آموزش خصوصی ارز دیجیتال
بورس

مجامع بورسی و آنچه درباره آن نمی‌دانید

آموزش صرافی بینگ ایکس

آیا می‌دانستید در صورت اطلاع از نحوه برگزاری مجامع بورسی و تاریخ دقیق آن‌ها، می‌توانید از سودهای کلان این مجامع به دلیل بازگشایی بدون دامنه نوسان قیمت استفاده نمایید؟ در این مقاله ما به توضیح کامل مجامع بورسی و نحوه کسب سود از آن می‌پردازیم.

پیش درآمدی بر مجامع بورسی

مجمع شرکت ها و سهم های بورسی از چیزهایی است که برای تریدران در حال آموزش یا افرادی که به تازگی وارد دنیای بازار بورس و اوراق بهادار شده اند، مشکلات یا پرسش های بسیاری را به وجود می‌آورد. به عنوان نمونه، تحرکات قیمت سهم در زمان برگزاری مجمع، علت حرکات سریع سهم قبل و بعد از مجمع، امور رسیدگی شده و تصمیمات گرفته شده در مجمع از جمله ی این پرسش ها است. پس در این مقاله تلاش می‌کنیم تا تمام مدل های مجمع شرکت ها و سهم های بازار بورس را برای شما موردبررسی قرار دهیم و پرسش ها را برطرف کنیم.

مجمع چیست؟

مجمع، به جمع شدن سرمایه گذاران و هیئت مدیره شرکت های بورسی، به جهت تصمیم گیری برای اهداف شرکت یا رسیدگی کردن به دیگر امور در جریان، گفته می‌شود. حضور داشتن در مجامع شرکت‌ها و سهم های بورسی، سهام داران و هیئت مدیره خود شرکت نیز منافعی را به دنبال دارد. مجامع شرکت‌ها و سهم‌های بورسی به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  • مجمع عمومی مؤسس
  • مجمع عمومی عادی سالیانه
  • مجمع عمومی فوق‌العاده
  • مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده

این مجامع بورسی با رسیدن تعداد حاضران، علل الخصوص سرمایه گذاران اصلی و هیئت مدیره، به حد و میزان معین شروع می‌شود. آگهی حضور در مجامع، وقت برگزاری و اموری که قرار است مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد، در سایت کدال اعلام می‌گردد. بعد از پایان مجامع نیز تصمیمات گرفته‌شده و دیگر مطالب مرتبط، در همان سایت کدال قرار می‌گیرد. هر شرکت سهامی عام باید وقت، تاریخ دقیق، آدرس تشکیل و موضوع جلسه مجمع شرکت‌ها و سهم‌های بورسی را حداقل ده روز پیش از برگزاری، روی این سایت قرار دهد.

سایت کدال علاوه بر تحلیل بنیادی سهام، برای بررسی آگهی های مجمع شرکت ها و سهم های بورسی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر سایت کدال، این اطلاعات در سایت خود سهام و برخی روزنامه‌های کثیر الانتشاری که شرکت برای درج آگهی‌های خود انتخاب کرده، منتشر می‌شود.

مجمع عمومی مؤسس

به اولین مجمع جامع سرمایه گذاران و مؤسسین شرکت برای بررسی و تائید اساسنامه شرکت و تعیین مدیران و بازرسان، مجمع عمومی مؤسس می‌گویند. این مجمع فقط یک بار تشکیل می‌شود و وظیفه دارد کلیه امور مربوطه به اساسنامه شرکت را بررسی کرده و به رأی تائید حاضرین جلسه گذاشته و تصویب کند.

مجمع عمومی عادی سالیانه

این مجمع باید یک‌بار در سال برگزار شود. وظیفه این مجامع امور مربوط به حوزه صورت‌های مالی شرکت، گزارش هیئت مدیره و بازرسان، ری گیری درباره میزان سود نقدی که بین سرمایه گذاران پخش خواهد شد، برگزیدن روزنامه کثیر الانتشاری که آگهی ‌های جلسات شرکت تا سال بعدی در آن چاپ می‌شود، بررسی بازرسان شرکت و انتخاب هیئت مدیره شرکت برای یک دوره دوساله است.

مجامع عمومی عادی هرساله، طبق قوانین حوزه سازمان بورس و اوراق بهادار حداکثر باید چهار ماه بعد از اتمام سال مالی شرکت، برگزار شود. از آنجایی که سال مالی اکثر شرکت‌ها در پایان سال (اسفند ماه) است، مجمع عمومی آن‌ها در خرداد و تیر برگزار می‌شود. این مجمع با حضور حداقل نصف سرمایه گذاران شرکت به حد موردنیاز برای تشکیل می‌رسد.

باز شدن مجدد معاملات سهم ها پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه، به حالت بدون محدودیت میزان نوسان انجام می‌گیرد. قیمت موردنظر اولیه برای بازگشایی نیز به گونه ای است که سود پرداخت شده شرکت به سرمایه گذاران در مجمع، از ارزش سهام قبل از برگزاری مجمع کسر می‌شود.

به عنوان نمونه اگر ارزش سهم قبل از برگزاری مجمع برابر 1080 بوده و در مجمع 80 تومان سود نقدی برای سرمایه گذاران تصویب شود، قیمت ارائه سهم بعد از مجمع برابر 1000 خواهد بود؛ اما همان‌طور که بیان شد بازگشایی سهم بدون دامنه نوسان صورت می‌گیرد، معامله گران و میزان تقاضا ارزش سهم را تعیین خواهند کرد و نسبت به خود سهم و روند کلی بازار، سهم می‌تواند با سود و یا زیان نسبت به قیمت اصلی خود بازگشایی شود.

مجمع عمومی فوق‌العاده

این مجمع و ضوابط کلی ان بسیار به مجمع عمومی عادی سالیانه شباهت دارد اما اهداف این مجامع متفاوت است. در این مجامع قوانین و اساسنامه شرکت و تغییرات آن، امور مربوطه به بحث افزایش سرمایه سهم ها و گاها تصمیم برای منحل کردن شرکت بررسی می‌شود.

در حالتی که تصمیمات مجمع به افزایش سرمایه منتهی شود، میزان سهام شرکت و سرمایه گذاران و علاوه بر این ارزش هر سهم در روز بازگشایی سهم بعد از مجامع، موجب تغییراتی می‌شود که توضیح آن در این بحث نمی‌گنجد اما بدانید این تغییرات غالباً بدون دامنه نوسان و دارای نوسانات و رشد و ریزش های شدید است که در مقاله افزایش سرمایه آن را به‌طور کامل بررسی نموده‌ایم.

مجمع عمومی عادی در حالت فوق‌العاده

در صورت نیاز، هیئت مدیره و علاوه بر این بازرسان شرکت می‌توانند مجمع عمومی عادی سالیانه را در حالت مجمع عمومی عادی فوق‌العاده برگزار کنند. در صورت اینکه این امر الزامی باشد این مجمع برگزار می‌گردد، باید صورت جلسه در آگهی شرکت ذکر شود. این مجمع هنگامی برگزار می‌شود که مهلت تشکیل جلسه مجدد مجمع عادی سالیانه شرکت تمام‌شده باشد ولی بسته به وضعیت و شرایط موجود تشکیل مجدد آن الزامی باشد جلسه تشکیل شود. به عنوان نمونه، اگر پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه شرکت و برگزیدن افراد هیئت مدیره، مدیرعامل شرکت فوت کند و نیاز به رأی گیری دوباره اعضای هیئت مدیره باشد، در این حالت این مجامع مجدد برگزار می‌شوند.

کلام آخر

مطابق قانون تجارت شرکت ها وظیفه دارند نهایتاً تا 8 ماه بعد از برگزاری مجمع عمومی سالیانه، سود نقدی تصویب شده در مجامع را بین سرمایه گذاران تقسیم کنند. بعضی از سهم ها این سود را خیلی سریع به سرمایه گذاران تقدیم می‌کنند و بعضی دیگر ممکن است بسیار دیر این تقسیم را انجام دهند. از آنجا که سیستم زمان بندی دادن سود به سرمایه گذاران، پیش از برگزاری مجمع در کدال قرار می‌گیرد، بهترین کار این است قبل از حضور داشتن در مجمع این جدول را بررسی کاملی نموده و سپس در مورد حضور یا عدم حضور در مجامع تصمیم بگیرید.

تمام سرمایه گذارانی که در تاریخ برگزاری مجمع سهام شرکت را داشته باشند، مشمول تصمیماتی که در مجمع گرفته می‌شود، می‌شوند. به عنوان نمونه اگر در مجمع سود نقدی تقسیم شود، این سود شامل آن‌ها نیز شده و از راه های مشخص شده می‌توانند اقدام به دریافت آن کنند. حتی اگر در موعد مقرر این سود را دریافت نکنند، همچنان این سود را از شرکت طلب دارند و اگر سال‌های بعد نیز به شرکت مراجعه کنند، می‌توانند این سود را طلب کنند.

معمولاً دو روز کاری قبل از برگزاری مجمع، نماد آن شرکت در بورس متوقف شده و قابل معامله نیست؛ بنابراین اگر قصد شرکت در مجمع را ندارید، قبل از بستن نماد باید سهام خود را بفروشید.

جمع‌بندی

در این مقاله به طور مفصل با مجمع شرکت ها و سهم های بورسی آشنا شدیم. مجمع شرکت ها و سهم های بورسی به دلایل مختلفی تشکیل می‌شوند که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد. هم‌چنین شرکت در این مجمع برای سهامداران می‌تواند منافعی داشته باشد که ازجمله‌ی آن‌ها دریافت سود نقدی و بازگشایی قدرتمند و مثبت سهم در روز بازگشایی است. به عنوان نمونه بازگشایی سهام بعد از مجمع افزایش سرمایه و 100 درصد بالاتر از قیمت تئوری نیز در بورس تهران، سابقه داشته است.

درمجموع مجامع شرکت های بورسی یکی از مهم ترین و البته سود ساز ترین بخش های بازار بورس است و اطلاع داشتن و بررسی کردن آن‌ها در سایت کدال بسیار حائز اهمیت است و علل الخصوص در زمان بازار صعودی به دلیل قابلیت باز شدن سهم بدون دامنه نوسان امکان سود سازی زیادی به ارمغان می‌آورد فلذا مطالعه و داشتن اطلاعات کامل مطابق آنچه در مقاله بیان شد شدیداً توصیه می‌گردد.

سؤالات متداول

1. کدام مجمع تنها 1 بار برگزار می‌گردد؟

مجمع عمومی مؤسس و برای تصویب اساسنامه همیشگی شرکت

2. به چه علت گاهی مجمع عمومی به‌صورت فوق العاده برگزار می‌شود؟

به دلیل مسائل مهم و اتفاقات پیش‌آمده دارای اهمیت بالا که باعث مانع راه شرکت شده با درخواست سرمایه گذاران این مجمع به‌صورت فوق العاده برگزار می‌شود

3. در کدام مجمع تصمیم به افرایش سرمایه گرفته می‌شود؟

در داخل مجمع عمومی نسبت به این امر تصمیم گیری می‌شود و در صورت تصویب سهام بسته و پس از انجام افزایش سرمایه اقدام به بازگشایی بدون دامنه نوسان صورت می‌گیرد.

کانال سیگنال فارکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا