بورس قابلیت‌های منحصر به خود را دارد و پیشرفت امکانات مالی در دهه‌های اخیر عامل به وجود آمدن توانایی‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری شده است و اشخاص با توانایی کاری و قابلیت منحصربه‌فرد خود می‌توانند در این مارکت فعالیت کنند.

به‌طورکلی، انواع مدل‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را می‌توان در 2 مدل سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم دسته‌بندی کرد که با توجه به قابلیت اشخاص و نوع تایم ای که دارند، می‌توانند هرکدام از این 2 مدل را انتخاب کنند و تجربه‌ها نمایان کرده است که اگر راه سرمایه‌گذاری به قشنگی انتخاب شود، می‌تواند سودهای بزرگی را برای اشخاص به ارمغان بیاورد؛ به همین خاطر، در بقیه مقاله به بررسی انواع راه‌های سرمایه‌گذاری می‌پردازیم.

بررسی مدل‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

همه اشخاص با تارگت کسب درامد و بیشتر کردن سرمایه خود وارد مارکت های مالی می‌شوند؛ برخی از این اشخاص، حضور در بازار بورس را به‌عنوان کار اول خود انتخاب می‌کنند و در میان افراد داخل بازار سرمایه با عنوان تحلیلگر شناخته می‌شوند. در جهت مقابل، اشخاصی هستند که کار و زندگی دارند و دارایی به‌دست‌آمده از کار خود را وارد این مارکت می‌کنند و در بین عاملان بازار بورس، از این اشخاص با عنوان هولدر یا سهام‌دار یاد می‌شود و با نظر به فعالیت این 2 دسته از اشخاص، انواع راه‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را می‌شود به 2 گروه تقسیم کرد: 1) سرمایه‌گذاری مستقیم، 2) سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

سرمایه‌گذاری مستقیم

یکی از انواع راه‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری مستقیم است؛ درواقع هنگامی‌که شما خودتان به‌عنوان یک فرد معامله‌گر به‌طور مستقیم دست به ترید می‌زنید، حاضران بازار می‌گویند که به روش مستقیم سرمایه‌گذاری کرده‌اید. پس حتماً به مقدار کافی مارکت را بشناسید و دست‌کم یک روش مخصوص و مناسب برای معامله‌گری داشته باشید.

برای ورود مستقیم، بعدازآنکه در یک صرافی یا بروکر بازار سرمایه ثبت‌نام و احراز هویت کردید و کد فعالیت بورس گرفتید، می‌توانید وارد مارکت شوید و خودتان به‌صورت مستقیم سرمایه‌گذاری کنید. در این راه، سرمایه‌گذار سهام موردنظر خود را معامله کرده و پس از مدتی برای فروش آن تصمیم می‌گیرد. البته فرد سرمایه‌گذار می‌تواند حقیقی و یا شرکت باشد و تنها خود او نسبت به تایم خریدوفروش تصمیم‌گیری می‌کند.

مهم‌ترین موضوع در معاملات مستقیم، توانایی و اطلاعات تحلیلی و امکان معامله کردن خود فرد است. به این جهت که شخص سرمایه‌گذار پیش از حرکت برای شروع معامله، حتماً دانش زیادی در خصوص تحلیل تکنیکال، تابلو خوانی، تحلیل بنیادی و…داشته باشد؛ چراکه بدون توانایی تحلیلی نمی‌توان در بازار بورس موفق شد و تجربه سال‌های گذشته حاکی از این نکته است که اشخاص مبتدی و بدون دانش مالی، با ضررهای فراوان روبرو شده‌اند.

اگرچه سرمایه‌گذاری مستقیم به‌عنوان یکی از انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شناخته می‌شود، اما خود آن را می‌توان به دسته‌های متنوعی تقسیم کرد. ازجمله مدل‌های سرمایه‌گذاری مستقیم می‌توان به عناوین زیر اشاره کرد:

1) سرمایه‌گذاری مستقیم بلندمدت، 2) سرمایه‌گذاری مستقیم میان‌مدت، 3) سرمایه‌گذاری مستقیم کوتاه‌مدت، 4) سرمایه‌گذاری مستقیم برای نوسان گیری

1. سرمایه‌گذاری مستقیم بلندمدت

در این راه، فرد سرمایه‌گذار، دارایی خود را بیشتر از یک سال نگه می‌دارد و پس‌ازآن اقدام به فروش می‌کند. البته در نظر داشته باشید که مدت طول کشیدن سرمایه‌گذاری بلندمدت در میان حاضران بازار سرمایه، دارای اختلاف است و برخی از اشخاص معتقدند که سرمایه‌گذاری حداقل 3 سال را می‌توان به‌عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر گرفت.

این مدل سرمایه‌گذاری خطر کمتری دارد و سرمایه‌گذاران معمولاً بدون نگرانی نسبت به نوسانات قیمت سهام شرکت‌ها بر روی تابلو معاملاتی، اقدام به معامله می‌کنند و اشخاصی که کاراکتر ترید کردن در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت ندارند، می‌توانند از این راه استفاده کنند. آکادمی حسن زاده فایننس کانال سیگنال ارزدیجیتال که به صورت رایگان ارائه خدمات میکنید و خدماتی دیگر مثل آموزش ارزدیجیتال درمشهد و آموزش فارکس در مشهد که بهترین اطلاعات در حوره ارز دیجیتال و فارکس میدهد.

2. سرمایه‌گذاری مستقیم میان‌مدت

در این راه، فرد سرمایه‌گذار قصد می‌کند که دارایی خود رابین چندین ماه تا یک سال نزد خود نگه دارد و سپس تصمیم به معامله می‌گیرد؛ درواقع، سرمایه‌گذاری میان‌مدت، فاصله بین سرمایه‌گذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت است و اگر محل خریدوفروش دارایی و سهم شرکت‌ها به‌خوبی انتخاب شود، می‌تواند بازدهی‌های عالی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان بیاورد.

جهت آشنایی مقدماتی با بازار بورس ایران مقاله الفبای بورس را مطالعه کنید.

3. سرمایه‌گذاری مستقیم کوتاه‌مدت

سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت یکی دیگر از انواع راه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم است. در این راه، شخص سرمایه‌گذار تصمیم می‌گیرد حداکثر سهم را به مدت 3 تا 4 ماه نگه دارد و پس‌ازآن شروع به فروش می‌کند. این مدل سرمایه‌گذاری دارای خطر بیشتری است و اشخاص قبل از اقدام به معاملات کوتاه‌مدت بهتر است نوع مدل معامله‌گری خود را تعیین کنند تا بعداً دچار هیجان و استرس نشوند.

4. سرمایه‌گذاری مستقیم برای نوسان گیری

در این مدل، سرمایه‌گذار تلاش می‌کند که به‌صورت تایم‌های کوتاه و کمتر از یک ماه، دارایی را که خریده است را بفروشد. در این حالت او باید به‌صورت دائم مارکت را بررسی کند. این مدل سرمایه‌گذاری سبب می‌شود تا شما به‌طور دائم در حال معامله و فروش دارایی‌های مختلف باشید.

نوسان گیری در بازار سرمایه دارای خطر بسیار زیاد است و توصیه می‌شود که افراد پیش از اقدام برای انجام این نوع معاملات، حتماً از دانش تحلیل تکنیکال و دانش مربوط به تابلو خوانی استفاده کنند. بازه زمانی نوسان گیری می‌تواند بسیار کم و در حد چند ساعت یا حتی چند ثانیه نیز باشد.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

یکی دیگر از انواع راه‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم اسم دارد؛ در این راه، فرد سرمایه‌گذار به‌طور شخصی به معامله نمی‌پردازد و از یک شخص دیگر کمک می‌گیرد. درواقع یک مرکز مالی به‌عنوان تسهیل گر عمل می‌کند. در این راه، مرکز مالی واسطه دارایی سرمایه‌گذار را وارد بازار بورس می‌کند و به او امکان کسب درآمد می‌دهد.

این راه بیشتر برای اشخاص خطر گریز و همچنین افراد آماتور که دانش محدودی نسبت به بازار بورس دارند، مناسب است. از جهت دیگر، کسانی که تایم کافی برای رسیدگی و تحلیل بازار ندارند نیز، می‌توانند پول خود را به راه غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کنند.

به‌عنوان نمونه، کارمند یک اداره دولتی را در نظر بگیرید که از ساعت 8 تا 15 مشغول انجام‌وظیفه است و ساعت کاری بازار سرمایه تهران از 9 صبح تا 12:30 دقیقه است؛ این فرد نمی‌تواند توانایی کافی بر روی تابلو معاملاتی و تحلیل بازار سرمایه داشته باشد، اما با دیدن سودهای چشمگیر در این بازار سرمایه، ترجیح می‌دهد که در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

برای چنین شخصی توصیه می‌شود که از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم که به‌عنوان یکی از انواع راه‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شناخته می‌شود، استفاده کند. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم راه‌های متفاوتی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، 2) سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق سازمان‌های سبد گردان

1. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری از بخش‌های مختلفی مانند سهام شرکت‌های فعال در بازار سرمایه و بازارفرابورس، اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامی و…استفاده می‌شود.

سرمایه‌گذاران به‌صورت گروهی و جمعی در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و در درامد و زیان صندوق سهیم خواهند شد و حتی تعدادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری سود قطعی دارند. با توجه به اینکه شما خطرپذیر و یا خطر گریز هستید، می‌توانید یکی از این صندوق‌های سرمایه‌گذاری را با توجه به نظر خود انتخاب کنید.

2. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سبد گردان

یکی دیگر از مدل‌ها و راه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، استفاده از توانایی شرکت‌های سبد گردان است. در این راه، یک سازمان تحت عنوان سبد گردان که درزمینهٔ های مالی توانایی فراوانی دارد و علاوه بر این دسترسی لازم را از سازمان بهابازار و اوراق بهادار تهران دریافت کرده است.

مجموعه‌ای متشکل از انواع و اقسام سهم‌ها و اوراق بهادار انتخاب می‌کند و سرمایه‌گذار را نسبت به معامله سبدی مناسب ترغیب می‌سازد. همچنین، بر دارایی سبد نیز به‌طور دائم نظارت دارد و در مورد معامله و فروش‌های مجدد در بازار بورس به سرمایه‌گذار موقعیت‌های مناسبی ارائه می‌کند.

جمع‌بندی

به دلیل گسترش و پیشرفت ابزارهای مالی در بازار بورس، روش‌های متفاوتی برای حضور در این مارکت به ارمغان آمده است. به‌طور جمعی ازجمله مدل‌ها و راه‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌توان به سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم توجه کرد.

در عمل برخی از افراد، تایم و اطلاعات لازم برای انجام ترید به شکل مستقیم در بازار بورس را دارند و می‌توانند به‌صورت تنها و مستقیم در تایم فریم‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در این بازار معامله کنند؛ به این راه، سرمایه‌گذاری مستقیم گفته می‌شود.

در جهت دیگر، افرادی هستند که اطلاعات مالی و تحلیلگری کافی برای فعالیت به شکل مستقیم در این مارکت را ندارند و یا اینکه به دلیل داشتن کارهای دیگر، تایم کافی برای انجام معاملات به مدل مستقیم را ندارند؛ به همین علت ترجیح می‌دهند که به شکل غیرمستقیم و در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا سازمان‌های سبد گردان اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه گذاری در بورس همانند فعالیت در سایر بازارهای سرمایه گذاری، نیازمند داشتن دانش، مهارت و تجربه بالایی است. چرا که در بورس، گزینه‌های سرمایه گذاری مختلف و ابزارهای معاملاتی گوناگونی وجود دارد که شناخت آن‌ها تأثیر مهمی در افزایش احتمال موفقیت شما دارد.

اساتید آکادمی مالی حسن زاده معتقدند اگرچه ماهیت دوره‌های آموزشی به یادگیری کمک می‌کند اما آموزش به تنهایی کافی نیست. باید به دنبال حلقه گمشده باشیم، حلقه‌ای که این مسیر را خلق کرده است.

سؤالات متداول

1. روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به‌طورکلی چند دسته است؟

2 دسته سرمایه‌گذاری مستقیم و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم.

2. در کدام روش شخص به‌طور کامل به دارایی خود دسترسی دارد؟

درروش سرمایه‌گذاری مستقیم وی کنترل کامل روی دارایی خود و مسئولیت کامل سود و زیان رادارند.

3. مدل سرمایه‌گذاری غیرمستقیم شامل چه انواعی است؟

این مدل شامل: صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سازمان‌های سبد گردان می‌باشد.

4.  میزان سرمایه اولیه برای هر مدل چقدر است؟

در مدل سرمایه‌گذاری مستقیم این میزان از 500 هزار تومان شروع می‌شود اما در مدل سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بسته به قانون شرکت سرمایه‌گذاری دارد.

کانال سیگنال فارکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا