آموزش خصوصی ارز دیجیتال
ترید و سرمایه گذاری

واقعیت‌هایی که شما در مورد معامله‌گری در بازار سرمایه نمی‌دانید

آموزش صرافی بینگ ایکس

آیا تابه‌حال با خود اندیشیده‌اید که در بازار سرمایه و تنها با یک لپ تاب اقدام به تریدری و کسب درامد بدون هیچ‌گونه مشقت‌های جسمی بسیار که دیگر شغل‌ها دارند داشته باشید؟ در این مقاله ما به شغل پردرآمد معامله‌گری در بازار سرمایه و چالش‌های پیش روی معامله گران می‌پردازیم.

فعالیت در بازار سرمایه به‌عنوان کار اصلی

موضوعی که پیش می‌آید این است که چرا اشخاص به سمت کار در مارکتهای مالی مانند بازار سرمایه و…می‌روند؟ در جواب به این موضوع باید بیان کرد که علاوه بر موضوعات جذابی که همیشه مارکتهای مالی برای فعالیت سرمایه‌گذاران داشتند، موارد بسیار زیادی نیز در دهه‌های اخیر به وجود آمده‌اند که باعث جذب اشخاص به سمت فعالیت در بازار سرمایه به‌عنوان کار اول شده است که در ادامه متن به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

به وجود آمدن ویروس کرونا

در حالتی که به دلیل شیوع ویروس کرونا به وجود آمده است، بسیاری از اشخاص کار اصلی خود را ازدست‌داده‌اند و در حال حاضر نمی‌توانند کار جدیدی برای خود پیدا کنند؛ به همین دلیل ترجیح می‌دهند که مقداری از پس‌انداز و سرمایه خود را وارد مارکتهای مالی کنند و بر اساس آمارهای منتشرشده، از زمان شیوع همه‌گیری کرونا، بسیاری از اشخاص فعالیت در بازار سرمایه به‌عنوان کار اول را انتخاب کرده‌اند.

پیچیدگی‌های راه‌اندازی کسب‌وکار

یکی دیگر از دلایل جذب اشخاص به سمت فعالیت در بازار سرمایه به‌عنوان کار اول، سختی‌های راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید است؛ درواقع با توجه به وضعیت فعلی ارز و گرانی‌های موجود، راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید، هزینه قابل‌توجهی لازم دارد و با نظر به اینکه هر کاری از همان اول به درآمد عالی نمی‌رسد، می‌توان گفت که راه‌اندازی یک کار جدید در قالب شرکت و…با خطرهای فراوان همراه است.

در جهت مقابل، با سرمایه‌گذاری درست و اصولی در بازار سرمایه می‌توان دارایی خود را افزایش داد و معامله کردن را به‌عنوان کار اصلی خود انتخاب کرد و بعداً با درامد به‌دست‌آمده از این راه، کار موردعلاقه و کسب‌وکار خود را استارت کرد.

سودهای جذاب در بازار سرمایه

یکی دیگر از عوامل اصلی در جذب اشخاص به سمت کار در بازار سرمایه به‌عنوان کار اول، درآمد و سودهای چشمگیر است؛ چراکه با بررسی بازدهی مارکتهای مختلف در سال‌های اخیر متوجه می‌شویم که اشخاصی که فعالیت در بازار سرمایه به‌عنوان کار اول را انتخاب کرده‌اند، میزان دارایی و رفاه در زندگی خود را بهبود بخشیده‌اند و همین امر به‌عنوان یکی از عوامل جذابیت برای معامله کردن در این مارکت شناخته می‌شود.

آزاد بودن تایم کاری

اشخاصی که فعالیت در بازار سرمایه به‌عنوان کار اول را انتخاب می‌کنند، می‌توانند تایم کار را به‌دلخواه خود انتخاب کنند و همین امر باعث کاهش استرس و خستگی می‌شود. به‌عنوان نمونه، تحلیلگری را تصور کنید که 8 ساعت از تایم مشغول تحلیل بازهای مالی است و به‌دلخواه خود می‌تواند این 8 ساعت را در روز تقسیم کند و بر تضاد با کارمندان که باید در یک تایم مشخص از روز کار خود را انجام دهند، اشخاص فعال در مارکت سرمایه، از آزادی کار بیشتری برخوردار هستند.

امکان کار با سرمایه کم

مارکت سرمایه این قابلیت را برای اشخاص به وجود آورده است که حتی با دارایی‌های کم نیز بتوانند در این مارکت فعالیت کنند. در حال حاضر، کمترین مبلغ موردنیاز برای خرید سهام یکی از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، 500 هزار تومان است و برای اشخاصی که سرمایه زیادی ندارند، میزان مناسبی است؛ بنابراین، اشخاصی که به دنبال فعالیت در بازار سرمایه به‌عنوان کار اول هستند، می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.

موضوعی که پیش می‌آید این است که اشخاص علاقه‌مند به فعالیت در بازار سرمایه به‌عنوان کار اول، چه توانایی‌هایی را باید داشته باشند؟ در پاسخ به این سؤال باید خاطرنشان کرد که به‌طور مجموع، 3 مهارت اصلی وجود دارد که می‌تواند فرد را درزمینهٔ بازار سرمایه به توانایی‌های خوبی برساند و فعالیت در بازار سرمایه را به‌عنوان کار اصلی برای اشخاص داوطلب مبدل کند:

  1. روان شانسی معامله‌گری
  2. مدیریت سرمایه‌گذاری
  3. آموزش تحلیل (تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال)

روانشناسی معامله‌گری در بازار سرمایه

دارا بودن ذهنیت قدرتمند برای معامله در بازار سرمایه از ارزش بالایی برخوردار است. بسیاری از اشخاص هستند که با دنیایی از دانش وارد این حوزه و مارکت می‌شوند ولی به علت عدم تسلط روانی خود و آشنا نبودن با روانشناسی معامله‌گری در کار خود شکست می‌خورند. در روانشناسی معامله‌گری 3 حالت جداگانه وجود دارد که بهتر است قبل از شروع کار به‌صورت جدی آن‌ها را مطالعه نمایید.

  1. مدیریت ریسک
  2. استراتژی معاملاتی
  3. روانشناسی معامله‌گری

مسلط شدن بر مفاهیم روانشناسی معامله‌گری، به معنی داشتن ذهنی قوی و حرفه‌ای است که تفاوت یک تحلیلگر و معامله‌گر را مشخص می‌کند.

قابلیت‌های تحلیلگر حوزه بازار سرمایه

معامله‌گر داخل در بازار سرمایه می‌تواند با مدل‌های موجود به تحلیل بپردازد و تحلیلی که انجام می‌دهد با مشکل روبرو شود که در این خصوص هیچ‌چیز ناخوشایندی اتفاق نخواهد افتاد؛ اما یک معامله‌گر با یک انتخاب اشتباه ضرر سنگینی را متحمل خواهد شد. در این بخش است که روانشناسی معامله‌گری وارد میدان شده و قابلیت مهمی را ایفا می‌کند.

درواقع برای تکمیل تحلیل، نیازی به دانش روانشناسی معامله‌گری وجود ندارد اما یک شخص برای انجام معاملات و معامله‌گر شدن نیاز به دانستن روانشناسی معامله‌گری دارد؛ بنابراین افرادی که فعالیت در بازار سرمایه به‌عنوان کار اول را انتخاب می‌کنند، باید به این موردتوجه کنند.

ضرر گریزی در حوزه معاملات

یکی از احساس‌هایی که خود را در بازار سرمایه نشان می‌دهد، احساس ضرر گریزی است. شما حتماً با حد ضرر آشنا شده‌اید؛ درواقع حد ضرر یک روش معاملاتی بسیار مهم است و همه افراد که در بازار سرمایه هستند، می‌دانند وقتی‌که قیمت سهم به حد ضرر برسد باید سهم را فروخت، درحالی‌که حس ضرر گریزی این اجازه را به معامله‌گر نخواهد داد.

انتظار معامله‌گر در تلاش سوددهی عالی از بین می‌رود

معامله‌گر در چنین حالتی به امید اینکه شاید قیمت به حدی که انتظار دارد برسد، سهم خود را نمی‌فروشد و معمولاً بعدازاین بخش قیمت پایین‌تر خواهد رفت و همین بار مشکل باعث خواهد شد که بسیاری از معامله گران در مارکتهای مالی آسیب سنگینی را متحمل شوند.

از ضرر و زیان فرار نکنید

فرار کردن از ضرر و زیان یکی از ویژگی‌های انسان است و به همین دلیل است که معامله‌گر هنگام ضرر به امید بالا رفتن قیمت، سهم خود را نمی‌فروشد. اگر معامله‌گر در اول کار ضرر را قبول کرده و بر حس زیان گریزی خود غلبه نماید، جلوی زیان بیشتر خود را خواهد گرفت. برای غلبه به این حس فقط کافی است که حس ضرر و مشکل را بشناسید و همین شناخت باعث می‌شود که به آن گرفتار نشوید.

ترس در ورود به معاملات

اشخاص برای انجام فعالیت در بازار سرمایه به‌عنوان کار اول باید ترس در ورود به معاملات را کنار بگذارند؛ چراکه احساس ترس که یک امر ذهنی نیز هست، یکی دیگر از مشکلات و مضرات در انجام معاملات است. ترس از دست دادن پول باعث می‌شود که معامله‌گر نتواند به‌خوبی مهارت‌هایی را که می‌داند، در جای درست خود عملی نماید.

ترس به حالت‌های مختلفی در معامله‌گر ظاهر می‌شود و در هر شیوه‌ای که به وجود آید باعث آسیب به روند اصولی معاملات شده و در آن مشکلات ایجاد می‌کند؛ که البته در دوره بورس آکادمی حسن زاده روش رویارویی و مقابله با کلیه این ترس‌ها به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

مدل‌های ترس درترید

یکی از مدل‌های ترسی که وجود دارد، ترس از داخل نشدن به معامله برای جلوگیری از آسیب محتمل است. در این مدل، معامله‌گر از نگرانی اینکه متحمل آسیب نشود به معامله وارد نمی‌شود و پوزیشن های خوب خود را از دست می‌دهد. به‌عنوان نمونه با دیدن دو نمودار نزولی شروع به خیال‌پردازی کرده و سهم را در ارزش‌های بسیار پایین تصور می‌کند؛ همین دیدگاه‌های منفی معامله‌گر را از وارد شدن به معامله بازمی‌دارد.

احساس انتقام در روانشناسی معامله‌گری

این حس به عملی گفته می‌شود که فرد معامله‌گر دقیقاً بعد از متحمل شدن آسیب درصدد جبران آن برمی‌آید؛ به این عمل، حس انتقام از مارکت گفته می‌شود و به‌اتفاق ای که معامله‌گر ضررهای متوالی خود را به علت عجله در انجام معاملات متحمل می‌شود، دوره ضرر گفته می‌شود.

غرور معامله‌گری در بازار سرمایه

غرور معامله‌گری یک نوع احساس کاذب است که در طی انجام ترید سودآور در شخص به وجود می‌آید. اکثر معامله گران عرفا این حس را تجربه کرده‌اند که پس از انجام ترید سودآور پی‌در‌پی در فرد ایجاد می‌شود.

فرد در این وضعیت به خود مغرور شده و فکر می‌کند دیگر متحمل آسیب نمی‌شود و با همین تفکر دست به خطرهای بزرگی می‌زند که می‌تواند آسیب زیادی را به وجود آورد. معامله‌گر بهتر است در چنین شرایطی دچار غرور کاذب نشود تا بتواند ساختار مثبت کار خود را به بهترین نحو پیش ببرد.

مدیریت سرمایه در بازار سرمایه

هر روش خوب دارای مدیریت سرمایه است. مدیریت خطر در هر موقعیت واحد معاملاتی یا سرمایه‌گذاری اهمیت یکسانی مانند معامله سهام دارد.

هنگامی معامله‌گر می‌خواهد دارایی خود را به‌صورت صحیح در بازار سرمایه سهام مدیریت نماید، باید به دنبال پاسخ این 3 سؤال باشد:

  • میزان ریسک در هر پوزیشن در سبد خرید چه اندازه است؟
  • چند معامله باز در یک تایم می‌توان داشت؟
  • نسبت سود به زیان چه اندازه است؟

روش مدیریت سرمایه باید به تریدر کمک کند تا هر مقدار معامله‌ای که او می‌خواهد انجام دهد را با توجه به سرمایه، در اختیار او قرار دهد. درواقع این همان روشی است که سرمایه و خطر معامله‌گر را مدیریت می‌نماید.

عدم مدیریت سرمایه خطر بزرگی را بر عهده دارد

بهتر است تریدران تازه‌کار با خطرهای کمتر شروع به کارنمایند و بعدازاینکه اعتمادبه‌نفس آن‌ها بالا رفت و دفتر یادداشت شخص پر از موفقیت‌های معاملاتی او شد، شروع به انجام معاملات پرخطرتر نمایند.

مدیریت معامله و الزامات آن

مدیریت معامله موضوع اساسی است که بیشتر سهامداران آن را بیان می‌کنند. درواقع بدون مدیریت ریسک مناسب، رسیدن به اهداف بلندمدت با نتایج سودآور ممکن نیست. نکته مهم اصطلاح مارکت بازار سرمایه، نسبت خطر به سود است و هر معامله‌ای که انجام می‌شود باید برابر با مفهوم ساده‌ای که از احتمالات و آمار استفاده می‌نماید، فراهم شود.

آموزش تحلیل گری

به‌طور جمعی، تحلیل‌های موجود در مارکت سرمایه را می‌توان به 2 موضوع تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال تقسیم کرد و اشخاصی که به دنبال فعالیت در بازار سرمایه به‌عنوان کار اول هستند، می‌بایست به زیبایی از آن‌ها استفاده کنند. این 2 دسته نقش مهمی را درروش معامله کردن ایفا می‌کنند.

شناخت مارکت با تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال در مارکتهای مالی روش ای برای پیش‌بینی رفتار آینده نمودار از راه داده‌های گذشته مانند قیمت، تغییرات و… است. این روش تقریباً برای همه مارکتهای مالی (بازار سرمایه اوراق بهادار، انس طلا، فلزات گران‌بها، ارزهای دیجیتال و…) تصدیق می‌کند. تریدران تکنیکال برخلاف تحلیلگران بنیادی ارزش ذاتی اوراق بهادار را اندازه‌گیری نمی‌کنند؛ درواقع، آن‌ها از روی رسیدگی و بررسی نمودارها جهت آینده قیمت را پیش‌بینی می‌کنند.

شناخت مارکت با تحلیل فاندامنتال

اشخاص برای کسب درآمد در بازار سرمایه به‌عنوان کار اول باید بر روی دیتاهای فاندامنتال تسلط داشته باشند. درواقع، تحلیل فاندامنتال راهی است که اشخاص می‌توانند ارزش واقعی اوراق بهادار را با عوامل و داده‌های فاندامنتالی ارزیابی کنند. تحلیل فاندامنتال هر روشی که بر ارزش سهم تأثیرگذار باشد را در نظر می‌گیرد.

این تحلیل بامطالعه تمامی امور تأثیرگذار بر ارزش مانند وضعیت مالی و مدیریت شرکت، صنعت، شرایط اقتصاد کلان و… انجام می‌شود. تارگت اصلی این تحلیل، کشف ارزش خاصی است که می‌توان آن را باقیمت فعلی مقایسه نمود و سرمایه‌گذار بتواند برای خریدوفروش سهام تصمیم‌گیری نماید.

جمع‌بندی

درمجموع قبل از هرگونه فعالیت به‌عنوان شغل اول در بازار بورس و هر بازار مالی دیگری نیازمند آشنایی کامل با اصول مدیریت مالی و تحلیل گری تکنیکال و فاندامنتال هستیم و در کنار این امر نیازمند خودسازی و اعتمادبه‌نفس کافی نیز هستیم پس حتماً قبل شروع این کار به‌عنوان شغل اول مدتی را به‌عنوان تمرین و آموزش بدون رها کردن زندگی پیشین بگذارید.

سؤالات متداول

کدام نوع تحلیل به بررسی ارزش ذاتی سهام می‌پردازد؟

تحلیل فاندامنتال به بررسی ارزش واقعی سهام در کلیه مارکت ها می‌پردازد

تحلیل تکنیکال به چه اموری توجه می‌کند؟

به داده‌های حاصله از چارت و اطلاعات به دست آمده از نمودارها

مدیریت ریسک به چه معناست؟

به معنای کنترل میزان ضرر ممکنه در هر پوزیشن معاملاتی بازارهای مالی

کانال سیگنال فارکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا