آموزش خصوصی ارز دیجیتال
بورس

آموزش 0 تا 100 فیلتر نویسی در بورس

آموزش صرافی بینگ ایکس

سرمایه گذاری در نگاه اشخاص کاری سخت و پر خطر محسوب می‌شود؛ اما اگر با به دست آوردن دانش و مهارت سرمایه گذاری کنید، هرگز ضررهای سنگین را متحمل نخواهید شد. فیلتر نویسی در بازار بورس از اعمالی است که تریدر های حرفه ای از این روش برای افزایش سود سازی و صرفه جویی در زمان استفاده می‌کنند. در رابطه با آموزش فیلتر نویسی در این مقاله اطلاعات بسیاری کسب خواهید کرد. (سرمایه گذاری بسیار عالی است اما باید سایت های بورسی را بشناسید تا بتوانید بهترین نتیجه را داشته باشید)

1_معنای برنامه نویسی و استفاده از آن در فیلتر نویسی

2_مفهوم فیلتر نویسی در بازار بورس

3_قابلیت های فیلتر نویسی در بورس

4_توانایی ها و مشکلات فیلتر نویسی

5_زبان و نشانه های فیلتر نویسی

فیلتر نویسی چیست؟

قبل از اینکه بامعنای اصلی فیلتر نویسی آشنا بشویم، بهتر این است اشاره ای کنیم به قابلیت و توانایی علم برنامه نویسی برای آسان شدن بسیاری از امور و کارها. در بیان ساده، برنامه نوشته‌شده در علم برنامه نویسی، کاری تکراری را با دقت و شتاب بالا انجام می‌دهد. کاری که برای ما آدم ها بسیار حوصله سر بر تلقی می‌شود و در بیشتر اوقات، با انجام عملی تکراری، خستگی زیادی تحمل می‌کنیم.

به بیان دیگر:

فیلتر نویسی را معمولاً با برنامه نویسی بررسی می‌کنند. برنامه نویسی در دنیای دیجیتال برای شما قابلیت ساخت دیتا و برنامه دلخواه را فراهم می‌کند. با استفاده از آن می‌توانید محاسباتی که برای انسان بسیار سخت و یا وقت گیر است با برنامه نویسی در لحظه‌ای و چند ثانیه قابل اجرا است. الآن در بورس تهران، امکانی به نام فیلتر نویسی ایجادشده است تا میزان زیادی از تحلیل ها و بررسی های اشخاص را به سادگی انجام دهد تا درنهایت و با خروجی گرفته‌شده بتوانید نمادهایی که قابلیت های موردنظر اشخاص را دارند، در یک محل مشاهده کنید. این فیلتر نویسی در وب‌سایت tsetmc در بخش دیده بان قرار دارد.

اما برای آموزش و بکار گرفتن فیلتر نویسی کار سختی را در پیش رو ندارید. لازم است با روش زبان خاص آن آشنا شوید و با مقداری تجربه و آزمون و خطا فیلتر مدنظر خود را بر دیده بان اعمال کنید. در این مقاله قصد داریم تا بخش ها و قابلیت های فیلتر نویسی آموزش دهیم و چند بخش مختلف آن را نیز با یکدیگر بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

نشانه های زبان ریاضی بخش مهم فیلتر نویسی

نشانه های ریاضی در دنیای فیلتر نویسی اختلافی با نشانه های ریاضی مورداستفاده در برنامه نویسی ندارد. پس می‌توان نشانه های ریاضی مخصوص فیلتر نویسی را در جدول زیر خلاصه کرد:

پس برای داشتن یک فیلتر خوب و دریافت نتایج دلخواه از این نشانه باید میان فیلتر های خود بکار برد. همچنین متغیر و برخی از مهم‌ترین متغیرها را حتماً باید یاد بگیریم تا بتوان چند نمونه سود ساز از آن‌ها در فیلتر نویسی را آموزش داد.

 به عنوان مثال:

برای جستجو کردن نام یک دانش آموز (مثلاً حسن قلی پور) در فهرست، باید اول به حرف اول فامیلی دقت کنیم، در بین تمامی اشخاصی که حرف اول فامیلی آن‌ها ق است، به دنبال فامیلی قلی پور می‌گردیم و بعد از آن، در بین کسانی که فامیلی آن‌ها قلی پور است؛ به دنبال شخصی با اسم “حسن” می‌گردیم و به این مدل؛ به اطلاعات شخص موردنظر می‌رسیم.

انجام مورد قبل برای بیشتر افراد، حدود 45 ثانیه تا 2 دقیقه زمان می‌برد. ولی اگر فهرست در کامپیوتر وجود داشته باشد و برنامه نویسی موردنیاز بر روی آن انجام‌شده باشد، در کمتر از 1 ثانیه با جستجوی اسم موردنظر، اطلاعات موردنیاز در اختیار افراد قرار می‌گیرد. تا اینجا متوجه نیاز و لزوم به برنامه نویسی برای انجام امور با حداکثر سرعت می‌شویم؛ در بخش های بعدی مقاله متوجه می‌شویم ارتباط برنامه نویسی با فیلتر نویسی چیست.

مفهوم فیلتر نویسی در بازار فرابورس ایران

با توجه به بودن بیش از 800 سهم در بازار بورس، حجم دیتا و داده های موجود شده در این سهام بسیار بالاست. اشخاص و معامله گران در این بازار در اوقات بسیاری به یک سری اطلاعات نیاز پیدا می‌کنند و به دلیل مهم بودن موضوع و کم بودن زمان، در کم ترین وقت ممکن باید این اطلاعات را در اختیار داشته باشید. این دانش و اطلاعات معمولاً به تحلیل های شما از آینده بازار کمک می‌کنند و از ارزش بالایی برخوردار می‌باشند.

بر فرض نمونه، یک تریدر بازار بورس نیازمند به شناخت تمامی سهام هایی که در این روز صف فروش هستند، دارد. در این حالت فیلتر نویسی به کمک می‌آید و طبق درخواست کاربر؛ سهام هایی که صف فروش هستند یا هر قابلیت موردنیاز دیگری را دارند به تریدر نمایش داده می‌شوند.

فیلتر نویسی به خواسته ما، سهام منطبق با شرایط موردنظر ما در فیلتر را پیدا می‌کند

برفرض نمونه، طبق روش های معاملاتی و آنچه در تفکر یک تریدر، ارزش زیر 1000 تومان، یا 3 روز صف فروش پیاپی بودن یا هر روش دیگر، برای معامله یک سهم، پوزیشن مناسبی است. در حوزه فیلتر نویسی با برنامه نویسی کردن این قابلیت ها، هر زمان هر سهامی با قابلیت های مورد نظر ما پیدا شود، به ما نمایش داده می‌شود.

فیلتر نویسی با استفاده از علم کد نویسی و برنامه نویسی پایه انجام می‌شود. با استفاده از برخی کدها و اسکریپت هایی که هرکدام کارکرد مخصوصی دارند، تقاضا و قابلیت های خود را در بخش دیده بان سایت TSETMC وارد می‌کنید. استفاده از فیلتر نویسی نیاز به هیچ قابلیت و توانایی و اپلیکیشن جانبی ندارد و تمامی کدها در محیط اسکریپت ارائه شده توسط سایت TSETMC.IR عمل می‌کنند.

هر فیلتر وظیفه و قابلیت مخصوصی دارد که با برخی آن‌ها در همین جا آشنا می‌شویم.

قابلیت های فیلتر نویسی در بورس

دو مورد از قابلیت فیلتر ها، از اصلی‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند:

1_بر اساس تقاضای افراد، سهم انتخابی با قابلیت مخصوص را ارائه می‌دهد.

2_ اگر سهم به قابلیت هایی که توسط افراد تعریف شده در بازار حال حاضر برسد، به شخص اطلاع می‌دهد.

فیلتر نویسی با سرعت بالا سهام و قابلیت درخواست شده را ارائه می‌دهد.

از یاد بردن در کار نیست و امکان عدم رسیدگی به سهمی که در نظر داریم را از میان می‌برد.

فیلتر نویسی قابلیت های موردنظر ما را در بین تمام سهام قابل ترید جستجو می‌کند و سهام های با قابلیت درست را نشان می‌دهد.

هر فردی در بازار بورس برای معاملات روش مخصوصی دارد و با فیلتر نویسی به راحتی مثل روش معاملاتی خود پیش می‌رود؛ پس از آن نیز می‌تواند نتیجه روش معاملاتی خود را در بازه های زمانی مختلف و در زمان بسیار کم در کل بازار ببیند.

برخی تحرکات و تغییرات شرایط در سهام ها، موقعیت های خرید یا فروش به سهامداران می‌دهد؛ مانند خروج و ورود پول حقیقی، حجم معاملات و …، با فیلتر نویسی می‌توانید این تحرکات را تعریف کرده و در صورتی که برای هر سهمی رخ داد، موقعیت معاملاتی خود را از علم فیلتر نویسی بگیرید.

با فیلتر نویسی اتفاقات مشکوک در سهام خود را تشخیص می‌دهید و در مورد با آن تصمیم گیری سریعتری خواهید داشت

فیلتر نویسی به معاملات کوتاه مدت اشخاص کمک شایانی می‌کند.

برخی از خوبی ها و کمبودهای فیلتر نویسی در بورس ایران

وسیله های موجود در جهان ما به هر مدلی باشند هم قابلیت و هم مشکلات خاص خود را دارند. فیلتر نویسی نیز از این امر مستثنا نیست و با توجه به توانایی مناسب، محدودیت ها و معایبی نیز دارد.

قابلیت ها و ویژگی های مثبت فیلتر نویسی

ویژگی های مثبت فیلتر نویسی

سرعت بالا: اطلاعات هر سهام با توجه به دسته بندی های انتخابی شما در کم ترین زمان به شما داده می‌شود.

قابلیت ها و مدل های بررسی بسیار متنوع: به هر ساختاری که بخواهید می‌توانید سهام ها را دسته بندی و با فیلتر انتخابی مشاهده کنید؛ مانند دسته بندی بر اساس ارزش، دسته بندی بر اساس تعداد معاملات و …

به اجرا در آوردن فیلتر در محیط سایت: امکان استفاده از دسته بندی ها در محیط تحت وب در سایت مدیریت فناوری بورس (TSEMC)، برای استفاده راحت تر و سریع تر بسیار مناسب است. و برای همگان امکان پذیر است

بررسی بازار با فیلتر نویسی: در فیلتر نویسی می‌توانید برخی از نوسان نما های مورد استفاده در علم تکنیکال، یا برخی از شاخص های مورد استفاده در علم بررسی و تحلیل بنیادی را بر روی سهام بررسی کنید و به این صورت، یک نمونه تحلیلگر رایگان داشته باشید.

استفاده از برنامه نویسی، بدون نیاز به دانش این امر: معامله گران حتی بدون دانش حرفه ای برنامه نویسی، می‌توانند در حوزه سایت از کدهای ساده و پایه برای ساختن فیلترها استفاده کنند.

فیلترهای اخطار دهنده: با ساختن فیلتر هایی بر اساس توانایی های موردنیاز، هر زمان که سهم انتخابی به قابلیت های موردنظر برسد، به شما اخطار می‌دهد و شما را خبردار می‌کند.

برای نمونه ساخت فیلتری به این جهت که در صورتی که قیمت سهم فملی به کمتر از 2 هزار تومان رسید، به من اخطار بده و…

کمبودها و مشکلات فیلتر نویسی

مشکلات فیلتر نویسی

استفاده و کاربرد فقط در بورس: اکثر تریدران بازارهای بورس، در چند بازار دیگر نیز فعالیت می‌کنند و شاید نیاز به استفاده از فیلتری که در سایت بورس نوشته اند، داشته باشند؛ متأسفانه فیلتر نوشته شده تنها در سایت مدیریت فناوری بورس قابل به کار بردن است و در حوزه های دیگر نمی‌توان استفاده کرد.

محدودیت زمانی: فیلتر هایی که برای استفاده از اطلاعات گذشته می‌نویسید، در حال حاضر قادرند از داده های 21 روز گذشته استفاده کنند.

تایم فریم روزانه: فعلاً می‌توان از فیلتر نویسی فقط در تایم فریم روزانه استفاده کرد.

معایب فیلتر نویسی

موارد به کار بردن فیلتر نویسی

استفاده از فیلتر نویسی با مقاصد گوناگونی انجام می‌شود. همچنین سهامداران بازار بورس بسته به روش و مدل تحلیل و تجربیات خود فیلترهای متفاوتی بکار می‌برند. در این قسمت می‌توانید برخی از انواع فیلتر نویسی را مشاهده کنید:

معامله های مشکوک

ورود و خروج پول هوشمند

قدرت های خریدار و فروشنده

صف های خرید و فروش

ریزش و صعودهای قابل توجه

تفاوت میان قیمت پایانی و آخرین قیمت

نحوه استفاده از فیلتر نویسی در سایت بازار بورس و اوراق بهادار

پس از وارد شدن به سایت https://tsetmc.ir، به بخش دیده بان بازار مراجعه کنید.

فیلتر ها دو مدل قالب دارند:

قالب ساده

در قالب های ساده می‌توانید متغیرها را به اجرا بگذارید. این متغیرها با and یا or تفکیک شده اند. توابع از قبل ایجادشده، زمینه های اطلاعاتی و عملگرها در این قالب استفاده می‌شوند.

مدل کد نویسی

در مدل کد نویسی، علاوه بر قابلیت قالب های ساده، می‌توانید فیلتر های مورد انتخاب خود را کد نویسی کنید و فیلتر های مختص به خود را طراحی کنید. در این نوع ساختار با شرط داشتن توانایی برنامه نویسی، دست شما برای کار باز تر است.

برخی علائم، نشانه ها و فرمان های مورداستفاده در فیلتر نویسی

فرمان های مورداستفاده:

“TNO” به معنای عدد معاملات

“TVAL” به معنای حجم و ارزش معاملات

“TVOL” حجم و ارزش معاملات

“PL” قیمت آخرین معامله

“BVAL” حجم مبنا

“PLP” درصد آخرین معامله

“PLC” درصد آخرین معامله (به ریال)

“PY” قیمت پایانی روز گذشته

“PC” قیمت پایانی

“PCC” قیمت پایانی (به ریال)

“PE” نسبت P بر E

“TMAX” بالاترین قیمت مجاز

“TMIN” پایین ترین قیمت مجاز

“PMAX” بالاترین قیمت معامله

“PMIN” پایین ترین قیمت معامله

و …

برخی علائم ریاضی برای فیلتر ساختن:

جمع (+) و تفریق (-)

ضرب (×) و تقسیم(/)

کوچک‌تر یا بزرگ‌تر (<>)

کوچک‌تر مساوی(=>)

بزرگ‌تر مساوی(<=)

مساوی(==)

استفاده از علائم و نشانه ها نیازمند کسب علم و تجربه در این حوزه است.

آموزش فیلتر نویسی

چند مثال ساده فیلتر نویسی

1_ تصور کنید تمایل دارید تمامی سهم هایی که جمع قیمت پایانی روز گذشته آن‌ها با آخرین قیمت امروز، کمتر از عدد 1000 است را پیدا کنید. برای این کار از فیلتر زیر استفاده می‌کنیم:

(py) + (pl) > 1000

برای این امر، فیلتر بالا را در صفحه فیلتر وارد کرده و ثبت کنید. می‌توانید برای نمونه عدد 1000 را تغییر دهید تا موارد متفاوت را با یکدیگر تست و مقایسه کنید.

2_ حال تصور کنید تمایل دارید تمامی سهم هایی که “یا” قیمت پایانی کمتر از 1000 است یا آخرین قیمت آن‌ها بیش از 1000 است را پیدا کنید. برای این امر از فیلتر زیر استفاده می‌کنیم:

(pl) > 1000 || (pc)>1000

3_ کد مخصوص سهم‌هایی که میزان معاملات آن ها از حجم مبنا بیشتر است:

(tvol)>(bvol)

همچنین امکان جستجو بر روی اسم سهم نیز وجود دارد. برای این کار از فیلدهای زیر استفاده می‌شود:

برای نشان دادن سهم هایی که با حرف موردنظر شروع می‌شود، به کار می‌رود. به دستور زیر توجه کنید:

(l18).indexOf(“و”)==0

جمع‌بندی

برنامه نویسی با قابلیت های بسیار در تمام دنیا، این بار برای فیلتر نویسی در بازار بورس اوراق بهادار به کار ما آمده است. فیلتر نویسی در بورس اوراق بهادار برای انجام بهترین ترید و کسب بیشترین سود بسیار سود ساز است و به معامله گران در راه پیدا کردن سهام سود ساز بسیار کمک می‌کند. شناخت جذاب بودن سهم و اطلاع دادن به تریدر در صورت دارای شرایط روش معامله بودن یک سهم، از کاربردهای بسیار مهم فیلتر نویسی در بورس ایران است. با استفاده از آموزش مناسب و بهره گیری از تجربیات یک آکادمی موفق، می‌توانید همیشه در بازار مالی سود ساز باشید و برای آموزش بورس و کلیه حوزه های مربوطه آکادمی حسن زاده همیشه همراه و همیار شماست.

سؤالات متداول

1_فیلتر نویسی در کجا انجام می‌شود؟

در داخل بخش دیدبان سایت TSEMC.

2_ فیلتر ها بر چه اساسی نوشته می‌شوند؟

فیلتر ها بر اساس نیاز و روش معاملاتی ما نوشته می‌شوند و هرکس فیلتر مخصوص به خود را دارد.

3_برای فیلتر نویسی پیشرفته و تخصصی چه باید کرد؟

داشتن دانش اولیه در حوزه برنامه نویسی ساخت اندیکاتورها در محیط فیلتر نویسی ترکیب اندیکاتورها و اطلاعات تابلو معاملات سهام در ساخت فیلتر پیشرفته کمک کننده است.

کانال سیگنال فارکس

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام
    موضوع فیلتر نویسی در بورس اوراق بهادار برای انجام بهترین ترید و کسب بیشترین سود بسیار سود ساز است و به معامله گران در راه پیدا کردن سهام سود ساز خیلی کمک می‌کند و باعث عملکرد سوده برای معامله گر میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا