آموزش خصوصی ارز دیجیتال
بورس

آموزش جامع بازار آتی

آموزش صرافی بینگ ایکس

حتما در دنیای بازار های مالی با بازار هایی دارای اهرم و بازار های فیوچرز حالاتی که معاملات شما چندین و چند برابر ارزش واقعی دارایی شما به شما سود می رسانند رو برو شده اید در این مقاله با ما همراه باشید با آموزش جامع بازار آتی (بازار فیوچرز بورس ایران) و نحوه کسب سود در آن

آموزش جامع بازار آتی و خصوصیات آن

اشخاصی که قصد انجام ترید در این بازار را دارند، باید شناخت و دانش کافی با دانش بازار آتی کالا داشته باشند. اما در پاسخ به این سوال باید گفت که قرارداد آتی، قرار دادی که کاملا شرعی و قانونی بوده و این قرارداد و عهد بین خریدار و فروشنده بر جهت یک مبلغ معین در زمان حاضر انعقاد می‌شود اما تحویل کالا به آینده (در سررسید مقرر) موکول می‌شود.

به بیان دیگر قرارداد آتی کالا، قراردادی است که فروشنده براساس آن عهد می بنند در زمان تعیین شده ( وقت مشخصب که در قرارداد ذکر می شود)، میزان و یا تعداد معینی از کالای ذکر شده در قرارداد را به مبلغی که در زمان حال و هم اکنون تعیین می کنند، بفروشد و در جهت مقابل نیز، شخص دیگر قرارداد که همان خریدار است، عهد می بندد که آن کالا را با حالت و خصوصیت استاندارد شده که در متن قرارداد ذکر شده است، خریداری کند.

پس می توان نتیجه گرفت که به قراردادی که طی آن کالایی را اکنون و در زمان حال و با مبلغ مشخصی خریداری ‌کنیم اما تحویل و پرداخت وجه آن در آینده (سررسید در نظر گرفته شده در قرارداد) صورت بگیرد، قرارداد آتی گفته می شود.

تذکر: تسلط بر دانش بازار آتی کالا به شما نشان می دهد که کالای تحویلی که در قرارداد آتی کالا ذکر شده است، باید دارای خصوصیت کیفیت و کمیت باشد و زمان دقیق تحویل و محل تحویل آن نیز به طور شفاف در قرارداد ذکر شده باشد.

بررسی بازار آتی و معاملات داخل آن

به طور نمونه یک کشاورز به جهت فروش گندم، در تاریخ اول مهر ماه 1400 عهد می بندد که 5000 کیلوگرم از محصول خود با خصوصیات معین (کیفیت آن باید در قرارداد ذکر شود) را به ارزش 25 میلیون تومان در تاریخ اول دی ماه 1400 (سه ماه بعد)، تحویل خریدار بدهد؛ خریدار نیز در قرارداد عهد می بندد که این 5000 کیلوگرم گندم با خصوصیات ذکر شده را به مبلغ 25 میلیون تومان در تاریخ اول دی ماه 1400 از کشاورز خریداری کند؛ این نمونه، نمونه ای ساده از قرارداد آتی است.

دلیل به وجود آمدن چنین قرارداد هایی، این است که خریداران و فروشندگان دارایی، به دنبال کاهش خطر های معاملاتی خود هستند و صاحبان مشاغل و کسب و کارها همیشه از خطر های پیش بینی نشده که ممکن است به کسب و کارشان آسیب وارد کند، دوری می کنند. تریدر ها بازار آتی کالا چه به جهت خریدار و چه به جهت فروشنده باید بر دانش بازار آتی آگاهی داشته باشند.

به جهت نمونه صاحب یک کارگاه تولیدی قصد ندارد مواد اولیه مورد استفاده کارگاه خود را هر دفعه به مبلغ جدید بخرد؛ یا به عبارت دیگر وقتی که یک صادر کننده زعفران (به جهت خریدار) با تولید کننده زعفران (به جهت فروشنده)، قرارداد آتی زعفران منعقد می کند، هر دو جهت این ترید به دنبال کاهش خطر های موجود در بازار کار خود هستند که این امر اهمیت یادگیری دانش بازار آتی را دو چندان می کند.

از یک طرف خریدار، با منعقد کردن قرارداد آتی، ترسهای خود مبنی بر عدم تامین مواد اولیه با مبلغ مناسب در تاریخ معین را رفع می کند و از جهت دیگر، فروشنده نیز با منعقد کردن قرارداد آتی، فروش محصول خود را در تاریخ مشخص شده تضمین می کند و نگرانی از بابت عدم فروش محصول خود در بازار ندارد؛ به این صورت است که قرارداد آتی برای هر دو طرف ترید، دارای مزایای مناسبی است اما خریداران و فروشندگان بدون شناخت کافی بر روی دانش بازار آتی نمی توانند عملکرد خوبی در این بازار داشته باشند.

در بخش بعدی این آموزش بازار آتی کالا باید به ابهامات این مدل قرارداد ها اشاره کنیم؛ ابهامی که پیش می آید این است که اگر هر یک از طرفین ترید ( خریدار یا فروشنده)، به تعهدات ذکر شده در متن قرارداد عمل نکند، چه اتفاقی می افتد؟

این سوال برای بسیاری از اشخاصی که جدیدا با بازار آتی آشنا شده اند، پیش می آید. برای رفع این ابهام، دانش بازار آتی می تواند گره گشا باشد. باید خاطر نشان کرد که در بازار معاملات آتی به‌منظور اطمینان از انجام تعهدات طرفین (خریدار یا فروشنده)، هر یک از طرفین ترید درصدی از ارزش قرارداد مذکور را را تحت جهت «وجه تضمین لازم» نزد کارگزار و در حساب در اختیار قرار می‌دهند که متناسب با تغییر ارزش قرارداد های آتی، دارایی هر یک از طرفین تعدیل می‌شود.

صندوق طلا بازار آتی

به این امر توجه کنید که وجه تضمین لازم در حقیقت به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول «وجه تضمین اولیه» است و بخش دوم «وجه تضمین اضافی» که این بخش بر مبنای اختیار و میزان خطر موجود در بازار، متناسب با نوسانات مبلغ نقدی دارایی پایه تعیین شده و به وجه تضمین اولیه اضافه می‌شود؛ بنابراین مبلغ وجه تضمین لازم، متغیر و از طریق بورس کالا تعیین و حداقل دو روز معاملاتی قبل به طرفین ترید اعلام می شود.

توجه کنید که بازار معامله های آتی یکی از زیر مجموعه های بازار مشتقه است و خود بازار مشتقه نیز یکی از بازار های زیرمجموعه بورس کالا ایران است. پس می توان گفت که تمامی قوانین و دستورالعمل های بورس کالا در آن اجرا خواهد شد؛ بنابراین دانش بازار آتی زیر مجموعه ای از قوانین و دستورالعمل های بورس کالا است.

جذابیت های بازار آتی برای فعالان:

بازار آتی یکی از بهترین بازارهای سرمایه‌گذاری برای اشخاص خطر‌ پذیر محسوب می‌شود؛ پس لازم است که علاقه مندان ترید در بازار آتی در ابتدا خطر های این بازار را در نظر بگیرند و با دانش بازار آتی نیز آشنا باشند و شخصیت معاملاتی و استراتژی خاص خود را مشخص کنند.

بازار آتی که یکی از زیر مجموعه های بورس کالا است، دارای خطر هایی نیز هست که اشخاص و فعالان در این بازار بایستی با این خطر ها آشنا باشند؛ باید اشاره کرد که این بازار نکات مثبت و مزیت های فراوان نیز دارد که باعث افزایش علاقه فعالان به این بازار شده و جذابیت هایی را برای این اشخاص به همراه داشته است.

متقاضیان معامله در بازار آتی می توانند با دانش بازار آتی، مزیت های این بازار را درک کنند. بازار آتی به دلیل داشتن 2 مزیت نسبت به سایر بازار های مالی ایران، از جذابیت بیشتری برای فعالان این حوزه برخوردار است. این دو عامل عبارت اند از: وجود اهرم در معاملات و دو طرفه بودن بازار

1. وجود اهرم در معاملات:

استفاده از اهرم به این معناست که فعالان بازار آتی می توانند با چند برابر حجم پول خود، اقدام به ترید کنند. فلسفه وجودی چنین گزینه ای در معاملات بازار آتی این است که فعالان بازار، با پذیرفتن خطر ناشی از این اقدام و با وارد کردن سرمایه خود و البته تسلط بر روی دانش بازار آتی، بتوانند چند برابر سرمایه ای را که وارد این بازار کرده اند را به سود تبدیل کنند.

اما وجود اهرم در معاملات همان گونه که ممکن است باعث سود های بزرگ و چند برابری شود؛ ممکن است که باعث وارد شدن اسیب و زیان های بسیار سنگین و جبران ناپذیر به سرمایه تریدر ها شود. معمولا اشخاص حرفه ای و باهوش که تخصص و تسلط لازم را بر روی بازارهای دارای اهرم دارند، از این گزینه ها استفاده می کنند.

به جهت نمونه؛ اگر شما قصد استفاده از اهرم در بازار آتی را داشته باشید، قادر خواهید بود که با در اختیار داشتن 15 کیلو گرم زعفران و استفاده از اهرم 2، بر روی 30 کیلو گرم زعفران سرمایه گذاری کنید؛ به نوع ای که یا سود 2 برابری به همراه دارد و یا اینکه زیان 2 برابری را برای شما به همراه خواهد داشت.

تذکر: متقاضیان فعالیت در بازار آتی باید توجه داشته باشند که اهرم مالی تابع وجه تضمین اولیه در هر قرارداد است و میزان اهرم مالی نیز به‌مرور زمان تغییر کند. و همچنین این بازار دارای استراتژی های متعدد برای سود سازی می باشد  پیشنهادم ا به شما دوره اموزشی و استراتژی اختصاصی مجموعه حسن زاده فایننس می باشد.

2. دو طرفه بودن بازار:

یکی دیگر از بازارهای زیر مجموعه بورس کالا، بازار کالای فیزیکی است؛ تریدر ها بازار فیزیکی (نقدی) وقتیکه یک کالا ( پسته، زعفران و…) را در این بازار خریداری می کنند، فقط زمانی می توانند در این ترید سود کنند که مبلغ این کالای خریداری شده ( پسته، زعفران و…) بالا برود؛ ولی زمانی که مبلغ ها رو به کاهش است یا اصطلاحا بازار نزولی است، این تریدر ها نمی توانند سودی را شناسایی کنند.

اما بازار آتی اختلاف هایی با بازار نقدی دارد به این صورت که فعالان بازار آتی هم به هنگام ریزش مبلغ ها و هم به هنگام صعود مبلغ ها می توانند سود شناسایی کنند. یعنی اینکه وقتی مبلغ کالای مورد نظر در حال بالا رفتن است، تریدر ها می توانند در مبلغ پایین تر خرید خود را انجام بدهند و پس از صعود مبلغ ها، کالای خود را در مبلغ های بالاتر بفروشند.

در طرف روبرو نیز اگر سرمایه گذاران تحلیل می کنند که مبلغ کالای مورد نظر در حال ریزش است، در مبلغ های بالاتر اقدام به پیش فروش کالا می کنند و پس از کاهش مبلغ ها اقدام به خرید همان مقدار کالا می کنند و از اختلاف بین مبلغ خرید و فروش، سود خود را شناسایی می کنند.
ممکن است مدل کالا های قابل ترید در بازار آتی برای شما ابهام داشته باشد، در ادامه دانش بازار آتی به این محصولات اشاره خواهیم کرد.

چه محصولات و کالاهایی در بازار آتی ترید می شوند؟

در حال حاضر، چند دسته کالا شامل: پسته، زعفران نگین، زعفران رشته ای درجه یک پوشال معمولی، نقره، زیره سبز و صندوق طلا و…. در بازار آتی بورس کالا ترید می شوند؛
با صعود و پیشرفت بازار سرمایه در ایران به خصوص در سالیان اخیر، مطمئنا زمینه ها و پیش نیازهای لازم برای رشد و توسعه بازار آتی نیز فراهم شده است و کالاهای گوناگون و مختلف تری می تواند در این بازار عرضه شود.

جمع بندی

درمجموع بازار آتی و معاملات آن به دلیل 2 طرفه بودن و داشتن اهرم بسیار جذاب تر و سود ساز تر از بازار سرمایه می باشد اما در کنار این امر ریسک و خطرات زیادی دارد و با توجه به ذات اهرمی بودن آن نمیتوان معاملات خیلی بلند مدت روی آن داشت و بیشتر مناسب نوسان گیری می باشد اما نکته مهم مدیریت سرمایه داخل این بازار می باشد که از هر چیزی مهم تر است.

سوالات متداول

1. عامل اصلی که باعث جذابیت بازار آتی می شود چیست؟

اولین عامل وجود اهرم در این بازار و امکان کسب سود چند برابر و دومین عامل نیز دو طرفه بودن و امکان کسب سود از ریزش می باشد

2. به چه علت بازار معاملات آتی بیشتر مناسب نوسان گیری می باشد؟

با توجه به ذات اهرمی بودن این بازار و کسب سود یا ضرر سنگین در حرکات کوچک بازار سرمایه نمی توان معاملات بسیار بلند مدت روی آن داشت

3. چه محصولاتی در کنار سهام در بازار آتی قابل ترید می باشد؟

در حال حاضر، چند دسته کالا شامل: پسته، زعفران نگین، زعفران رشته ای درجه یک پوشال معمولی، نقره، زیره سبز و صندوق طلا و…. در بازار آتی بورس کالا ترید می شوند

کانال سیگنال فارکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا