آموزش خصوصی ارز دیجیتال
اقتصاد

حباب در بازار سرمایه

آموزش صرافی بینگ ایکس

همه ما فعالان بازار های مالی بارها با کلماتی از قبیل حباب در بازار بورس و اخطار به وجود آمدن ان در کل بازار های مالی روبرو شده ایم امروز به بررسی جامع و کامل حباب در بازار سرمایه و تاثیر شگرف آن بر تغییرات قیمت می پردازیم پس با ما همراه باشید.

پیش درآمدی بر تشکیل حباب در بازار های مالی

با پیشرفت و گسترش بازار سرمایه در سال های اخیر، اشخاص بسیار زیادی علاقه مند به کار در بازار سرمایه شدند و این موضوع خود را در ورود میلیون ها سرمایه گذار جدید به بازار نشان داده است و همانطور که می دانید، لازمه موفقیت در هر حیطه و کسب و کاری، آموزش مفاهیم پایه و اصطلاحات تخصصی آن بخش است و اشخاص بدون یادگیری این مفاهیم نمی توانند موفق شوند و بازار سرمایه نیز از این امر مستثنی نیست و در بین معامله گران بازار، اصطلاحات مختلفی رواج دارد و هرکدام از آن ها بیانگر مفهومی خاص هستند. یکی از این اصطلاحات، عبارت «حباب در بازار سرمایه» است و در مواقعی که بازار با پیشرفت یا ریزش خیلی قوی و چشمگیر همراه شود، از این کلمه بیشتر استفاده می شود. بنابراین اگر شما نیز در خصوص موضوع حباب در بازار سرمایه کنجکاو هستید، تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

حباب در بازار سرمایه به چه معناست؟

اصطلاح «حباب» در بازار سرمایه، به صورت فی المجموع به حالتی اشاره دارد که در آن ارزش یک مال (سهام، ملک، خودرو، طلا و…) از ارزش ذاتی و بنیادی خود فاصله می گیرد و دلیل تشبیه این مفهوم به حباب، پایدار نبودن آن است؛ چراکه حباب با یک محرک بیرونی می ترکد و موضوع حباب در اقتصاد نیز بیانگر این نکته است که قیمت یک سری از اموال اگرچه در کوتاه مدت محتمل است دچار نوسان شود و از ارزش اصلی خود فاصله بگیرد، اما در بلندمدت قیمت آن ها با ارزش بنیادی خود هماهنگ می شوند و این حباب قیمتی از بین می رود.

حباب در بازار بورس

به عنوان نمونه، احتمالا شما نیز در بین معامله گران بازار شنیده اید که می گویند سهم شرکت خاصی حباب دارد؛ در واقع به این معناست که قیمت سهام از ارزش اصلی خود فاصله گرفته است و این فاصله قیمتی ممکن است هر لحظه جبران شود.

انواع حباب در بازار سرمایه

بسیاری از معامله گران بازار سرمایه معتقدند در صورتیکه قیمت سهام از ارزش اصلی خود بالاتر رود، حباب شکل می گیرد؛ در حالیکه حباب در بازار سرمایه را می توان به دو دسته حباب مثبت و حباب منفی تقسیم کرد.

حباب صعودی

این مدل در روندهای مثبت و صعودی به وجود می آید؛ در واقع وقتی که قیمت سهام از ارزش واقعی خود بالاتر می رود، اصطلاحا می گویند که حباب مثبت شکل گرفته است و اشخاصی که خطر گریز هستند، از سرمایه گذاری در چنین سهامی دوری می کنند.

به عنوان نمونه، کارشناسان پس از بررسی کردن پارامترها و عوامل بنیادی تاثیرگذار بر روند سود سازی یک پالایشگاه، ارزش اصلی آن را 1000 تومان به ازای هر سهم برآورد می کنند؛ اما به دلیل روند صعودی بازار، قیمت سهام این پالایشگاه به 1300 تومان رسیده است؛ بنابراین قیمت فعلی در مقایسه با ارزش واقعی آن، 30 درصد بیشتر است و معامله گران بازار معتقدند که سهام این شرکت، 30 درصد حباب مثبت دارد. تجربه ها نشان داده است که قیمت سهام شرکت ها در بازه های بلندمدت به ارزش ذاتی خود می رسند. بعضی از حباب ها قابل تشخیص نیستند اما میتوان با آموزش دیدن آن را تشخیص داد و اینکه آموزش ارز دیجیتال در مشهد آکادمی حسن زاده فایننس میتوانید ببینید که تمامی حباب و مسائل مربوط به آن را تشخیص بدهید.

حباب در بازار بورس

بازار سرمایه را در نظر بگیرید؛ با افزایش قیمت دلار ارزش واقعی خیلی از سهم ها بالا می رود و می توان شاهد همبستگی شاخص کل بازار سرمایه با شاخص قیمت ارز بود؛ اما هنگامب که با ثابت بودن قیمت دلار، شاخص بازار سرمایه به یکباره شروع به پیشرفت می کند و از شاخص دلار فاصله می گیرد، همه تحلیلگران صحبت از حباب در بازار سرمایه می کنند و بر این باور که دیر یا زود، حباب در بازار سرمایه منفجر می شود.

نکته: این امر در بازارهای مالی همیشه در حال رخ دادن است. قیمت از ارزش اصلی فاصله می گیرد، قیمت به سمت ارزش اصلی برمی گردد. ارزش واقعی بالا می رود و…

حباب ریزشی

حباب ریزشی مدل دیگری از حباب در بازار سرمایه است؛ این موضوع در روندهای ریزشی به وجود می آید و در واقع وقتی که قیمت فعلی سهام از ارزش اصلی خود کمتر باشد، اصطلاحا می گویند که حباب منفی شکل گرفته است.
به عنوان نمونه، ارزش اصلی سهام یک شرکت تولید کننده فولاد، حدود 2000 تومان برآورد شده است؛ اما به دلیل جو منفی بازار، قیمت آن به 1500 تومان رسیده است؛ در اینجا کارشناسان معتقدند که قیمت سهام مذکور از ارزش واقعی کمتر شده است و 25 درصد حباب منفی دارد.
علاوه بر حباب در بازار بورس موارد و مخاطرات زیادی پیش روی سرمایه گذاران تازه وارد به این بازار است پس پیشنهاد ما به شما کسب دانش توسط دوره اموزشی اکادمی حسن زاده پیش از هرگونه فعالیتی در بازار مالی می باشد.

علل تشکیل شدن حباب در بازار سرمایه

به تشکیل شدن حباب در بازار سرمایه می تواند دلایل زیادی داشته باشد و به طور کلی هر حرکت دسته جمعی و هیجانی که نقدینگی زیادی را به سمت یک بازار یا سهام انتقال دهد، باعث به وجود آمدن حباب مثبت و هر فعالیتی که نقدینگی و پول های بزرگ را به شکل هیجانی از سهام یک شرکت یا یک بازار فراری دهد، باعث تشکیل حباب منفی می شود. در ادامه به برخی از دلایل به وجود آمدن حباب می پردازیم.

خبر و شایعه

در خیلی از موارد، خبر های حول یک سهم یا بازار بورس، علت به وجود آمدن حباب مثبت و منفی می شود و نیاز به ذکر است که به وحود آمدن حباب در بازار های مالی ، فقط مختص بازار سرمایه ایران نیست و سایر بازارهای مالی در جهان نیز، چنین تجربه هایی داشته اند و اخبار و شایعات در حبابی شدن سهم ها بسیار تاثیرگذار هستند.

به عنوان نمونه، یک شرکت فعال در حوزه ساختمان و انبوه سازی، با شایعه سازی در اختیار داشتن یک پروژه چند میلیون دلاری می تواند هیجانات زیادی را به سرمایه گذاران القا کند و عامل بالا رفتن ارزش سهم بدون علت بنیادی شود؛ پس از اینکه سرمایه گذاران و معامله گران بازار متوجه شوند که این پروژه از روز اول وجود نداشته است، حباب شرکت مذکور می ترکد و بسیاری از اشخاص دچار ضرر می شوند.

پروژه سازی بر روی سهم

یکی از مواردی که عرفا در سهام با قیمت بازار پایین رخ می دهد، پروژه سازی بر روی سهم است. در عمل، عده ای از اشخاص که دارایی مالی بزرگی در دست دارند، مبلغ زیادی از شناوری سهام شرکت مذکور را خریداری می کنند و ارزش سهام را بدون اینکه دلایل بنیادی داشته باشد، بالا می برند و به این شکل است که حباب مثبت شکل می گیرد؛ این کار را تحت عنوان پروژه کردن سهام می شناسند و پس از اینکه قیمت سهام در یک بازه کوتاه مدت به شکل چشمگیر افزایش پیدا کرد، این اشخاص به شکل سنگین اقدام به فروش می کنند و حباب سهم می ترکد و آخرین اشخاصی که این سهم را در قله خریداری کرده اند، درگیر ضرر می شوند.

به عنوان نمونه، سهام شناور یک شرکت کوچک، 1000 میلیارد تومان است و عده از اشخاص با در اختیار داشتن 500 میلیارد تومان پول، 50 درصد سهام شناور این شرکت را خریداری می کنند و قیمت آن را به صورت مصنوعی و بدون اینکه ناشی از پیشرفت عملکرد یا سودآوری آن باشد، بالا می برند و باعث شکل گیری حباب مثبت می شود.

خوشبینی و ترس در روندها

همیشه در حرکت های ریزشی و صعودی، ارزش بسیاری از سهام درگیر حباب می شود؛ به این علت که در حرکات صعودی، بیشتر معامله گران بازار، به ادامه روند پیشرفت سهم ها خوشبین هستند و همین موضوع باعث شکل گیری حباب مثبت در قیمت بسیاری از سهم ها می شود و در طرف مقابل و در روندهای نزولی، بخش عمده ای از سرمایه گذاران دچار ترس و اضطراب می شوند و ارزش سهم ها به شکل عجیب پایین می آید و اصطلاحا حباب منفی شکل می گیرد.

سیاست های موجود در اقتصاد

سیاست های موجود در اقتصاد یک کشور، می تواند عامل تشکیل شدن حباب در سهام شود. به عنوان نمونه، مواردی که در بازه زمانی اوایل سال 1399 تا مرداد 1399 افتاد، نمونه ای از تاثیر سیاست های اقتصاد کلان در حبابی شدن سهم ها بود؛ چراکه بانک مرکزی با پایین آوردن نرخ بهره بین بانکی، نقدینگی بسیار زیادی را به سمت بازار سرمایه هدایت کرد و همین امر باعث پیشرفت چشمگیر و بی سابقه در بسیاری از سهم ها مخصوصا سهام شرکت های کوچک شد و در مرداد 99 که قیمت بهره کاهش یافت، حباب بسیاری از این سهم ها ترکید و سرمایه گذاران زیادی را با ضرر مواجه کرد.

جمع بندی

یکی از کلماتی که همیشه در بین معامله گران بازار سرمایه مورد استفاده است ، حباب در بازار بورس است؛ در عمل این امر به اختلاف داشتن قیمت حال حاضر سهم یک شرکت با ارزش ذاتی آن اشاره دارد و به طور کلی حباب در بازارهای مالی را می توان به 2 نوع حباب مثبت و حباب منفی تقسیم کرد و وقتی که قیمت سهام بیشتر از ارزش ذاتی باشد، حباب مثبت و وقتی که قیمت سهام از ارزش ذاتی پایین تر بیاید، حباب منفی شکل می گیرد و یه طور کلی، عواملی همچون پروژه کردن سهام، سیاست های کلان اقتصادی، اخبار و شایعات، خوشبینی یا ترس در روندها و…می توانند در حبابی شدن قیمت ها تاثیرگذار باشند.

سوالات متداول

1_ آیا حباب فقط در بازار صعودی وجود دارد یا نزولی؟

حباب هم در روند صعودی و هم نزولی وجود داشته و از هر دو طرف باعث اختلاف شدید قیمت با ارزش اصلی خود می شود.

2_علل تشکیل حباب در بازار های مالی چیست؟

این علل به طور خلاصه شامل : 1_ خوشبینی و ترس در روندها و

2_ سیاست های موجود در اقتصاد و…. می شود که بررسی کامل آن در متن مقاله صورت گرفته است.

3_پروژه کردن سهم به چه معناست؟

به معنی خرید حجم زیادی از سهام شناور توسط چند شخص دارای سزمایه زیاد بدون علت خاص و فروش آن بعد از صعود به افراد در صف خرید و دیگر معامله گران تازه کار است.

 

کانال سیگنال فارکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا