آموزش خصوصی ارز دیجیتال
بورس

آموزش جامع تابلوخوانی در بورس

آموزش صرافی بینگ ایکس

کار و تلاش در بازار سرمایه و اوراق بهادار راه های متفاوتی دارد و میزان دانش بسیار سنگین است و سهام داران برای کسب سود در بورس باید حتماً این دانش و اطلاعات را به قوی ترین حالت ممکن درک و تحلیل کنند تا بتوانند سهم سود ساز را پیدا کنند. یکی از این حوزه های شدیداً بااهمیت، تابلو خوانی سهم و دارایی ها و موارد مربوطه به دانش تابلو خوانی است؛ در عمل اشخاص تازه کار در اولین رو به رویی با مهم ترین سایت موجود در حوزه تابلو خوانی به نشانی tsetmc.com، کمی گیج می‌شوند و به علت مقادیر و موارد متعددی که در این پلتفرم وجود دارد، این اشخاص نمی‌توانند به راحتی آن را درک کنند. در این مقاله سعی داریم آموزش جامع تابلوخوانی در بورس را در اختیار شما بگذاریم.

تابلو خوانی چیست؟

پیش از اینکه به بیان موارد مربوطه به دانش تابلو خوانی تلاش ورزیم، باید حتماً مهم ترین سایت موجود در حوزه تابلو خوانی به نشانی tsetmc.com را به افراد آموزش دهیم. در عمل هرکدام از مقادیر و اعداد مربوطه به میزان معاملات، قیمت پایانی، معاملات شرکت های حقوقی، ارزش معاملات، ارزش بازار و…را که شما در بازار مشاهده می کنید، مربوطه به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس و اوراق بهادار است.

از جهت دیگر، هرکدام از معامله گران و تحلیل گران بازار بورس، در یک حوزه مخصوص در تلاش و متخصص هستند؛ به عنوان نمونه، اشخاصی که به صورت کاملاً حرفه‌ای، تحلیل بنیادی را بررسی می‌کنند، تحت عنوان معامله گران بنیادی شناخته می‌شوند و اشخاص حرفه ای در علم تکنیکال، به عنوان معامله گران تکنیکال شناخته می‌شوند؛ اما بحث دارای اهمیت این است که یاد داشتن دانش و نکات مربوط به تابلو خوانی، از موارد مهم برای فعالیت در بازارهای بورس و فرابورس است و هر فرد تازه کار و متخصص ای باید به این دانش تسلط داشته باشد.

یاد داشتن موارد مربوطه به دانش تابلو خوانی برای کل اشخاص دارای ارزش است؛ اما برای سهام دارانی که تلاش برای معاملات کوتاه مدت و نوسان گیری در بازار بورس ایران دارند، ارزش آن 10 برابر می‌شود. به عنوان نمونه، اشخاص نوسان گیر با رسیدگی و تحلیل میزان خرید و فروش حقوقی ها در تابلو خوانی، پوزیشن های معاملاتی جذابی کسب می‌کنند.

نکته: در نظر داشته باشید که سهم هرکدام از شرکت های موجود در بورس و فرابورس، تابلو معاملات خود و تابلو خوانی مخصوص به خود را نیاز دارد که مواردی از قبیل قیمت پایانی، حجم معاملات، ارزش بازار و… مخصوص سهم مذکور در آنجا به اطلاع عموم گذاشته شده است که در بخش بعدی به تحلیل آن می‌پردازیم.

اصول تابلو خوانی

تابلو خوانی در بازار بورس ایران قواعد و موارد خاص خود را دارد و اشخاصی که قصد کار و کسب سود در این بازار به صورت تخصصی دارند، باید حتماً با این موارد آشنا شوند. همانطور که تماشا می‌کنید، در تصویر بالا، تابلو سهم «وبملت» که یکی از سهم های فعال در بازار سرمایه و اوراق بهادار تهران است، شماره گذاری شده است که در ادامه جزییات آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1. آخرین معامله

در تصویر شماره گذاری شده، شماره 1 مربوط به قیمت آخرین ترید ای است که صورت گرفته است. در واقع، رقم آخرین معامله ارتباطی به دیگر معامله های انجام‌شده در کل روز ندارد و تنها قیمت آخرین معامله را مورد بررسی قرار می‌دهد. به عنوان نمونه، محتمل است سهام یک شرکت در کل روز کاری در حدود منفی 2 درصد ترید شود و به یکباره در انتهای روز معاملاتی، حرکت مثبت شروع شود و قیمت سهام به حدود رشد 3 درصدی برسد؛ در اینجا، ارزش آخرین معامله کاری به معاملات انجام‌شده در طول روز ندارد و آخرین قیمت که در حدود رشد 3 درصدی است را در نظر می‌گیرد.

نکته: در نظر داشته باشید که به قیمت آخرین معامله، قیمت حال حاضر نیز گفته می‌شود.

2. قیمت پایانی

قیمت پایانی مساوی است با میانگین حجم و قیمت تمام معاملات صورت گرفته است؛ البته این روش زمانی تائید می‌شود که حجم معاملات از محدوده حجم مبنا بیشتر باشد. به عنوان نمونه، با تصور کامل شدن حجم مبنا، اگر به طور یکسان، یک سهام بازار سرمایه در نصف روز در حدود منفی 2 درصد معامله شود و در نصف دیگر روز در حدود مثبت 2 درصد باشد؛ قیمت پایانی این سهم که شامل میانگین میزان حجم و قیمت تمام معاملات انجام‌گرفته است، عدد حدود صفر درصد را نشان می‌دهد.

نکته: اکثر اوقات به دلیل معاملات متفاوت زیاد و شروع روند مثبت و منفی های پی در پی، محتمل است قیمت پایانی با قیمت آخرین معامله متفاوت باشد که بعضی از معامله گران بازار بورس از این موضوع برای نوسان گیری استفاده می‌کنند.

3. حجم معاملات

یکی از موارد بسیار مهم در تابلو خوانی، حجم معاملات است؛ این مورد بیانگر میزان سهمی است که در کل یک روز معاملاتی میان سرمایه گذاران مورد معامله قرارگرفته است. از حجم معاملات می‌توان موقعیت های معاملاتی بسیار سودسازی را کسب کرد. اکثر اوقات این مورد در محدوده های حمایت ها و مقاومت های بازار معتبر، حجم معاملات بسیار زیاد می‌شود و تریدر ها باید در این مناطق مهم با مدیریت سرمایه بیشتری معاملات خود را انجام دهند.

به عنوان نمونه، هنگامی که در یک محدوده مقاومت در چارت، حجم معاملات به شکل زیادی افزایش پیدا می‌کند، می‌توان این نتیجه را گرفت که برخی از سرمایه گذاران که معاملات خود را در قیمت های کم تری انجام داده اند، به اصطلاح در حال خالی کردن هستند و بهتر است ما هم سهام در دست خود را نقد کنیم.

در جهت دیگر، هنگامی که قیمت یک سهام بازار سرمایه، ریزش شدیدی را تجربه می‌کند و با نزدیک شدن قیمت آن به یک محدوده حمایتی معتبر در چارت، حجم معاملات آن به مقدار زیادی افزایش پیدا می‌کند، این امر می‌تواند نشان دهنده این نکته باشد که بعضی از اشخاص، قیمت این سهم بازار را برای ورود، جذاب می‌بینند و در این محل اقدام به معامله کرده‌اند و عرفا اشخاصی که از خرید و فروش پله ای استفاده می‌کنند، با زیاد شدن حجم معاملات، یک پله از خرید خود را انجام می‌دهند.

4. حجم مبنا

کمترین میزان سهامی که در کل روز باید جا به جا شود تا قیمت پایانی برابر با میانگین قیمت های معامله شده باشد را حجم مبنا می گویند.

5. میانگین حجم ماه

این موضوع، میانگین میزان سهامی است که در طول یک ماه برای معاملات یک سهم بازار بورس به ثبت رسیده است. به عنوان نمونه، حجم معاملات هر روز سهم یک شرکت ممکن است در بعضی از روزها 8 هزار سهم باشد و در بعضی از روزها نیز ممکن است این عدد به 10 هزار سهم نیز برسد؛ پس عددی که برای میانگین حجم ماه در تابلو سهم نمایش داده می‌شود، 9 هزار خواهد بود که میانگینی از کل روزهای ماه است.

6. نسبت های P/E

یکی دیگر از موضوع های دارای اهمیت در تابلو سهم، مرتبط به نسبت P/E و علاوه بر این میزان EPS سهم ها است که در تابلو سهام نشان داده می‌شود. نسبت P/E از بخش کردن قیمت سهام (P) بر مقدار سودی که این سهم در یک سال مالی ساخته است (E، خلاصه شده EPS)، به وجود می‌آید و همواره از این امر برای تحلیل بنیادی سهم ها استفاده می‌شود.

به عنوان نمونه هنگامی که بیان می‌شود نسبت P/E یک سهم بورس عدد 5 است، در عمل به این معناست که این سهم 20 درصد از مبلغی که سهام دار پرداخت کرده را سود ساخته است و به علت عملیاتی بودن سود ساخته‌شده، هرچقدر این عدد کمتر باشد، خری سهام در این شرکت جذاب تر خواهد بود.

7. معاملات حقیقی و حقوقی

آخرین حوزه مهم تابلو سهم، مرتبط به معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی است؛ در این بخش میزان خریداران و فروشنده ها نمایش داده می‌شود و از حجم و معامله ها می‌توان برای گرفتن موقعیت معاملاتی خود استفاده کرد.

به عنوان نمونه، اگر در یک مقدار سهام معامله شده مشخص، عدد خریداران از فروشندگان کمتر باشد، گفته می‌شود که توان خریداران بیشتر است؛ در جهت دیگر، اگر در یک مقدار سهام معامله شده مشخص و یکسان، تعداد فروشندگان از خریداران کمتر باشد، نیروی فروشندگان زیاد تر خواهد بود و از این نوع موارد می‌توان برای گرفتن موقعیت معاملاتی خود استفاده کرد.

علاوه بر بکار بردن این موضوع و قدر خریداران و فروشندگان برای معاملات خود، می‌توان از مدل معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی نیز بهره برد. به عنوان نمونه هنگامی که در این حوزه از تابلو سهام دیده می‌شود که اشخاص حقوقی به صورت سنگین در حال فروش هستند (مشروط به این امر که کد به کد نباشد)، یک احتمال ریزش برای شخص سهام دار دیده می‌شود و به این علت بهتر است که در معاملات خود بهتر است احتیاط کند.

نکته: پلتفرم TSETMC کاربرد های متفاوتی دارد و به این 7 مورد ختم نمی‌شود و این موارد به عنوان مهم‌ترین بخش های مربوط به تابلو سهام شناخته می‌شوند.

دیده بان بازار در تابلو خوانی

در بخش اول سایت tsetmc.com، چندین سر فصل وجود دارد که یک مورد از آن ها ورود بخش دیده بان است؛

در عمل به دلیل زیاد سهم های موجود در بازار بورس و عدم امکان رسیدگی بر همه آن ها، سرفصل دیده بان فراهم شده است تا با بکار بردن از فیلترهای متفاوت، فیلتر که مدنظر سرمایه گذاران و تحلیلگران است، به سرعت صورت گیرد. همانطور که بیان شد، فیلتر های متفاوتی برای بکار بردن در بخش دیده بان وجود دارد که با بکار بردن آن ها می‌توان موارد سود بسیار زیادی را به دست آورد که از موارد آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر زیاد قدرت خریدار و فروشنده
  • صف های فروش جمع شده
  • حجم سنگین معاملات
  • نسبت P/E قوی و بهتر از بقیه
  • میزان معامله های حقیقی به حقوقی و قدرت آن‌ها
  • قدرت های خریدار به فروشنده به دلخواه ما
  • میزان های مرود نظر از سهام شناور و…

در نظر داشته باشید که فیلترهای بسیار زیادی وجود دارد و از ترکیب آن ها نیز می توان سهم های ارزشمندی را به دست آورد و این موارد برای نوسان گیری بسیار سود ساز است. پیشنهاد ما به شما برای آشنایی کامل با دنیای بورس دوره بورس آکادمی حسن زاده است.

جمع‌بندی

تابلو سهم حالت بسیار آسان ای دارد؛ اما اطلاعات مندرج در آن می‌تواند در شناخت سهم های سود ساز به ما کمک رسانی فراوانی کند و بکار بردن آن نیازمند داشتن دانش و توانایی است. اشخاص آماتور و مبتدی که به تازگی داخل بازار بورس و اوراق بهادار می‌شوند، در اول کار با تعداد زیادی از سهم های متفاوت و مقادیر و عددهای مختلف رو در رو هستند و باور دارند که این ارقام بررسی های پیچیده ای نیاز دارد، در عین حال که با دانش تابلو خوانی و موارد مربوطه به این دانش می‌شود به آسانی آن را درک کرد.

در تابلو سهام گزینه هایی همچون آخرین قیمت معامله شده، قیمت پایانی، حجم معاملات، حجم مبنا، نسبت های P/E و…به افراد نشان داده می‌شود و هر مورد از آن ها نکات و موقعیت های جذابی را برای ترید ها تولید می‌کنند. در نظر داشته باشید که داشتن دانش نسبت به امور مربوط به تابلو سهم به تنهایی مورد کفایت نیست و این مورد در کنار مواردی همچون پرایس اکشن، تحلیلی بنیادی، روانشناسی بازار و…می‌تواند سود سازی بسیار زیادی داشته باشد.

[quform id=”1″ name=”ثبت نام دوره های آموزشی”]

سؤالات متداول

1. حجم مبنا در تابلو سهام به چه معناست؟

کمترین میزان سهامی که در کل روز باید جا به جا شود تا قیمت پایانی برابر با میانگین قیمت های معامله شده باشد را حجم مبنا می‌گویند.

2. چه حرکاتی در سهامداران حقیقی و حقوقی مؤید موقعیت خرید و فروش است؟

قدرت خریدار و قدرت فروشنده و حجم معاملات سنگین حقوقی ها

3. بهترین روش پیدا کردن سهام با تابلو خوب در کمترین زمان چیست؟

استفاده از علم فیلتر نویسی و ترکیب فیلتر نویسی و تابلو خوانی و بکار بردن فیلتر های سود ساز

کانال سیگنال فارکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا