آموزش خصوصی ارز دیجیتال
بورس

نحوه ثبت نام در سجام + انواع احراز هویت در سامانه سجام

آموزش صرافی بینگ ایکس

در صورتی که شما بخواهید به عنوان یک فعال جدید وارد بازار فرابورس شوید، باید با سایت‌های مهمی که در این بخش وجود دارند آشنایی پیدا کنید. سایت سجام یک سامانه بورسی مهم است که به عنوان سامانه جامع اطلاعات مشتریان نامیده می‌شود. با توجه به اهمیت بالای سایت سجام، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب آن را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. از همین رو به شما پیشنهاد می‌دهیم که با ما در این مطلب از حسن زاده فایننس همراه باشید تا نحوه ثبت نام را بیاموزید و انواع احراز هویت را انجام دهید.

سجام چیست و دلیل استفاده از آن

برای اینکه بتوانید فعالیت خود را در بورس آغاز کنید، حتما باید در سجام یا سامانه جامع اطلاعات مشتریان ثبت نام کنید. گفتنی است که راه اندازی سجام توسط شرکت سپرده‌گزاری مرکزی اوراق بهادار صورت پذیرفته است. با توجه به توضیحاتی که در سایت سجام وجود دارد، این سامانه تلاش دارد تا میزان دسترسی سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه را راحت‌تر از قبل کند. در نتیجه همه افرادی که دارای ماهیت حقیقی یا حقوقی هستند، باید ثبت نام در سجام را پشت سر بگذارند.این سامانه باعث کاهش هزینه‌های مالی و زمانی برای سرمایه‌گذاران می‌شود.

با ثبت نام در سجام، شما می‌توانید به صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور حضوری، اطلاعات خود را در اختیار شرکت‌های مختلف بازار سرمایه قرار داده و به راحتی از خدمات آن استفاده کنید. در حال حاضر مهم‌ترین فعالیتی که در این سایت صورت می‌گیرد مربوط به احراز هویت است. در حقیقت تمامی کسانی که قصد دارند در بازار سرمایه فعالیت کنند باید در ابتدا احراز هویت خود را از این طریق پیگیری کنند.

نحوه ثبت نام در سجام

سایت سجام

با توجه به اهمیت بالای سامانه سجام، شما حتما باید فرایند ثبت نام در سجام را با دقت بالا پیش ببرید. برا  اینکه این کار برای شما آسان‌تر شود، باید به مراحل مختلف در این بخش توجه داشته باشید. در این قسمت گام های مورد نیاز برای تکمیل فرایند ثبت نام به صورت راهنما در سایت نمایش داده می‌شود. بر همین اساس تصمیم گرفتیم تا مراحل ثبت نام را به صورت دقیق برای شما آموزش دهیم تا از آن بهره مند شوید. پس حتما مراحل زیر را قدم به قدم پیش ببرید.ما در کانال تحلیل بورس به صورت کامل تحلیل انجام میدهیم و سیگنال بورس رایگان نیز قرار داده ایم تا همه بتوانند استفاده کنند .

 

گام اول؛ وضعیت اولیه

وضعیت اولیه در سامانه سجام، گام اولیه در فرایند ثبت نام در این سامانه است. در این مرحله، شما باید به سایت سجام با نشانی sejam.ir مراجعه نموده و روی گزینه‌ی ثبت‌نام در سجام کلیک کنید. در ابتدا راه برخی از موارد به عنوان تذکر به شما یادآوری خواهد شد که باید آن را مطالعه کنید. بعد از انجام این کار روی متوجه شدم کلیک کنید. در این حالت گام‌هایی که برای تکمیل ثبت نام نیاز دارید برای شما نمایش داده می‌شود. همچنین در این قسمت شما باید با شماره تلفنی که متعلق به خودتان است وارد سامانه شوید که این کار از طریق کد تاییدی که برای شما پیامک می‌شود امکانپذیر خواهد بود.

گام دوم؛ تکمیل فرم‌ ها

گام تکمیل فرم‌ها در سامانه سجام یکی از مراحل ثبت نام در این سامانه است. در این مرحله، شما باید فرم‌های ثبت نام را تکمیل کنید و مدارک خواسته شده را بارگذاری کنید. برای تکمیل فرم‌های ثبت نام، شما باید اطلاعات شخصی خود را وارد کنید و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید. به یاد داشته باشید که اعلام اطلاعات به صورت درست و صادقانه در این بخش بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

از همین رو حتما تمرکز خود را بر روی این موضوع قرار دهید تا هیچ اطلاعاتی اشتباه وارد نشود. همچنین شما باید در این مرحله اطلاعات حساب بانکی خود را هم ارائه کنید. ذکر این نکته ضروری است که سود حاصل از مجامع بورسی به صورت مستقیم به حساب معرفی شده در سجام واریز خواهد شد.

گام سوم؛ تایید استعلام و دریافت کد رهگیری

گام سوم در فرایند ثبت نام در سامانه سجام، گام تایید استعلام و دریافت کد رهگیری است. در این مرحله شما باید استعلام‌های خود را تایید کنید و کد رهگیری دریافت کنید. برای تایید استعلام‌ها، شما باید اطلاعات خود را در فرم‌های مربوطه وارد کنید و پس از تکمیل فرم‌ها، کد رهگیری برای شما ارسال می‌شود. برای اینکه فرایند ثبت نام در سجام به صورت کامل انجام شود، مراحل را به صورت پی در پی انجام دهید تا به نتیجه مناسب دست پیدا کنید.

گام چهارم؛ مراجعه به مراکز احراز هویت

گام چهارم در فرایند ثبت نام در سامانه سجام، مراجعه به مراکز احراز هویت است. پس از تکمیل ثبت نام در سجام و دریافت کد پیگیری، احراز هویت به یکی از دو روش قابل انجام است. در روش الکترونیکی تصویری که فرد از خود می‌گیرد با تصویر موجود در سازمان ثبت احوال بررسی می‌شود تا فرایند احراز هویت تکمیل شود. اگر این تصویر هماهنگی نداشته باشد، مراجعه حضوری برای ثبت نام اجتناب ناپذیر خواهد بود.

برای مشاهده لیست مراکز منتخب احراز هویت، می‌توانید به سایت سجام مراجعه کنید. در آنجا لیست دفاتر منتخب پیشخوان دولت و کارگزاری‌های منتخب جهت احراز هویت قابل مشاهده است. همچنین، هزینه‌ای که باید بابت احراز هویت پرداخت شود نیز در آن صفحه ذکر شده است.

گام پنجم؛ احراز هویت نزد مراکز احراز هویت

گام پنجم در فرایند ثبت نام در سجام، احراز هویت نزد مراکز احراز هویت است. پس از مراجعه به مراکز احراز هویت، شما باید احراز هویت خود را نزد مراکز تکمیل کنید. در این مرحله، شما باید مدارک خود را به همراه داشته باشید و آن‌ها را به کارشناسان مرکز احراز هویت نشان دهید. پس از تایید مدارک و احراز هویت، شما می‌توانید به مرحله بعدی فرایند ثبت نام در سجام بروید. البته نباید فراموش کرد که می‌توان این کار از طریق اینترنتی هم انجام داد. در هر صورت این شما هستید که باید بهترین روش را برای خود انتخاب کنید.

گام ششم؛ تایید سهامدار در سجام

در نهایت بعد از اینکه شما احراز هویت را پشت سر گذاشتید، شما در سامانه سجام به عنوان سهامدار تایید خواهید شد. حال شما می‌توانید به عنوان یک فرد حقیقی وارد بازار سرمایه ایران شوید و فعالیت جدی خود را در این بخش شروع کنید. همانطور که می‌بینید یک ساختار عالی برای ثبت نام در سجام ایجاد شده است که با پیگیری درست آن می‌توان به راحتی اهداف مورد نظر را محقق کرد. از همین رو بهتر است که با یک برنامه‌ریزی دقیق و حرفه‌ای در این راستا اقدامات لازم را انجام دهید.

تعریف کد بورسی و ویژگی های آن

کد بورسی در حقیقت یک شناسه یکتا است که هدف آن تشخیص آسان افراد حقیقی و حقوقی حاضر در بازار سرمایه است. این سازوکار را سازمان بورس و اوراق بهادار برای شناسایی راحت‌تر افراد ایجاد کرده است. نکته مهم این است که کد بورسی هر کس منحصربه‌فرد بوده و حالت اختصاصی دارد. این نکته را به یاد داشته باشید که هر شخص قادر است که فقط یکبار برای گرفتن کد بورسی اقدام نماید.

ساختار کد بورسی به گونه‌ای است که در آن تعدادی از حرف و عدد گنجانده شده است. در حقیقت این کد به عنوان شناسنامه هر کس در بازار خواهد بود. با توجه به اینکه کد بورسی یک معیار بسیار مهم برای فعالیت در بازار بورس است، باید به سرعت برای دریافت آن اقدام کنید. در واقع بعد از ثبت نام در سجام انجام این کار باید در اولویت شما قرار بگیرد.

نحوه دریافت کد بورسی

داشتن کد بورسی یک امر الزامی برای شروع فعالیت در بازار بورس است. در واقع این کد به عنوان هویت معاملاتی شما شناخته می‌شود که باید به سرعت اخذ شود. شما برای گرفتن این کد می‌توانید از دو روش مختلف بهره ببرید که هر کدام از آن‌ها را به شکل مجزا مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دریافت کد بورسی به صورت حضوری

اولین روشی که می‌توان برای دریافت کد بورسی از آن استفاده کرد، مراجعه حضوری خواهد بود. برای دریافت کد بورسی به صورت حضوری، شما می‌توانید به یکی از دفاتر خدمات دولتی یا کارگزاری‌ها مراجعه کنید و به یکی از کارکنان بگویید که به دنبال ثبت نام در سجام و اخذ کد بورسی هستید. در این مراکز، شما باید فرم‌های مربوط به ثبت نام را تکمیل کنید و مدارک خواسته شده را ارائه دهید. پس از تایید مدارک و احراز هویت، کد بورسی شما صادر خواهد شد. این روش برای کسانی که دفاتر کارگزاری در نزدیکی محل زندگی آن‌ها است گزینه خوبی به حساب می‌آید. به همین علت برخی از افراد به شکل حضوری در دفاتر کارگزاری کد بورسی خود را دریافت خواهند کرد.

دریافت کد بورسی به صورت اینترنتی

برای دریافت کد بورسی به صورت اینترنتی، شما می‌توانید به سایت سجام با نشانی sejam.ir مراجعه کنید و مراحل ثبت نام در سجام را به صورت آنلاین انجام دهید. همانطور که روش ثبت نام را به صورت کامل توضیح دادیم، در این روش شما باید فرم‌های ثبت نام را تکمیل کنید و مدارک خواسته شده را بارگذاری کنید. پس از تایید مدارک و احراز هویت، کد بورسی شما صادر خواهد شد. برای دریافت کد بورسی به صورت اینترنتی، شما نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات دولتی یا کارگزاری‌ها ندارید و می‌توانید تمام مراحل ثبت نام را به صورت آنلاین انجام دهید. این روش سریع‌تر و راحت‌تر از روش حضوری است و شما می‌توانید در هر زمان و مکانی که دسترسی به اینترنت دارید، اقدام به ثبت نام در سجام و دریافت کد بورسی کنید.

انواع احراز هویت در سامانه سجام

اگر به یاد داشته باشید بیان کردیم که راه‌های مختلفی برای احراز هویت در سجام  وجود دارد. به همین علت هر کس می‌تواند با توجه به شرایط شخصی خود بهترین انتخاب ممکن را داشته  باشد. هنگامی که ثبت نام در سجام را انجام می‌دهید، می‌توانید برای احراز هویت به صورت حضوری به مراکز مربوطه بروید و یا اینکه از طریق اینترنتی اقدام کنید.

احراز هویت سجام به صورت حضوری

احراز هویت در سامانه سجام به شکل حضوری یکی از روش‌های معمول به حساب می‌آید. برای احراز هویت حضوری سجام، افراد باید بعد از دریافت کد ۱۰ رقمی پیگیری از طریق پیامک با در دست داشتن مدارک خاصی به یکی از دفاتر پیشخوان مورد تایید مراجعه کنند. در این مراکز، شما باید فرم‌های مربوط به ثبت نام را تکمیل کنید و مدارک خواسته شده را ارائه دهید. پس از تایید مدارک و احراز هویت، کد بورسی شما صادر خواهد شد. مدارک لازم برای مراجعه حضوری شامل موارد زیر خواهد بود.

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • کد پیگیری سجام ده رقمی

احراز هویت الکترونیکی در سجام

احراز هویت الکترونیکی در سامانه سجام یکی از روش‌های احراز هویت در این سامانه است. برای انجام احراز هویت الکترونیکی، لازم است قبلاً در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌ و احراز هویت نشده‌ باشید. این فرایند بر اساس مجوزهای دریافتی صورت می‌گیرد که به همین علت هزینه آن هم بر اساس تعرفه مصوبی که در این بخش وجود دارد محاسبه خواهد شد. این موارد شامل استعلام تصویر و اطلاعات موجود در پایگاه‌های مربوطه از قبیل سازمان ثبت احوال کشور و راستی آزمایی آن‌ها خواهد بود. اگر دوست دارید که در وقت خود صرفه‌جویی خوبی داشته باشید، مسلما این گزینه می‌تواند برای شما بسیار مناسب باشد پس آن را از دست ندهید.

هزینه احراز هویت در سجام

برای اینکه شما بتوانید احراز هویت را انجام دهید، حتما باید هزینه مشخصی را برای این کار پرداخت کنید. در صورتی که شما قصد دارید از طریق اینترنتی این فرایند را انجام دهید، باید مبلغ ۱۰ هزار تومان را پرداخت نمایید. گفتنی است که هزینه احراز هویت به صورت حضوری در دفاتر پیشخوان ۱۵ هزار تومان است که همراه با کارمزد دفتر ممکن است تا ۳۰ هزار تومان هم برسد. البته امکان دارد که این مبالغ در آینده تغییر کنند. اگر هم بخشی از فرایند را از طریق کافی نت دنبال می‌کنید، در این حالت باید گفت که هزینه کافی نت به صورت جداگانه محاسبه می‌شود که نمی‌توان مبلغ خاصی را برای آن در نظر گرفت. در هر صورت این هزینه‌ها برای افراد زیر ۱۸ سال هم وجود دارد که باید در زمان مناسب پرداخت شود.

آیا ثبت نام در سجام ضروری است؟

ثبت نام در سامانه سجام برای افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه و معاملات بورسی دارند، امری ضروری است. این سامانه به شکل یک سامانه اینترنتی یکپارچه به ثبت و ضبط اطلاعات هر فرد سرمایه گذار می‌پردازد و به هر شخص حقیقی و حقوقی تنها یک کد بورسی می‌دهد که به همین علت حالت منحصربه‌فرد پیدا می‌کند.

با این حال، ثبت نام در سجام فقط برای کسانی که قصد فروش سهام خود را دارند لازم است، نه همه سهام داران. ذکر این نکته ضروری است که اجباری در ثبت نام نیست ولی اگر به دنبال فروش سهام خود هستید باید این کار را انجام دهید. همچنین برای حضور در مجامع شرکت‌ها هم باید این ثبت نام را انجام داد. در هر صورت شما باید با توجه به شرایط خود درباره ثبت نام در سجام تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهید.

ثبت نام نماینده قانونی در سجام

ثبت نام نماینده قانونی در سامانه سجام یکی از گزینه‌های موجود در فرایند ثبت نام در این سامانه است. چنانچه شما نیاز داشته باشید می‌توانید به راحتی از طرف خود نماینده قانونی تعریف کنید. این به این معنی است که شما می‌توانید یک نفر را به عنوان نماینده قانونی خود انتخاب کنید تا از طرف شما در سجام ثبت نام کند.

برای ثبت نام نماینده قانونی در سجام، شما باید به سایت سجام با نشانی sejam.ir مراجعه کنید و مراحل ثبت نام را طی کنید. در این فرایند، شما باید اطلاعات خود و نماینده قانونی خود را وارد کنید و مدارک خواسته شده را بارگذاری کنید. پس از تکمیل فرم‌ها و تایید مدارک، ثبت نام شما و نماینده قانونی شما در سجام تکمیل خواهد شد.

سخن پایانی

سجام یکی از مهم‌ترین سایت‌های بورسی به حساب می‌آید که برای شروع فعالیت باید احراز هویت را در آن انجام دهید. در این مطلب از حسن زاده فایننس تلاش کردیم تا همه مراحل ثبت نام در سجام را به صورت دقیق برای شما بیان کنیم. از همین رو شما این فرصت را دارید که در کوتاه‌ترین زمان ممکن درخواست خود را ثبت کرده و فعالیت خود را شروع کنید. گفتنی است که آکادمی حسن زاده فایننس با ارائه دوره آموزش بورس ایران به شما کمک می‌کند تا به بهترین سودآوری ممکن در این بازار دست پیدا کنید.

سوالات متداول

۱. ثبت نام در سجام چگونه است؟

برای ثبت نام در سجام، شما باید به سایت سجام با نشانی sejam.ir مراجعه کنید و مراحل ثبت نام را طی کنید. در این فرایند، شما باید اطلاعات خود را وارد کنید و مدارک خواسته شده را بارگذاری کنید. پس از تکمیل فرم‌ها و تایید مدارک، ثبت نام شما در سجام تکمیل خواهد شد.

۲. چگونه می‌توانم اطلاعات قبلی خود را در سجام ویرایش کنم؟

برای ویرایش اطلاعات قبلی خود در سجام، شما باید به سایت سجام با نشانی sejam.ir مراجعه کنید و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود وارد حساب کاربری خود شوید. در این صفحه، شما قادر خواهید بود تا اطلاعات قبلی خود را ویرایش کنید.

۳. چگونه می‌توانم کد پیگیری خود را بازیابی کنم؟

برای بازیابی کد پیگیری خود در سجام، شما باید در سایت سجام روی گزینه بازیابی کد پیگیری کلیک کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، شما باید شماره تلفن همراه خود را وارد کنید و پس از تأیید، کد پیگیری جدید به شماره تلفن همراه شما ارسال خواهد شد.

۴. چگونه می‌توانم شماره تلفن همراه خود را در سجام ویرایش کنم؟

– برای ویرایش شماره تلفن همراه خود در سجام، بعد از ورود به حساب خود می‌توانید گزینه ویرایش تلفن همراه را مشاهده کنید که امکان تغییر شماره در این بخش قرار داده شده است.

۵. آیا ثبت نام در سجام رایگان است؟

بله، ثبت نام در سجام به صورت رایگان است و هیچ هزینه‌ای برای ثبت نام در این سامانه دریافت نمی‌شود. با این حال، برخی از خدمات این سامانه مانند احراز هویت هزینه خواهد داشت.

 

کانال سیگنال فارکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا