آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش فارکس

معاملات لانگ و شورت در فارکس چیست؟ و تفاوت معامله لانگ و شورت

آموزش صرافی بینگ ایکس

در بازار فارکس، معامله‌گران می‌توانند با استفاده از پوزیشن‌های معاملاتی مختلف، از نوسانات قیمت ارزها سود کسب کنند. هر پوزیشن نشان‌دهنده‌ی دیدگاه معامله‌گر نسبت به روند آینده‌ی قیمت یک جفت ارز خاص است. در این مقاله از سایت حسن زاده فایننس، به تعریف بررسی انواع پوزیشن‌های معاملاتی در فارکس و ویژگی‌های هر یک می‌پردازیم.

خلاصه مقاله در یک نگاه:

پوزیشن لانگ: معامله لانگ (Long Position) در فارکس به خرید یک جفت ارز با پیش‌بینی افزایش قیمت آن در آینده اشاره دارد. در این نوع معامله، معامله‌گر ارز پایه را می‌خرد و ارز دوم را می‌فروشد. حال اگر پیش بینی درست باشد و قیمت افزایش یابد، معامله‌گر سود دلاری کسب خواهد کرد. مقدار سود معامله لانگ به میزان افزایش قیمت جفت ارز در فارکس و حجم معامله (پوزیشن سایز) بستگی دارد.

پوزیشن شورت: در بازار فارکس، معامله شورت (Short Position) به معنای پیش‌بینی کاهش قیمت یک جفت ارز و شرط‌بندی بر روی کاهش قیمت است. در این روش، معامله‌گر به جای خرید ارز، آن را قرض می‌گیرد و سپس در بازار می‌فروشد. اگر پیش‌بینی معامله‌گر درست باشد و قیمت ارز کاهش یابد، می‌تواند آن را با قیمت پایین‌تر خریداری کند، به صرافی (بروکر) برگرداند و از تفاوت قیمت سود ببرد.

معاملات لانگ و شورت در فارکس

پوزیشن معاملاتی چیست؟

در بازار فارکس، پوزیشن معاملاتی به حالتی اطلاق می‌شود که در آن یک معامله‌گر اقدام به خرید یا فروش یک جفت ارز (یا هر نماد معاملاتی فارکس مانند طلا، شاخص داوجونز و …) می‌کند. به عبارت دیگر، زمانی که شما یک جفت ارز خاص را خریداری یا به فروش می‌رسانید، یک پوزیشن معاملاتی باز می‌کنید. این پوزیشن تا زمانی که آن را در سود یا ضرر ببندید باز باقی می‌ماند.

انواع پوزیشن معاملاتی چیست؟

در بازار فارکس، معامله‌گران می‌توانند با استفاده از پوزیشن‌های مختلف، از نوسانات قیمت ارزها سود ببرند. هر پوزیشن نشان‌دهنده‌ی دیدگاه معامله‌گر نسبت به روند آینده‌ی قیمت یک جفت ارز خاص است. به طور کلی، دو نوع پوزیشن معاملاتی در فارکس وجود دارد:

1- پوزیشن معاملاتی لانگ (Long)

2- پوزیشن معاملاتی لانگ (Short)

معامله لانگ چیست؟

معامله‌گر زمانی پوزیشن لانگ (خرید) می‌گیرد که انتظار دارد قیمت آن دارایی یا نمادی که تحلیل کرده است، در آینده افزایش یابد.

نکته کلیدی معاملات لانگ یا خرید:

“قبل از باز کردن پوزیشن لانگ، باید تحلیل‌های لازم را انجام دهید و از روند صعودی قیمت نماد مورد نظر مطمئن شوید؛ چرا که پوزیشن لانگ برای سود بردن از افزایش قیمت دارایی‌ها استفاده می‌شود.”

مثال: فرض کنید شما روند قیمتی جفت ارز EUR/USD را تحلیل کرده‌اید و معتقدید که ارزش یورو در برابر دلار آمریکا افزایش خواهد یافت. در این حالت، شما می‌توانید پوزیشن لانگ EUR/USD را باز کنید. به این معنی که شما یورو (ارز پایه) را می‌خرید و دلار آمریکا (ارز ثانویه) را می‌فروشید.

حال اگر پیش بینی شما درست باشد و نرخ برابری در جفت ارز یورو دلار افزایش یابد، سود خواهید کرد اما اگر نرخ برابری این جفت ارز کاهش یابد، متضرر خواهید شد.

+ اگر پیش‌بینی شما درست باشد:

با افزایش نرخ برابری در جفت ارز یورو دلار، سود شما نیز افزایش می‌یابد.

شما می‌توانید در هر زمانی که تمایل داشتید، پوزیشن لانگ خود را ببندید و یوروهای خود را با قیمت بالاتر به دلار آمریکا بفروشید.

+ اگر پیش‌بینی شما درست نباشد:

با کاهش نرخ برابری در جفت ارز یورو دلار، شما ضرر خواهید کرد. بهتر است بدانید که با ریزش قیمت، ضرر شما تا زمانی که پوزیشن لانگ خود را نبندید، ادامه خواهد داشت.

 معامله شورت چیست؟

در مقابل پوزیشن لانگ، پوزیشن شورت یا فروش (Sell) زمانی اتخاذ می‌شود که معامله‌گر پیش‌بینی می‌کند قیمت یک جفت ارز در آینده کاهش خواهد یافت. در این حالت، معامله‌گر ارز پایه را به فروش و ارز ثانویه را خریداری می‌کند. به عنوان مثال، اگر معامله‌گری پوزیشن شورت GBP/USD را باز کند، به این معنی است که انتظار دارد پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا ضعیف شود.

پوزیشن معاملاتی شورت (Short) در وب سایت اینوستوپدیا این‌گونه تعریف می‌شود که:

A short, or a short position, is created when a trader sells a security first with the intention of repurchasing it or covering it later at a lower price. A trader may decide to short a security when she believes that the price of that security is likely to decrease in the near future.

منبع:اینوستوپدیا

مثال: فرض کنید که در حال حاضر نرخ برابری EUR/USD برابر با 1.2000 است و معامله‌گر فارکس انتظار دارد ارزش یورو در برابر دلار آمریکا کاهش یابد. در این حالت، معامله‌گر می‌تواند 100 یورو قرض بگیرد و آن را به قیمت 1.20 دلار به ازای هر یورو در بازار بفروشد.

سپس: اگر قیمت یورو به 1.1000 دلار به ازای هر یورو کاهش یابد، معامله‌گر می‌تواند 100 یورو را با قیمت 110 هزار دلار خریداری کند. سپس 100 یورو را به صرافی برمی‌گرداند و 10 دلار سود دریافت می‌کند.

تمامی این توضیحات تنها با یک کلیک ساده بر روی گزینه Sell/Short در پلتفرم معاملاتی فارکس انجام می‌شود.

نکات کلیدی در مورد معاملات شورت:

1- معامله‌گر ارز را از بروکر قرض می‌گیرد و می‌فروشد. بعد از آن باید مجدد قرض خود را پرداخت کند؛ یعنی بالاخره در یک زمانی مجدد ارز را بخرد و به بروکر بدهد.

2- سود در صورت کاهش قیمت ارز به دست می‌آید.

3- ریسک پوزیشن شورت، در صورت نداشتن حد ضرر نامحدود است و تا زمان از بین رفتن تمامی سرمایه ادامه خواهد داشت. به همین دلیل معامله‌گران باید از حد ضرر برای مدیریت ریسک استفاده کنند.

4- سود بالقوه پوزیشن شورت نیز می‌تواند نامحدود باشد اما همیشه مدیریت سرمایه و ریسک را رعایت کنید.

جدول مقایسه و تفاوت پوزیشن لانگ و شورت

در جدول زیر به مقایسه پوزیشن long و Short پرداخته‌ایم.

ویژگی پوزیشن شورت Short پوزیشن لانگ long
جهت معامله فروش ارز پایه  خرید ارز پایه
پیش بینی کاهش قیمت ارز پایه افزایش قیمت ارز پایه
 سود از کاهش قیمت ارز پایه از افزایش قیمت ارز پایه
ضرر از افزایش قیمت ارز پایه از کاهش قیمت ارز پایه
حد ضرر بالای قیمت فروش زیر قیمت خرید
حد سود زیر قیمت فروش بالای قیمت خرید
خرید EUR/USD با پیش‌بینی افزایش یورو مثال فروش EUR/USD با پیش‌بینی کاهش یورو خرید EUR/USD با پیش‌بینی افزایش یورو
کاربرد معاملات کوتاه‌مدت، سفته‌بازی سرمایه‌گذاری بلندمدت، معاملات نوسانی

منظور از اندازه پوزیشن معاملاتی چیست؟

اندازه پوزیشن معاملاتی در فارکس یا «پوزیشن سایز (Position size)»، به تعداد واحدهای یک جفت ارز که معامله‌گر در یک معامله خرید یا فروش می‌کند، اشاره دارد. این موضوع به عنوان حجم معامله نیز شناخته می‌شود. به عبارت دیگر، پوزیشن سایز نشان می‌دهد که معامله‌گر چه مقدار از سرمایه خود را در معرض ریسک قرار داده است.

پوزیشن سایز در فارکس به عوامل مختلفی از جمله میزان سرمایه معامله‌گر، ریسک‌پذیری، استراتژی معاملاتی و نوسانات بازار بستگی دارد.

عوامل تعیین‌کننده اندازه پوزیشن معاملاتی

حجم حساب معاملاتی: معامله‌گران باید با توجه به میزان سرمایه خود در حساب معاملاتی، اندازه پوزیشن را تعیین کنند. به عنوان یک قاعده کلی، ریسک کردن بیش از 2% از سرمایه در هر معامله توصیه نمی‌شود.

تحمل ریسک: شما باید با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود، اندازه پوزیشن را تعیین کنید. معامله‌گران ریسک‌پذیر ممکن است پوزیشن‌های بزرگ‌تر (ریسک 2% از سرمایه) و معامله‌گران ریسک‌گریز ممکن است پوزیشن‌های کوچک‌تر (ریسک 0.5% از سرمایه) را انتخاب کنند.

استراتژی معاملاتی: استراتژی‌های معاملاتی مختلف ممکن است به اندازه‌های پوزیشن متفاوتی نیاز داشته باشند. به عنوان مثال، معامله‌گران اسکالپر که معاملات کوتاه‌مدت انجام می‌دهند، ممکن است از پوزیشن‌های بزرگ‌تر استفاده کنند؛ زیرا اسکالپرها از نوسان‌های جزئی قیمت سود می‌گیرند بنابراین نیاز دارند که حجم معاملاتی بیشتری داشته باشند.

نوسانات بازار: هر چه یک بازار مالی یا یک نمادی که قصد معامله در آن را دارید، نوسان بیشتری داشته باشد، شما به عنوان یک معامله‌گر باید پوزیشن‌های معاملاتی با حجم کمتری استفاده کنید تا ریسک خود را محدودتر کنید.

محاسبه اندازه پوزیشن معاملاتی

شما به عنوان معامله‌گر فارکس می‌توانید از روش‌های مختلفی برای محاسبه اندازه پوزیشن مناسب استفاده کنید. اما یکی از روش‌های رایج، استفاده از قانون 1% ریسک است. در این روش، معامله‌گر فقط 1% از سرمایه خود را در هر معامله در معرض ریسک قرار می‌دهد.

مثال: فرض کنید که معامله‌گری با سرمایه 1000 دلار در حساب خود دارد و می‌خواهد در جفت ارز EUR/USD معامله کند. اگر معامله‌گر از قانون 1% ریسک استفاده کند، حداکثر 10 دلار (1% از 1000 دلار) را می‌تواند در هر معامله ریسک کند یا به عبارتی در صورت ضرر شدن معامله، این مقدار را از دست بدهد.

نکات کلیدی در مورد پوزیشن سایز:

1- شما می‌توانید از ماشین‌حساب‌های آنلاین برای محاسبه اندازه پوزیشن معاملاتی استفاده کنید.

2- انتخاب اندازه مناسب پوزیشن معاملاتی فارکس به شما در کاهش ریسک و افزایش شانس موفقیت در معاملات فارکس به شدت کمک خواهد کرد.

انتخاب بین پوزیشن لانگ و شورت

انتخاب بین دو پوزیشن long و short به تحلیل بازار و پیش‌بینی شما از روند قیمت بستگی دارد. اگر فکر می‌کنید قیمت در آینده افزایش پیدا می‌کند، پوزیشن لانگ بگیرید و اگر فکر می‌کنید قیمت کاهش می‌یابد، پوزیشن شورت بگیرید.

جمع بندی

معاملات لانگ یک روش ساده و کاربردی برای سود بردن از افزایش قیمت ارزها در بازار فارکس است و معاملات شورت برای سود بردن از کاهش قیمت نماد معاملاتی است. با این حال، قبل از استفاده از این روش، باید آموزش‌های لازم را ببینید و از ریسک‌های موجود هنگان ترید در بازار فارکس مطلع باشید.

سؤالات متداول

تفاوت پوزیشن لانگ و شورت چیست؟

تنها تفاوت معاملات Long و Short در نحوه سوددهی انحا است. در معامله لانگ با افزایش قیمت سود می‌کنیم و در معامله شورت با کاهش قیمت سود خواهیم کرد.

کانال سیگنال فارکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا