آموزش خصوصی ارز دیجیتال
بورس

همه چیز درباره کارگزاری های بورس + آشنایی با بهترین کارگزاری های ایران

آموزش صرافی بینگ ایکس

کارگزاری بورس

فعالیت درست و حرفه‌ای در بازار بورس و بازار فرابورس مستلزم داشتن علم و آگاهی مناسب از ساختار این بازار است. شما برای انجام معاملات خود در بازار بورس نیاز به یک بستر مناسب دارید که به آن کارگزاری گفته می‌شود. برای این‌که بتوانید فعالیت مفیدی در بازار داشته باشید، باید به خوبی با مفهوم کارگزاری آشنا شوید و در انتخاب آن بیشترین دقت ممکن را به خرج دهید. با توجه به حساسیت بالای این مورد، در این مطلب از حسن زاده فایننس قصد داریم تا همه اطلاعات لازم و مفید را درباره کارگزاری های بورس با شما در میان بگذاریم.

ما بهترین سایت های بورسی را به صورت کامل در یک مقاله جداگانه معرفی کرده‌ایم.

تعریف کارگزاری و وظایف آن

کارگزاری در بازار بورس نقش مهم و حیاتی دارد. کارگزاری در حقیقت به واسطه‌ای گفته می‌شود که بین سرمایه‌گذاران و بازار بورس قرار می‌گیرد. در واقع یک شرکت کارگزاری همچون یک پل ارتباطی بین خریداران و فروشندگان است که آن‌ها را به یکدیگر وصل می‌کند. برای یک کارگزاری وظایف مختلفی تعریف می‌شود که باید به آن‌ها توجه داشت.

  • اجرای معاملات در بازار بورس: کارگزاری برای سرمایه‌گذاران، معاملات در بازار بورس را اجرا می‌کند. این فرایند شامل خرید و فروش سهام، اوراق بهادار و سایر ابزارهای مالی است. کارگزار وظیفه دارد تا به درستی و به طور قانونی معاملات را انجام دهد.
  • مشاوره در مورد سرمایه گذاری: کارگزاری‌ها به سرمایه‌گذاران در مورد سرمایه‌گذاری‌های بهینه و ریسک‌های مرتبط با آن‌ها مشاوره می‌دهند. آن‌ها با توجه به هدف‌ها، زمان‌بندی و میزان تحمل ریسک سرمایه‌گذاران، به آن‌ها کمک می‌کنند تا تصمیم‌های سرمایه‌گذاری مناسبی بگیرند.
  • اطلاع رسانی در مورد بازار و اخبار مالی: کارگزاری‌ها باید به مشتریان خود اطلاعات لازم در مورد بازار، شرکت‌ها و اخبار مالی را بدهد. آن‌ها باید به روز باشند و تحلیل‌هایی را ارائه دهند تا به مشتریان برای تصمیم‌گیری بهتر کمک کنند. از آنجایی که کارگزاری های بورس مسئولیت مدیریت حساب‌های سرمایه‌گذاران را بر عهده دارند، باید برای سرمایه‌گذاران گزارش‌های مالی و اطلاعیه‌های مربوط به حساب را ارائه دهند.

تعریف کارگزار ناظر

کارگزار ناظر به معنای آن است که معامله‌گر برای فروش هر نماد معاملاتی، باید ثبت آن را در همان کارگزاری انجام دهد که خرید از آن انجام شده است. در نتیجه هر معامله‌گر باید یک کارگزار ناظر ویژه خود داشته باشد که معاملات خود را از این طریق به درستی مدیریت کند.

برای تغییر کارگزار ناظر، چندین روش وجود دارد.

  • مراجعه به کارگزاری جدید و خرید و فروش سهام
  • استفاده از تنظیمات سامانه معاملاتی

البته هیچ اجباری برای تغییر وجود ندارد و این مورد یک تصمیم شخصی است که هر کس خواهد گرفت. همیشه سعی کنید که در بین کارگزاری های بورس بهترین گزینه را انتخاب کنید تا در هنگام انجام معاملات با بحران خاصی مواجه نشوید.

اختیارات کارگزاری بورس

کارگزاری‌ها بر اساس قانون، اختیارات مشخصی دارند که باید در چهارچوب آن پیش بروند. هر کارگزاری می‌تواند به نمایندگی از خریدار یا فروشنده معامله را پیش ببرد و آن را نهایی کند. دادن این اختیار به کارگزاری باعث می‌شود که دو طرف معامله راحت‌تر بتوانند کار خود را پیش ببرند.

به همین منظور می‌توان گفت که از اختیارات کارگزاری خرید و فروش سهام بعد از تایید خود شما خواهد بود. کارگزاری‌ها علاوه بر خرید و فروش اوراق بهادار، به نمایندگی از سهامداران می‌توانند اختیارات دیگری مانند آموزش، ارائه خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری یا بازارگردانی را نیز داشته باشند.

همچنین، کارگزاران مجاز هستند تا اختیارات دیگری نظیر واریز آنی وجه، درخواست پرداخت مانده حساب مشتری نزد کارگزاری به صورت الکترونیک، اتصال حساب بانکی مشتری به حساب کارگزاری به منظور تسویه خودکار وجوه و مشاهده لیست سفارشات و لیست معاملات روز را انجام دهند.

کارمزد کارگزاری بورس

کارگزاری های بورس حق دارند که بر اساس خدمات ارائه شده، مبلغی را به عنوان کارمزد از خریدار و فروشنده بگیرند. در حال حاضر برای خرید یا فروش یک سهم ۰.۳۰۴ درصد کارمزد به کارگزاری تعلق خواهد گرفت. همچنین برخی از کارگزاری‌ها برای مشتریان خود نرخ تخفیف کارمزد در نظر می‌گیرند.

ساعت کاری کارگزاری های بورس

ساعت کاری کارگزاری های بورس ایران از ساعت 9 صبح تا 12:30 بعدازظهر برای بازار نقد و از 9 صبح تا 12:30 شب برای بازار آتی خواهد بود. همچنین ذکر این نکته ضروری است که بازه زمانی گفته شده مخصوص روزهای شنبه‌ تا چهارشنبه‌ خواهد بود. در تعطیلات رسمی هم بازار سرمایه بسته است و معامله‌ای در کارگزار‌ها صورت نمی‌پذیرد.

در ساعات گفته شده، معاملات به‌صورت حراج پیوسته انجام می‌شوند و ساعت 8:30 تا 9 زمان ثبت سفارش به‌صورت آفلاین و به‌صورت حراج ناپیوسته است.  برای فعالیت در بازار بورس، لازم است با ساعات معاملات و ثبت سفارش آن‌ها آشنا شوید. در این بازار، بازه‌ی زمانی خاصی برای انجام معاملات در نظر گرفته شده است که شما باید برنامه خود را بر اساس آن تنظیم نمایید.

قبل از انتخاب کارگزاری بایستی در سجام ثبت نام کنید:

نحوه ثبت نام در سجام + انواع احراز هویت در سامانه سجام

لیست بهترین کارگزاری های بورس ایران

در حال حاضر تعداد زیادی از کارگزاری‌ها موفق به اخذ مجوز شده‌اند و در حال فعالیت هستند. از همین رو شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی درست و حساب شده، بهترین کارگزاری را برای خود انتخاب کنید. در همین راستا در لیست زیر برخی از مهم‌ترین کارگزاری‌ها را نام می‌بریم.

  1. کارگزاری مفید
  2. کارگزاری آگاه
  3. کارگزاری فارابی
  4. کارگزاری حافظ
  5. کارگزاری اقتصاد بیدار
  6. کارگزاری مبین سرمایه

برای اینکه بهتر بتوانید با هر کدام از این موارد آشنایی پیدا کنید، در ادامه سعی می‌کنیم تا هر کدام را به شکل جداگانه مورد آنالیز قرار دهیم.

1. کارگزاری مفید

یکی از کارگزاری های بورس ایران که سروصدای زیادی به پا کرده است کارگزاری مفید خواهد بود. این مورد با ارائه خدمات گسترده نظیر معاملات بورس، فرابورس، سبدگردانی و بورس کالا توانسته محبوبیت خوبی بین فعالان بازار سرمایه پیدا کند. شعب آن در تهران شامل دفتر مرکزی در بلوار آفریقا، دفتر ویژه معاملات آتی و دفتر ویژه بورس کالا در بزرگراه آفریقا و هفت تیر در میدان هفت تیر قرار دارند.

با توجه به اطلاعات موجود در سایت کارگزاری مفید، این کارگزاری با ارائه خدمات متنوع در حوزه معاملات اوراق بهادار مانند سامانه‌های معاملاتی حرفه‌ای، اعتبار معاملاتی، تخفیف کارمزد، پشتیبانی 24 ساعته و… شما را در مسیر رسیدن به اهداف مالی مد نظرتان یاری می‌کند. از طرفی این کارگزاری بیشترین همکاری را با دارندگان سهام عدالت دارد و امکان فروش آسان سهام عدالت را فراهم کرده است.ما در حسن زاده فایننس، تاریخچه بورس و اوراق بهادار در ایران را به صورت کامل بررسی کردیم.

کارگزاری مفید

2. کارگزاری آگاه

کارگزاری آگاه یکی از 108 شرکت کارگزاری فعال در ایران است و از سال 1384 به عنوان ارائه دهنده خدمات کارگزاری بورس طبق قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز به کار نموده است. این کارگزاری 7 مجوز فعالیت و 7 صندوق سرمایه‌گذاری دارد و نزدیک به 7 میلیون کاربر از سرویس‌های کارگزاری آگاه استفاده می‌کنند. همچنین، این مجموعه با 74 هزار میلیارد دارایی تحت مدیریت، دارای 108 شعبه فعال در سراسر ایران است که در بین کارگزاری های بورس بسیار شناخته شده است.

کارگزاری آگاه خدمات متنوعی را در حوزه معاملات اوراق بهادار ارائه می‌دهد. این خدمات شامل سامانه‌های معاملاتی حرفه‌ای، اعتبار معاملاتی، تخفیف کارمزد، پشتیبانی 24 ساعته و سایر موارد خواهد بود. ناگفته نماند که این کارگزاری اقدام به تهیه برنامه آسا تریدر کرده است تا همه کاربران آن بتوانند به راحتی به امکانات مختلف دسترسی داشته باشند.

کارگزاری آگاه

3. کارگزاری فارابی

کارگزاری فارابی یکی از کارگزاری های بورس رتبه «الف» فعال در بازار سرمایه ایران است و خدمات متنوعی در حوزه معاملات اوراق بهادار ارائه می‌کند. این کارگزاری خدماتی شامل خرید و فروش سهام و دریافت کد بورسی را به‌صورت غیرحضوری در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین، کارگزاری فارابی نیز یکی از کارگزاران پیشرو در بازار بورس انرژی کشور است و تمامی خدمات مورد نیاز فعالان بورس انرژی را ارائه می‌کند.

خوشبختانه این کارگزاری بیش از 60 نمایندگی در جای جای ایران دارد که 5 شرکت تابعه نیز در اختیار آن قرار گرفته است. چشم‌انداز شرکت تبدیل شدن به یک موسسه مالی جهان تراز است و تمرکز آن بر توسعه فناوری‌های نوین در بازار سرمایه محقق شده است.

کارگزاری فارابی

4. کارگزاری حافظ

کارگزاری حافظ یکی از کارگزاری های بورس در ایران است که تاکنون توانسته با ارائه خدمات متمایز در قالب باشگاه مشتریان کارگزاری حافظ، سامانه معاملاتی اختصاصی و کاربرپسند، امکان دریافت اعتبار معاملاتی، امکان ثبت نام آنلاین بورس و امکان دریافت وام قرض‌الحسنه برای معاملات یکی از به‌روزترین کارگزاری‌های فعال بورس باشد.

خوشبختانه کارگزاری حافظ بیش از 19 سال سابقه فعالیت مثبت و حرفه‌ای را دارد که به همین علت موفق به دریافت رتبه الف در بورس اوراق بهادار شده است. این کارگزاری تمامی مجوزهای لازم برای ارائه خدمات اعم از خرید و فروش اوراق بهادار را از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ کرده است. دایره فعالیت این کارگزاری بسیار گسترده است و در قسمت‌های مختلف بازا بورس مانند اوراق بهادار، کالا، انرژی و صندوق سرمایه‌گذاری حضور فعالی دارد.

کارگزاری حافظ

5. کارگزاری اقتصاد بیدار

کارگزاری بورس اقتصاد بیدار یکی از کارگزاری های بورس معتبر در بازار سرمایه ایران است که با بیش از ۱۵ سال سابقه درخشان در این حوزه، خدمات متنوعی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این کارگزاری با داشتن بیش از ۹ هزار مرکز ارائه خدمات کارگزاری و بیش از ۲ میلیون کاربر وفادار، یکی از پرطرفدارترین کارگزاران در بازار سرمایه است.  کارگزاری اقتصاد بیدار با استفاده از سوپر اپ بیدارکس به مشتریان خود امکان دسترسی به خدمات مختلف را فراهم می‌کند. با استفاده از این نرم‌افزار، کاربران می‌توانند به راحت‌ترین و سریعترین شکل ممکن به خرید و فروش سهام بپردازند، دارایی های خود را به صورت لحظه‌ای رصد کنند، اعتبار معاملاتی بگیرند، از خدمات مدیریت دارایی استفاده کنند و به بازارهای مختلف بورس قدم بگذارند.

با توجه به نوع سرمایه‌گذاری، کاربران می‌توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در بازار سرمایه فعال باشند. در روش مستقیم، شخص به طور مستقیم و بدون واسطه به خرید و فروش سهام می‌پردازد و در روش غیرمستقیم، یک تیم حرفه‌ای مدیریت سهام افراد را به عهده می‌گیرند. کارگزاری اقتصاد بیدار همچنین با راه‌اندازی سامانه بیدار آنالیز، تحلیل جامعی از بازار سرمایه، صنایع و هر نماد را از منظر 9 شاخص کلیدی خدمت مشتریان خود ارائه می‌دهد.

کارگزاری بیدار

6. کارگزاری مبین سرمایه

شرکت کارگزاری مبین سرمایه با کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۳۸۸، وارد بازار بورس کالای ایران شد. شاید برای شما جالب باشد که این کارگزاری به دلیل عملکرد مثبت در مدت کوتاهی توانست محبوبیت زیادی به دست آورد. با گذشت زمان این کارگزاری در بازار بورس انرژی هم ورود پیدا کرد. کارگزاری مبین سرمایه همچنین با راه‌اندازی آکادمی مبین، آموزش‌های مرتبط با بازار سرمایه را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. نکته جالب این است که برنامه‌های آموزشی ویژه‌ای هم برای کاربران این کارگزاری در نظر گرفته می‌شود که در نوع خود حائز اهمیت خواهد بود. همچنین، کارگزاری مبین سرمایه با راه‌اندازی باشگاه مشتریان به نام مبین کلاب، خدمات جذاب دیگری نظیر تخفیفات و پاداش‌های منحصر به فرد را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

کارگزاری مبین سرمایه

بزرگترین و کوچکترین کارگزاری های ایران

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کارگزاری در چهار بورس اوراق بهادار و کالای ایران با بازاریابی نزدیک به ۱۵۰ میلیارد دلار (حدود 35٪ از تولید ناخالص داخلی ایران) فعال هستند. با توجه به معیارهای مختلف، ممکن است بزرگترین و کوچکترین کارگزاری‌ها متفاوت باشند. ممکن است برخی از کارگزاری‌ها بر اساس تعداد مشتریان، درآمد، سود، بازده سرمایه‌گذاری و غیره رتبه‌بندی شوند.

از همین رو برای اینکه بتوان کارگزاری های بورس را به صورت بزرگترین و کوچک‌ترین دسته‌بندی کرد، باید ابتدا یک معیار مناسب را برای آن در نظر گرفت. به طور طبیعی کاربران دوست دارند که در کارگزاری‌های بزرگ‌تر فعالیت کنند زیرا اعتماد بهتری به آن‌ها وجود دارد. در هر صورت این شما هستید که باید در این زمینه تصمیم نهایی را بگیرید.

سخن پایانی

کارگزاری های بورس نقش تعیین‌کنند‌ه‌ای برای انجام معاملات بورس دارند که باید برای انتخاب آن‌ها نهایت دقت را به خرج داد. خوشبختانه تعداد زیادی از کارگزاری‌ها در ایران فعال هستند که شما می‌توانید با انتخاب بهترین ‌آن‌ها فعالیت خود را در بازار بورس آغاز کنید. البته فراموش نکنید که کسب سود از بازار بورس و اوراق بهادار مستلزم دریافت آموزش‌های مناسب است. از همین رو به شما پیشنهاد می‌دهیم که حتما آموزش‌های حسن زاده فایننس بهره ببرید. برای اطلاعات بیشتر درباره این آموزش‌ها می‌توانید با ما تماس داشته باشید.

سوالات متداول

کارگزاری های بورس دقیقا چه هستند؟

کارگزاری بورس یک شرکت یا موسسه است که به عنوان واسطه‌ای بین سرمایه گذاران و بازار بورس عمل می‌کند. این کارگزاری‌ها مجوزهای لازم را از سازمان فرابورس و سازمان بورس دریافت کرده و به مشتریان خود امکان خرید و فروش اوراق بهادار را در بازار بورس می‌دهند.

کارگزاری های بورس‌ نیاز به مجوز و تضمین دارند؟

بله. مثل تاسیس بانک در ایران، هم بایستی از نهاد مربوطه مجوز بگیرید و هم به منظور ایفای تعهدات خود در قبال جامعه مشتریان، تضمین به نهاد اعتباردهی (اینجا سازمان بورس ایران) داده شود. هر کارگزاری، بایستی حق عضویت سالانه به سازمان بورس بدهد.

کارگزاری های بورس در چه زمانی فعالیت دارند؟

ساعت فعالیت کارگزاری‌ها از روز شنبه تا چهارشنبه است که در ساعت‌هایی که بازار باز است به فعالیت می‌پردازند.

کارگزاری‌ های بورس دارای مجوز کدام اند؟

تعداد ۱۰۸ کارگزاری بورس در ایران ثبت شده و مجوز فعالیت دارند که شما می‌توانید از بین آن‌ها بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. کارگزاری‌های آگاه، مفید، فارابی، حافظ و اقتصاد بیدار از مهم‌ترین آن‌ها هستند.

چه خدماتی توسط کارگزاری بورس ارائه می‌شود؟

کارگزاری های بورس خدمات متنوعی برای سرمایه گذاران ارائه می‌دهند. برخی از خدمات اصلی شامل مشاوره درباره سرمایه گذاری، اجرای سفارشات خرید و فروش، ارائه اطلاعات بازار، پیگیری حساب‌های سرمایه گذاران و گزارش دهی مالی است.

چگونه یک کارگزار بورس را انتخاب کنم؟

انتخاب یک کارگزار بورس مناسب بستگی به نیازها و الزامات شما دارد. برخی از عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از: هزینه ها و کارمزدها، سرویس ها و خدمات ارائه شده، تحلیل های مالی و تحقیقات، پلتفرم و نرم افزارهای معاملاتی، قابلیت های آموزشی و مدیریت حساب.

کانال سیگنال فارکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا