آموزش خصوصی ارز دیجیتال
بورس

نحوه خرید و فروش در بورس

آموزش صرافی بینگ ایکس

بازار بورس و اوراق بهادار یکی از بهترین مکان‌ها برای سرمایه‌گذاری و معامله‌گری است که حضور میلیونی افراد در آن به خوبی این مورد را اثبات می‌کند. از همین رو اگر بتوانید تخصص لازم را برای خرید و فروش در بورس به دست آورید، مسلما سود خوبی از این بازار به دست خواهید آورد. آگاهی و تخصص مهم‌ترین رازهای کسب موفقیت در این بازار است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. از همین رو در این مطلب از حسن زاده فایننس قصد داریم تا به‌طور جامع نحوه خرید و فروش در بازار بورس را بررسی کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

دریافت کد بورسی؛ اولین قدم برای خرید و فروش در بورس

کد بورسی یک شناسه یکتا است که به هر سرمایه‌گذار در بازار سرمایه اختصاص می‌یابد. برای خرید و فروش در بورس لازم است که ابتدا کد بورسی دریافت کنید. برای دریافت کد بورسی طی کردن مراحل زیر الزامی خواهد بود پس مراحل را به دقت دنبال کنید.

انتخاب یک شرکت کارگزاری

شرکت کارگزاری نقش میانجی بین شما و بورس را ایفا می‌کند و به شما خدمات مشاوره، آموزش، انجام معاملات و پشتیبانی را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از لیست شرکت‌های کارگزاری مجاز در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار یا اپلیکیشن تدبیر گردان یک شرکت کارگزاری را انتخاب کنید. با این حال پیشنهاد ما به شما این است که از کارگزاری آگاه استفاده کنید که تا امروز عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و خدمات مناسبی را برای کاربران خود ارائه خواهد داد.

تکمیل فرم درخواست کد بورسی

شما باید به همراه مدارک لازم (کپی کارت ملی، کپی شناسنامه، عکس ۳*۴ و تعهدنامه) به دفتر شرکت کارگزاری مراجعه کنید و فرم درخواست کد بورسی را تکمیل و امضاء کنید. همچنین می‌توانید فرم را از سایت یا اپلیکیشن شرکت کارگزاری دانلود و پس از تکمیل به صورت آنلاین ارسال کنید. با توجه به اینکه امکان انجام آنلاین این کار فراهم شده، بهتر است که از این طریق اقدام کنید. آماده‌سازی مدارک و ارائه اطلاعات درست و صادقانه در این بخش بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

دریافت کد بورسی

پس از تایید فرم و مدارک توسط شرکت کارگزاری، شما یک پیامک حاوی کد بورسی خود دریافت خواهید کرد. با داشتن این کد می‌توانید به حساب خود دسترسی پیدا کنید و خرید و فروش سهام و اوراق بهادار را آغاز کنید. با توجه به اینکه کارگزاری آگاه محیط کاربری ساده‌ای را طراحی کرده است، امکان خرید و فروش در بورس به صورت آسان را برای شما فراهم کرده است.

روش های خرید و فروش در بورس

اگر قصد خرید و فورش در بورس را دارید، باید بدانید که روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که باید به آن توجه داشت. از همین رو هر کس با توجه به شرایط خود می‌تواند بهترین گزینه را انتخاب کند. در همین راستا سعی می‌کنیم تا در ادامه به خوبی این روش‌ها را برای شما شرح دهیم.

خرید و فروش حضوری در شعب کارگزاری آگاه

برای خرید و فروش حضوری در شعب کارگزاری آگاه شما باید به همراه مدارک لازم (کارت ملی، شناسنامه، کارت بانکی و تعهدنامه) به یکی از شعب آگاه مراجعه کنید. در شعبه شما باید فرم درخواست کد بورسی را تکمیل و امضاء کنید. پس از دریافت کد بورسی می‌توانید با مشاور شعبه معاملات خود را انجام دهید. در حال حاضر روش مراجعه حضوری رواج کمتری دارد زیرا وقت و انرژی زیادی از افراد می‌برد. همچنین بسیاری از افراد در نزدیکی خود به کارگزاری دسترسی ندارند که به همین علت بهتر است که از شیوه‌های نوین‌تر بهره برد.

خرید و فروش از طریق سامانه آفلاین آگاه

برای خرید و فروش از طریق سامانه آفلاین کارگزاری آگاه شما باید ابتدا کد بورسی دریافت کنید. سپس می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۰۴۰۰۱ تماس بگیرید و با مشاوران کارگزاری آگاه سفارش خود را ثبت کنید. این روش برای مشتریانی است که دسترسی به اینترنت ندارند یا ترجیح می‌دهند با صدای مشاوران معاملات خود را انجام دهند. البته ناگفته نماند که این روش خرید و فروش در بورس بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت و افراد کمتری امروزه از آن استفاده می‌کنند. با این حال هنوز برخی از افراد به دلایل مختلف از آن بهره می‌برند.

خرید و فروش از طریق سامانه آنلاین کارگزاری آگاه

برای خرید و فروش از طریق سامانه آنلاین کارگزاری آگاه شما می‌توانید از سامانه‌های معاملاتی آنلاین آگاه استفاده کنید. این سامانه‌ها شامل آساتریدر، آساتریدر آتی کالا، باشگاه مشتریان آگاه و آوای آگاه هستند. برای استفاده از این سامانه‌ها شما باید ابتدا کد بورسی دریافت کنید. سپس می‌توانید با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه مورد نظر شوید و سفارش خود را ثبت کنید. برای شارژ حساب معاملاتی خود می‌توانید از روش پرداخت شتابی یا سایر روش‌های موجود در سامانه بهره ببرید که بسیار کمک‌کننده خواهد بود. از همین رو شما می‌توانید به راحتی از این طریق مبادلات خود را پیگیری کنید.

نحوه شارژ حساب برای شروع خرید سهام در بورس

برای شروع خرید و فروش در بورس باید حساب کارگزاری آگاه خود را شارژ کنید. برای این کار، می‌توانید از یکی از روش‌های مختلفی استفاده کنید. در واقع شما برای اینکه بتوانید یک سهم خاص را خریداری کنید، حتما باید مبلغ مورد نظر را به حساب خود اضافه کنید. در نتیجه در ادامه می‌خواهیم بهترین روش‌ها در این راستا را معرفی کنیم.

پرداخت شتابی

این روش سریع‌ترین و آسان‌ترین روش برای شارژ حساب است. برای انجام این کار باید به منوی درخواست‌ها در سامانه معاملاتی خود مراجعه نموده و تب پرداخت شتابی را انتخاب کنید. سپس در صفحه بانکی که باز می‌شود اطلاعات کارت بانکی خود را به درستی وارد نمایید. پس از تایید پرداخت، واریز وجه به حساب آنلاین شما صورت می‌گیرد. بدون شک این شیوه پرطرفدارترین روش است که در  مدت زمان کوتاهی قابل انجام خواهد بود.

فیش واریز نقدی

این روش برای زمانی مناسب است که مبلغ واریزی بالاتر از حد مجاز پرداخت شتابی باشد. برای شارژ حساب از طریق فیش واریز نقدی، باید به حساب کارگزاری آگاه در بانک مورد نظر خود پول واریز کنید و سپس اطلاعات فیش واریزی را در بخش فیش واریز نقدی در منوی سامانه معاملاتی وارد کنید. در این حالت طی مدت زمان کوتاهی شارژ حساب انجام می‌شود. در نتیجه بعد از این مرحله می‌توانید برای خرید و فروش در بورس اقدام کنید.

حساب در اختیار بورس

این روش برای معاملات آتی کالا استفاده می‌شود. برای شارژ حساب در اختیار بورس باید دو شماره حساب به کارگزاری معرفی کنید که شامل یک حساب عملیاتی (حساب در اختیار بورس) و یک حساب شخصی (حساب پشتیبان) خواهد بود. سپس مبلغ مورد نظر را به حساب عملیاتی خود واریز کنید و در قسمت مدیریت مالی سامانه آنلاین آتی برای بروزرسانی حساب اقدام کنید. در این حالت حساب شما به خوبی شارژ شده و امکان انجام معاملات فراهم خواهد بود.

دستگاه کارتخوان در شعب کارگزاری

برخی از مشتریانی که به صورت حضوری به شعب کارگزاری آگاه مراجعه می‌کنند، می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان موجود در شعب، برای شارژ حساب معاملاتی خود به حساب کارگزاری آگاه پول واریز کنند. این روش برای مبالغ بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان مناسب است. برای این کار باید کارت بانکی خود را به دستگاه پوز وصل کنید و مبلغ مورد نظر را وارد کنید. سپس رمز دوم کارت خود را وارد کنید و تراکنش را تایید کنید. پس از اتمام تراکنش، فیش پرداخت را دریافت کرده و به پرسنل شعبه نشان دهید. پس از ثبت فیش در سامانه حساب معاملاتی شما شارژ خواهد شد. از همین رو امکان ثبت معاملات در این حالت وجود دارد.

نحوه خرید سهام در بورس

اکنون که شما دارای یک حساب شارژ شده هستید، نوبت به خرید سهام در بورس می‌‌شود که باید در این راستا اقدام کنید. پس از شارژ حساب معاملاتی می‌توانید سفارش خرید سهام را ثبت کنید. برای این کار باید نماد سهم مورد نظر را جستجو کنید و روی دکمه سبز خرید کلیک کنید. سپس باکس جدیدی باز می‌شود که باید مشخصات سفارش خود را وارد کنید. این مشخصات شامل موارد مختلفی هستند که برخی از مهم‌ترین اجزای آن را معرفی خواهیم کرد.

  • تعداد سهام
  • قیمت پایه
  • قیمت هر سهم
  • نوع سفارش (حق العمل، حق تقدم، حق تقدم العمل)
  • محل قطع (حواله، نقد)

پس از تکمیل این مشخصات، باید روی دکمه تایید کلیک کنید و منتظر تطابق سفارش خود با سفارش فروشنده باشید. در صورتی که سهم مورد نظر  شما از سمت فروشنده‌ها ارائه شود، ثبت معامله بلافاصله صورت می‌گیرد و در غیر این صورت بعد از تطابق انجام می‌شود.

نحوه فروش سهام در بورس

برای فروش سهام در بورس شما می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. یکی از روش‌ها استفاده از سامانه معاملات آنلاین آساتریدر آگاه است. برای این کار شما باید ابتدا با نام کاربری و کلمه عبور خود وارد سامانه شوید. سپس در قسمت «معاملات» نماد سهم مورد نظر خود را جستجو کنید و روی گزینه «فروش» کلیک کنید. در پنجره باز شده تعداد سهام مورد نظر خود را وارد کنید و قیمت پیشنهادی خود را مشخص نمایید. سپس روی گزینه «ثبت سفارش» کلیک کنید. اگر سفارش شما با قیمت پایانی مطابقت داشته باشد، فروش انجام می‌شود و مبلغ آن به حساب شما واریز می‌شود.

روش دیگر مراجعه حضوری به شعب کارگزاری آگاه است. برای این کار شما باید با هویت خود به یکی از شعب آگاه در سراسر کشور مراجعه کنید و درخواست فروش سهام خود را به یکی از مسئولان بدهید. آن‌ها برای شما فرآیند فروش را انجام خواهند داد. با این حال به شما پیشنهاد می‌دهیم که حتما خرید و فروش در بورس را به صورت آنلاین انجام دهید تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

سخن پایانی

بازار بورس و اوراق بهادار همیشه یکی از گزینه‌های پرطرفدار برای سرمایه‌گذاران بوده است که فعالیت زیادی در آن دارند. با این حال همیشه افراد جدیدی به دنبال ورود به این بازار هستند که باید اصول آن را یاد بگیرند. در همین جهت در این مطلب نحوه خرید و فروش در بورس را به صورت کامل شرح دادیم. در صورتی که می‌خواهید در زمینه بورس آموزش‌های تخصصی ببینید، مسلما گروه حسن زاده فایننس در کنار شما خواهد بود. از همین رو شما می‌توانید با دریافت آموزش‌های لازم به یک معامله‌گر حرفه‌ای در بورس ایران تبدیل شوید.

سوالات متداول

آیا گرفتن کد بورسی برای شروع فعالیت در بورس ضروری است؟

بله؛ شما برای ثبت معاملات خود حتما باید کد بورسی داشته باشید. برای دریافت این کد باید از طریق سامانه سجام ثبت نام کنید تا کد یکتا مخصوص به شما را در پیامک تحویل بگیرید.

چه مدارکی برای شروع کار در بورس لازم است؟

همانطور که به آن اشاره کردیم، برای شروع کار در بورس باید کد بورسی بگیرید. از همین رو باید مدارکی همچون کپی کارت ملی، کپی شناسنامه، عکس و تعهدنامه ارائه شود. همچنین برای ثبت معاملات به صورت حضوری نیز باید کارت بانکی را به همراه کارت ملی در اختیار داشته باشید.

برای خرید و فروش در بورس کدام کارگزاری را انتخاب کنم؟

در حال حاضر تعداد زیادی از کارگزاری‌ها در بورس ایران فعال هستند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. با این حال ما به شما کارگزاری آگاه را پیشنهاد می‌دهیم که عملکرد مناسبی دارد.

بهترین روش برای خرید و فروش سهام در بازار بورس چیست؟

درست است که امکان خرید و فروش حضوری و آفلاین سهام در بازار بورس وجود دارد ولی با این حال بهترین گزینه ممکن این است که از سامانه معاملات آنلاین بهره ببرید. در این حالت می‌توانید در زمان و انرژی خود صرفه‌جویی کرده و با تمرکز بیشتری به معامله بپردازید.

آیا برای فعالیت در بورس به دانش تخصصی نیاز دارم؟

بله؛ مسلما بازارهای مالی مختلف مانند بورس ایران به تخصص و آگاهی زیادی نیاز دارند تا برای افراد نتیجه بخش باشند. به همین علت شما هم باید با یادگیری اصول لازم مهارت‌های خود را گسترش دهید.

بهترین راه برای یادگیری اصولی بازار بورس ایران چیست؟

در حال حاضر تیم حرفه‌ای حسن زاده فایننس بهترین آموزش‌ها را در بالاترین کیفیت ممکن آماده کرده و در اختیار شما قرار می‌دهد. از همین رو قادر خواهید بود که با دنبال کردن این آموزش‌ها روش کار در بازار بورس ایران را بیاموزید.

کانال سیگنال فارکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا