آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش ارز دیجیتالمعرفی رمز ارزها

وب 3 چیست؟ معرفی فناوری وب ۳ (Web 3.0) به زبان ساده

آموزش صرافی بینگ ایکس

فرض کنید که می‌خواهید به یک سفر بروید اما بودجه کافی ندارید. قطعا در این شرایط تمام وبسایت‌های مرتبط با رزرو هتل، خرید بلیط، اجاره خودرو یا موارد دیگر را زیر رو می‌کنید تا قیمت‌ها را مقایسه کنید. بررسی تمام وبسایت‌ها به زمان و حوصله فراوان نیاز دارد، قطعا در حین جستجو به این موضوع فکر می‌کنید که کاش یک ربات یا موتور جستجو بتواند تمام اطلاعات مورد نیازتان را دراختیارتان بگذارد. باید بگوییم وب 3 فناوری است که این موضوع را میسر می‌کند!

Web 3.0 همان فناوری است که می‌تواند باتوجه به ترجیحات و نیازهای شما، توصیه‌های متناسب را به شما ارائه دهد! درواقع، وب 3 یک چهره جدید از اینترنت را نمایش می‌دهد که به کمک هوش مصنوعی، قادر به انجام کارهایی فراتر از نسخه‌های پیشین اینترنت‌ است! بیایید در این مطلب با جدیدترین نسل اینترنت جهانی، وب 3.0، به‌طور کامل آشنا شویم.

وب ۳ چیست

وب ۳ چیست؟

فناوری وب 3 (Web3) به نسل جدید اینترنت اشاره دارد که فناوری بلاکچین و تمرکززدایی اجزای کلیدی آن محسوب می‌شوند. این فناوری، بدون نیاز به هیچگونه واسطه، مانند بانک یا پلتفرم‌های شبکه اجتماعی، شرایط لازم برای انجام تراکنش‌های امن و خصوصی در اینترنت را فراهم می‌کند. درواقع، این فناوری ادعا می‌کند که می‌خواهد با هر شخص به‌طور مستقیم، تعامل و تراکنش داشته باشد، اما درصورتی که به داده‌های شما کنترل کامل پیدا کند.

این فناوری آینده اینترنت جهان محسوب می‌شود. در وب 3، به‌جای تمرکز برروی داده‌ها، معنای داده‌ها مورد تمرکز قرار می‌گیرند، به همین دلیل است که به آن وب معنایی (Semantic Web) هم می‌گویند. در محیط این وب، کاربران می‌توانند از برنامه‌ها و ویژگی‌های پیشرفته که امکان تجربه شخصی را ایجاد می‌کنند، استفاده کنند. فناوری‌هایی که وب 3 را تقویت می‌کنند شامل بلاک چین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می‌شوند. بلاکچین، برای ایجاد یک پایگاه ایمن و غیرمتمرکز، هوش مصنوعی برای بهبود نتایج جستجو ازطریق بات‌ها، دستیارهای صوتی و… و اینترنت اشیا، برای ارائه برنامه‌های پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر در فضای این وب مفید است.

اهمیت وب ۳.۰ چیست؟

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های وب 3 تمرکززدایی است که این موضوع می‌تواند به‌طور اساسی نحوه تعامل آنلاین افراد و نحوه کسب درآمد کسب وکارها را تغییر دهد. شرکت‌های غول‌پیکر مبتنی بر وب 2.0 مانند گوگل، آمازون و شرکت مادر فیسبوک یا همان متا، با ادغام و متمرکز کردن داده‌های مشتری از آن کسب درآمد می‌کنند. اما شبکه جهانی همتا به‌همتا Web 3.0 ممکن است رشد چنین شرکت‌هایی را از طریق جمع‌آوری داده‌ها دشوار کند! در این فضا، افراد کنترل بیشتری بر محتوای آنلاین دارند و می‌توانند با دسترسی به اطلاعات شخصی خود از آنها سود ببرند.

ازطرف دیگر، فرصت‌های تجاری در Web 3.0 برای ارائه محصولات و خدمات آنلاین توسط افراد متمرکز بهتر خواهد بود. برای مثال، قابلیت‌های بازاریابی Web 3.0 می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا تعادل بهتری بین حریم خصوصی و شخصی‌سازی نسبت به آنچه در وب امروزی امکان‌پذیر است، ایجاد کنند. همچنین، افزایش شفافیت در بلاکچین می‌تواند خدمات مشتری را بهبود دهد. چراکه در این فضا هر دو طرف به داده‌های تراکنش خود دسترسی دارند. وب 3.0 یک زیرساخت مهم برای متاورس هم محسوب می‌شود. پیشبینی می‌شود که این دو به‌طور موازی تکامل پیدا کنند چراکه از نظر سطح فنی به یکدیگر وابسته هستند.

میتوانید در مقالات حسن زاده حوزه RWA و دیفای DeFi و جم کوین ها را بخوانید.

سیر تکامل فناوری‌های وب ۳.۰

در سال 2014، گوین وود (Gavin Wood)، یکی از بنیان‌گذاران شبکه بلاک چین اتریوم، اولین شخصی بود که ایده فناوری وب 3 را بیان کرد. اما اولین آثار پیدایش فناوری وب 3 به سال 2018 برمی‌گردد، زمانی‌که سرمایه‌گذاری بورس، جستجوهای آنلاین، ثبت اختراع، انتشارات علمی، فرصت‌های شغلی و گزارش‌های مطبوعاتی در حال پیشرفت و گسترش بودند. در آن زمان، این فناوری نوظهور بوده، حتی تا سال 2022، زمانی‌که هاروارد بیزینس از 50هزار نفر پرسید که آیا با وب 3 آشنا هستند، آنها پاسخ منفی دادند. این فناوری در سال 2021 به اوج محبوبیت خود رسید، به‌طوریکه کمپانی‌های بزرگ به سمت آن جلب شدند. درحال حاضر، محبوبیت و کاربرد این نسل از اینترنت جهانی بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ است.

میتوانید به صورت حضوری در آموزش ارز دیجیتال در تهران شرکت کنید تا بهتر در ارزهای دیجیتال معاملات خود را انجام دهید.

تفاوت نسل‌های مختلف وب

به‌طورکلی، تکامل اینترنت در نسخه سوم، تغییرات قابل توجهی در نحوه تعامل، تولید و مصرف محتوا ایجاد کرده است. به این صورت که از ایجاد سایت‌های یک طرفه برای کاربران در نسخه 1.0 وب به اجازه دادن به کاربران برای تعامل با یکدیگر و وب سایت‌ها در نسخه 2 وب رسیدیم که همه چیز را متحول کرد. درنهایت، اینترنت نسخه وب 3 روی کار آمد تا تجربه تعامل بهتر و مرتبط‌تر را با کاربران ایجاد کند.

تفاوت وب ۱.۰ و وب3

در وب 1.0، وبسایت‌ها تنها برای ارائه اطلاعات طراحی شده بودند، به این صورت که اجازه تعامل به کاربران داده نمی‌شد. این نسخه از اینترنت جهانی یک تجربه ثابت و یک طرفه برای کاربران رقم زد. تولید محتوا در این دوران محدود بود و از فناوری‌هایی مانند HTML و CSS برای ایجاد وب سایت‌ها استفاده می‌شد. در آن زمان تجربه کاربری در اولویت نبود. برعکس این نسخه، در وب 3 تجربه کاربر در اولویت قرار دارد. وب 3.0 با معرفی فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، بلاک چین و بیگ دیتا قدمی فراتر از ارائه اطلاعات متنی می‌گذارد! تجربه کاربری در این نسخه شخصی و شهودی است که این موضوع، یافتن اطلاعات و محصولات مورد نیاز را برای افراد آسان‌تر می‌کند. همچنین، محتوای هر کاربر براساس ترجیحات و عادات او طراحی می‌شود.

تفاوت وب 2.۰ و وب3

در دوران Web2، کنترل بر معاملات، محتوا و داده‌ها در شرکت‌های فناوری به‌صورت متمرکز است. اما با ظهور Web3 این موضوع تغییر خواهد کرد. در دوران Web3، کاربران این قدرت را دارند که اطلاعات خود را بدون نیاز به واسطه‌هایی که امروزه وجود دارند، کنترل کنند. Web3 می‌تواند نحوه مدیریت اطلاعات، نحوه کسب درآمد از اینترنت و حتی، شاید نحوه عملکرد شرکت‌های مبتنی بر وب را تغییر دهد. در Web2، برای یک تراکنش باید دو نفر وجود داشته باشند که توسط یک واسطه بهم مرتبط شوند. در مقابل، Web3 به گونه‌ای طراحی شده است که در آن یک تراکنش یا معامله تنها درصورت برآورده شدن معیارهایی خاصی تایید می‌شود.

5 تا از ویژگی های شگفت انگیز  Web3.0

جالب‌ترین ویژگی‌های مورد انتظار درمورد Web3.0 شامل موارد زیر می‌شود:

ویژگی های شگفت انگیز  Web3.0

  1. عدم تمرکز داده‌ها و پروتکل‌ها: وب 3.0 غیرمتمرکز و همتا به همتا است، به این معنا که هیچگونه مرجع مرکزی در آن وجود ندارد. برخلاف نسخه 2 وب که در آن سازندگان محتوا باید به شرکت‌های بزرگ مانند متا اعتماد کنند، در این نسخه هیچ نقطه شکست واحدی وجود ندارد و سازندگان محتوا می‌توانند از داده‌های خود درآمد کسب کنند.
  2. وجود پروتکل‌های شبکه برای ایجاد اعتماد: وب 3.0 شامل پروتکل شبکه داده غیرمتمرکز می‌شود که حفاظت‌ داخلی ایجاد می‌کند. برای مثال، در بلاکچین هیچ شخص ثالثی بر مالکیت نظارت نمی‎کند. فناوری بلاکچین از مردم می‌خواهد تراکنش‌هایی را که در یک دفتر کل ذخیره می‌شوند را ببینند و تایید کنند.
  3. استفاده از فناوری‌های بلاک چین و قراردادهای هوشمند: وب 3.0 با ظهور ارزهای دیجیتال و بلاک چین پدید آمد. این نسخه باعث شد که توکن‌های قابل تعویض که با نام رمزارزها شناخته می‌شوند، ازطریق قراردادهای هوشمند در بلاک چین معامله شوند. باوجود این قراردادها، در صورت تحقق یک شرط خاص، مانند آزادسازی وجوه، به‌طور خودکار معامله اجرا خواهد شد.
  4. استفاده از کلیدهای خصوصی برای احراز هویت کاربر: در وب 2.0 از شناسه‎ کاربری، رمز عبور و ابزارهای بیومتریک مانند Face ID برای احراز هویت استفاده می‌شود. اما در وب 3.0 کاربران کلیدهای خصوصی دارند که دسترسی به سوابق آنها را در یک بلاک چین باز امکان‌پذیر می‌کند. کلید خصوصی ممکن است در یک دفتر کل، کیف‌پول خود میزبان یا کیف‌پول شخص ثالث مانند ZenGo قرار داشته باشد.
  5. وجود همیشگی اینترنت اشیا: وب 3.0 امکان پشتیبانی از داده‌های سنگین را فراهم می‌کند که شامل ویدئو، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) می‌شوند. در این نسخه با کاهش مسافتی که داده‌ها برای طی کردن نیاز دارند، امکان پردازش سریع‌تر و با تاخیر کم فراهم می‌شود.

تاثیر وب ۳.۰ بر ارزهای دیجیتال و بلاکچین

یکی از قابل توجه‌ترین تغییرات ناشی از وب 3، ظهور فناوری بلاکچین است. فناوری بلاکچین در عین شفاف‌سازی بیشتر تراکنش‌ها، امنیت و حریم خصوصی داده‌ها را دگرگون کرده است. این موضوع به یک عامل تغییردهنده شناخته می‌شود. تاثیر وب در بلاکچین به آینده‌ای شفاف و کارآمد نوید می‌دهد. در وب 3.0،  باوجود توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) کنترل کاربران برروی داده‌های شخصی‌شان خواهد بود. همچنین، توکن‌های کاربردی (Utility Tokens) می‌توانند کاربردهای متنوعی در این فضا داشته باشند. به‌طور کلی، کریپتو در web 3.0 یک راه‌حل عالی برای پرداخت دیجیتالی و استفاده از امکانات متنوع خواهد بود.

 بهترین پروژه‌های Web 3.0 در ارزهای دیجیتال

 بهترین پروژه‌های Web 3.0 در ارزهای دیجیتال

در لیست زیر بهترین پروژه‌های وب در ارزهای دیجیتال را آورده‌ایم:

  • ارز دیجیتال هلیوم (HNT): ارز دیجیتال هلیوم برای رقابت با ISPهای بزرگ مانند Verizon و AT&T طراحی شده است. این پروژه از هات اسپات‌های فیزیکی استفاده می‌کند، درنتیجه به کاربران امکان دسترسی به اینترنت بی‌سیم در سراسر جهان داده می‌شود.
  • ارز دیجیتال فلاکس (FLUX): پروژه ارز دیجیتال Flux با استفاده از River برنامه‌های Web3 و پروژه‌های غیرمتمرکز را توسعه داده و آنها را در شبکه‌ها مستقر می‌کند. این موضوع باعث ایجاد FluxOS شده است که یک سیستم عامل غیرمتمرکز برای کاربران Flux محسوب می‌شود.
  • ارز دیجیتال فایل کوین (Filecoin): Filecoin به‌عنوان یک شبکه جایگزین ایمن برای ذخیره‌سازی ابری متمرکز طراحی شده است. از این شبکه می‌توان برای کسب درآمد هم استفاده کرد. در این فضای ذخیره‌سازی تقریبا هر نوع داده شامل فایل‌های صوتی، فیلم، تصاویر ثابت یا متن نگه‌داری می‌شود.

 

بهترین مرورگرهای وب ۳

مرورگرهای وب 3.0 به منظور امکان تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و شبکه‌های بلاک چین، به‌طور مستقیم از مرورگر بدون نیاز به یک واسطه متمرکز طراحی شده‌اند. بهترین مرورگرهای وب 3.0 را در لیست زیر مشاهده می‌کنید:

  • Brave Browser: این مرورگر نه‌تنها از dApps پشتیبانی می‌کند، بلکه دارای یک کیف‌پول رمزنگاری یکپارچه است که از چندین سکه و NFT پشتیبانی می‌شود. کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را از کیف‌پول‌های دیگر به کیف‌پول Brave وارد کنند. این مرورگر به‌طور پیش فرض تبلیغات آنلاین و ردیاب وب‌سایت را مسدود می‌کند.
  • Osiris: Osiris از چندین شبکه بلاکچین پشتیبانی می‌کند و در پلتفرم‌های اصلی در دسترس قرار دارد. این مرورگر دارای یک رابط کاربری شیک و یک کیف‌پول داخلی است که توسط Metawallet طراحی شده است. این گزینه امکان تراکنش‌های سریع‌تر، با کارمزد کمتر را ارائه می‌دهد.
  • Puma: Puma یک گزینه سازگار با موبایل است که ویژگی‌هایی برای میزبانی فایل نظیر به‌نظیر و محافظت در برابر ردیاب‌های وبسایت ارائه می‌دهد. با استفاده از این پلتفرم منعطف، کاربران می‌توانند انواع مختلف برنامه‌های وب 3 را در یک مکان داشته باشند.

پلتفرم‌های محبوب وب ۳.۰ در سال ۲۰۲۳

باتوجه به ویژگی‌های منحصر به‌فرد وب 3، تقاضا برای شرکت‌های توسعه Web3 همچنان رو به افزایش است. برخی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های وب 3.0 شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • Blockchain App Factory: یک شرکت پیشرو در توسعه وب 3 با بیش از 7 سال تجربه است. این شرکت شامل تیمی از توسعه‌دهندگان با تجربه است که می‌توانند به شما در ساخت هر نوع برنامه Web3، از بازارهای NFT گرفته تا پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) کمک کنند.
  • Appdupe: Appdupe یکی دیگر از شرکت‌های پیشرو توسعه وب 3 با تیمی از توسعه‌دهندگان با تجربه است. آنها در ساختن بازارهای NFT و پلتفرم‌های DeFi تخصص دارند.
  • Zerion: Zerion یک شرکت توسعه Web3 است که در ساخت پلتفرم‌های DeFi تخصص دارد. تیم متخصص این شرکت می‌تواند به شما در ایجاد یک پلتفرم DeFi ایمن و کاربر پسند کمک کند.
  • Sora Labs : این شرکت توسعه دهنده Web3 در ساخت پلتفرم‌های NFT تخصص دارد. تیم این شرکت به شما برای ایجاد یک پلتفرم NFT کاملا ایمن و کاربر پسند کمک خواهد کرد.

آینده اینترنت با ظهور وب ۳.۰ چگونه خواهد بود؟

به‌لطف فناوری وب 3.0، تمام داده‌ها به‌صورت معنایی درک خواهند شد. درواقع می‌توان گفت که رایانه‌ها، توانایی پردازش اطلاعات و درک معنی داده‌ها را پیدا می‌کنند. این نسخه از اینترنت جهانی، تاثیر شگفت‌انگیزی بر افزایش دقت نتایج جستجو خواهد داشت. به همین دلیل، طراحی کاربرپسند و تعاملی برای وبسایت‌ها اهمیت پیدا خواهد کرد. اکنون برای ما بنویسید، نظر شما درمورد وب 3.0 چیست؟ فکر می‌کنید این نسخه از اینترنت جهانی چه مزایایی به‌همراه خواهد داشت؟

سوالات متداول

ویژگی‌های web3 چیست؟

از ویژگی‌های وب 3.0 می‌توان به تمرکززدایی، حذف واسطه‌ها، استفاده از هوش مصنوعی و افزایش امنیت اشاره کرد.

تفاوت نسل 3.0 وب با نسل‌های قبلی در چیست؟

در این نسخه، به ایجاد تعامل نزدیک با کاربران اهمیت داده می‌شود. همچنین، نسخه وب 3.0 از هوش مصنوعی و بلاکچین استفاده می‌کند که مزایای متعددی برای کاربران فراهم می‌کنند.

آیا Web3 همان متاورس است؟

Web3 کاملا همان متاورس نیست. وب 3 به پایگاه‌های داده غیرمتمرکز و معماری سیستم‌ها اشاره دارد، در حالی که متاورس یک مدل جدید از محاسبات و شبکه است.

آیا web.3 حریم خصوصی را حفظ می کند ؟

بله. با بهره‌گیری از فناوری بلاکچین از حاکمیت داده‌ها در دست خود کاربران است و مشکلات حریم خصوص را برطرف می‌کند.

چگونه web.3 بر ارزهای دیجیتال تاثیر میگذارد؟

وب ۳ تکنولوژی محبوب دنیای کریپتوکارنسی است که مدت‌هاست توسط پروژه‌های مانند اتریوم، فایل کوین و غیره استفاده می‌شود. web 3.0 تحولات بسیاری برای توسعه بلاکچین و ارزهای دیجیتال کاربردی به همراه خواهد داشت.

Web.3 روی چه فناوری اجرا می شود؟

به طور خلاصه Web3 مجموعه‌ای از برنامه ‌های غیر متمرکز است که بر روی بلاک چین و شبکه اتریوم اجرا می‌ گردد. هر کاربری در سراسر دنیا به وب 3.0 دسترسی داشته و اجازه استفاده از خدمات شبکه را دارد.

نقش هوش مصنوعی در  web.3چیست؟

Web.3 دارای این مزیت است که هوش مصنوهی را در موتور های جستجوگر خود به کار گرفته، بنابراین دقیق ترین و نزدیک ترین نتایج به درخواست کاربران حاصل می گردد.

کانال سیگنال فارکس

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. ممنون از مطلب زیباتون و از این مقاله اینو فهمیدم که وب ۳ نسل جدید
    اینترنت است که تمرکزش بیشتر روی معنای داده و تعامل و تراکنش با
    کاربر است وبهترین ارزها تو این حوزه میشه به fil و hnt اشاره کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا