آموزش خصوصی ارز دیجیتال
ترید و سرمایه گذاری

سرمایه گذاری کم ریسک با سود قطعی

آموزش صرافی بینگ ایکس

همه ما در زندگی خود به دنبال کسب سود و درآمد بیشتر هستیم و مهم ترین چیز در سرمایه گذاری کم خطر بودن آن است فلذا در این مقاله روش های سرمایه گذاری کم خطر با سود قطعی را بهشما معرفی و این سرمایه گذاری ها را یک به یک بررسی می نماییم با ما همراه باشید.

پیش درآمدی بر روش های کسب سود مطمئن

اشخاص بسیاری هستند که ترجیح می دهند سرمایه گذاری آن ها در کنار ریسک کم به سود زیادی نیز دست یابد. این اشخاص همیشه به جستجوی یک روش مناسب برای سرمایه گذاری کم ریسک با سود مطمئن هستند. بعضی از سرمایه گذاران، پول خود را از بانک بیرون آورده و آن را راهی بازارهای پر ریسکی مانند دلار، طلا و… می‌کنند و محتمل است اطلاعاتی از ریسک های موجود در این بازار نداشته باشند و دچار ضرر بسیاری شوند. اما در بازار سرمایه حالتی وجود دارد که سرمایه گذاران ضمن برخورداری از ریسک پایین می‌توانند از یک سود زیاد و حتمی نیز بهره مند شوند. در واقع خیلی از سرمایه گذاران، اهل ریسک های پر خطر نیستند و به دلیل نبود وقت، کم بودن دانش و اطلاعات تحلیلی، نوسانات شدید در بازارهای مالی و…به دنبال یک سرمایه گذاری امن و راحت هستند؛ به همین دلیل، در بخش بعدی مقاله به بررسی گزینه های خوب برای سرمایه گذاری کم ریسک با سود مطمئن می پردازیم.

سرمایه گذاری کم ریسک با سود قطعی

صندوق های سرمايه گذاری با درآمد ثابت

 

صندوق های سرمايه گذاری كه سود ثابت و خطر كمی دارند، به 3 بخش تقسيم می شوند:

 

صندوق سرمایه گذاری در سهام

صندوق سرمایه گذاری مختلط

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

یکی از بهترین مورد ها برای سرمایه گذاری کم ریسک با سود زیاد و قطعی، صندوق های سرمایه گذاری با سود ثابت هستند؛ این صندوق ها موظف اند حداقل 70 درصد از سرمايه خود را به اوراق با درآمد ثابت و يا سپرده های بانكی اختصاص دهند. البته نسبت به 30 درصد باقي مانده مجازند تا در مورد هايی مانند سهم، حق تقدم و…سرمايه گذاری كنند. پس، سود زیادتری نسبت به سود بانكي به شما خواهند داد. مزيت ديگر اين صندوق ها، روزشمار بودن آن ها می باشد؛ در واقع هر وقت که شما تمایل داشته باشید ، می توانید دارایی خود را از این صندوق ها خارج کنید.

اين صندوق ها با دو مدل متفاوت تقسيم دارایی خود را انجام مي‌دهند؛ گاهی وقت ها در اول يا پايان ماه، سود را به حساب سرمايه گذاران خود واريز می کنند و گاهی اوقات نیز بهای روزانه در هر واحد صندوق به ازای سود ساخته شده، افزايش می یابد.

 

قابلیت ها و معایب صندوق های سرمايه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری که همواره به عنوان یکی از گزینه مناسب برای سرمایه گذاری کم ریسک با سود مطمئن شناخته می شوند، قابلیت ها و همچنین مشکلات مختلفی دارند؛ اين صندوق ها تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار مي‌باشند و اين ارگان با اجرای محدوديت هايی، صندوق ها را وادار می سازد تا وجوه خود را در بازارهای مالی مورد قبول، سرمايه گذاری كنند. از جهت دیگر، اين صندوق ها از شفافيت اطلاعاتی بالايی برخوردارند. به عنوان نمونه، بايد ميزان دارایی و خرید و فروش های خود را در سامانه کدال منتشر كنند. از سوی دیگر، به دليل وجود بازارگردان در اين نوع صندوق ها، دارای ريسک نقدشوندگی پايينی هستند. به طور کلی، از موارد مزایا و معایب صندوق های سرمایه گذاری می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

قابلیت ها:

صرفه جویی در زمان

مدیریت حرفه ای و تخصصی

تقسیم هزینه ها بین سرمایه گذاران

کاهش ریسک

معایب:

کاهش کنترل سرمایه گذار بر سبد دارایی خود

نداشتن حق رای در مجامع شرکت ها

نحوه خرید و فروش صندوق های سرمايه گذاری

خرید و فروش صندوق های سرمایه گذاری

سرمایه گذاری کم ریسک با سود قطعی

صندوق های سرمايه گذاری از نظر شيوه خريد و فروش به 2 دسته تقسيم بندی می شوند:

صندوق سرمایه گذاری قابل خرید و فروش

صندوق های سرمایه گذاری دارای صدور و ابطال

افرادی كه كد بورسی دارند، می توانند با مراجعه حضوری به دفاتر صندوق و انجام احراز هويت و يا از طريق سامانه های كارگزاری نسبت معامله خريد واحدهای صندوق اقدام نمايند.

صندوق مخصوص یا سبد اطمینان هدف

قصد اصلي در اين صندوق ها، كسب سود مطمئن علاوه بر حفظ اصل سرمايه می باشد. به طور معمول، اين صندوق ها نسبت به صندوق های مشترک چند درصد بیشتر سود می‌دهند. البته در اکثر این صندوق ها، کمترین میزام پول لازم برای سرمایه گذاری تعیین می‌شود. البته برای این صندوق ها امکان بهره مندی از معامله گران هم وجود دارد. تریدر ها به شما کمک می کنند تا با توجه به میزان دارایی و خطر پذیری، یک سبد اختصاصی داشته باشید و به طور مداوم بر روی سرمایه حاصل شده نظارت کنید تا سودی بیشتر کسب نمایید.

Stock Market Icons Set. Stock Market Vector Illustration. Finance Flat Symbols. Finance Design Set. Finance Elements Collection.

اسناد اخزا

اخزا مدلی اوراق بدهی منتشر شده است که می تواند برای سرمایه گذاری کم خطر با سود مطمئن، مورد استفاده قرار گیرد. دولت این اوراق را به جای بدهی به پیمانکاران خود می دهد. این اوراق نیز دارای سررسید می باشد و دولت متعهد است تا در هنگام سررسید مبلغ اسمی را به پیمانکاران پرداخت کند.

یکی از موارد مهم دولت در تسویه، پرداخت اصل پول اسناد اخزا و سود مربوط به آن می‌باشد. پس، ریسک این اوراق بسیار کم است. از طرف دیگر، نقد شوندگی بالایی نیز دارد؛ چرا که درخواست برای خرید این اوراق زیاد است. نیاز به ذکر است که برای خرید این اوراق باید حتما کد بورسی داشته باشید و شما می‌توانید از راه سامانه معاملاتی کارگزاری ها نسبت به معامله این اوراق اقدام نمایید. توجه داشته باشید که نمادهای اخزا یک هفته قبل از موعد سررسید، متوقف می‌شوند. سود این اوراق نیز به ازای مبلغ اسمی هر ورق به حساب سرمایه گذاران واریز می‌شود.

سبد گردان

سبدگردان به عنوان یکی از موارد های سرمایه گذاری کم ریسک با سود قطعی

اگر فرد خطر گریزی هستید و مهارت بسیاری در بازار سرمایه ندارید، توصیه می کنیم تا از مدل های سرمایه گذاری غیر مستقیم استفاده کنید. این روش ها جایگزینی برای سرمایه گذاری مستقیم در این بازار می باشند. در روش سبدگردانی، سرمایه گذاری با کد اختصاصی شما صورت می‌گیرد و خرید و فروش ها را نیز می‌توانید در پنل شخصی خود دنبال کنید. البته مدیریت این سرمایه گذاری توسط یک سبد گردان قوی انجام می‌شود و این شرکت به چیدمان و توزیع سهام شما بصورت اختصاصی اقدام می کند.

 

نکته: خرید اوراق مشارکت، اخزا و…برای سرمایه گذاری کم ریسک با سود قطعی، اگر چه در ظاهر به شما سود می دهد، اما با توجه به ساختار همراه با تورم اقتصاد ایران، اگر قیمت دارایی در اختیار شما خود را با تورم هماهنگ نکند، در عمل بخشی از قدرت خرید شما از بین رفته است و در مقایسه با تورم، بازدهی شما کمتر بوده است.

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد ما مطالعه مفاله نجات پول در تورم است

به عنوان نمونه، معامله اسناد خزانه اسلامی (اخزا) که به عنوان یکی از گزینه های خوب برای سرمایه گذاری کم ریسک با سود مطمئن شناخته می شود، در حال حاضر سالیانه بین 21 تا 23 درصد سود به معامله گران این اوراق می دهد، در حالیکه در سال های اخیر، اقتصاد ایران تورم های 40 درصدی را تجربه می کند که این امر نشان دهنده این نکته است که این اوراق در بازه های بلندمدت نه تنها قدرت خرید سرمایه گذاران را افزایش نمی دهد، بلکه در مقایسه با تورم، یک پله عقب تر خواهد بود.

برای کسب سود واقعی در برابر تورم پیشنهاد ما به شما دوره اموزش بورس اکادمی حسن زاده فایننس می باشد.

اوراق شراکت

یکی دیگر از مورد های مناسب برای سرمایه گذاری کم ریسک با سود قطعی، اوراق مشارکت است. این اوراق از جمله اوراق بهاداری هستند که با داشتن مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، منتشر می شوند. این اوراق، قیمت اسمی تعیین شده ای دارند و در زمان مشخصی نیز صادر می شوند. قصد از انتشار این اوراق، تامین بخشی از منابع مالی مود نیاز شرکت های دولتی و یا خود دولت است. این اوراق در جهت طرح های انتفاعی دولت، پروژه های عمرانی، تهیه مواد اولیه ضروری واحدهای تولیدی از طریق عرضه عمومی به سرمایه گذاران واگذار می‌شود.

با توجه به رسیدن زمان پایان آن، سود تضمین شده در اوراق به دارایی سرمایه گذار واریز می‌شود. البته اگر سود قطعی پروژه بیشتر از سود مشخص شده باشد، مابه التفاوت سود نیز پرداخت می‌گردد. تفاوت اوراق مشارکت منتشر شده در مقدار سود و بازدهی آن بسیار تاثیرگذار است؛ اما به طور کلی، معمولا سود در نظر گرفته شده برای این اوراق، کمی بیشتر از سود سپرده های بانکی است.

جمع بندی

در این متن به مدل های سرمایه گذاری کم خطر با سود قطعی اشاره کردیم و متوجه شدیم که اشخاص خطر گریز همه اوقات به دنبال شناخت روش های خوب برای سرمایه گذاری کم خطر و قطعی بوده اند  که از نمونه این سرمایه گذاری ها می شود به صندوق های سرمایه گذاری با سود ثابت، اسناد اخزا، اوراق شراکت و…اشاره کرد. پس، اگر شما نیز به قصد پیدا کردن روش های متفاوت برای سرمایه گذاری کم خطر با سود قطعی هستید، می توانید این موارد را مورد نظر قرار دهید.

سوالات متداول

1_ چه چیزی باعث تفاوت عمده در انواع اوراق مشارکت می گردد؟

تفاوت اوراق مشارکت منتشر شده در مقدار سود و بازدهی آن بسیار تاثیرگذار است؛ اما به طور کلی، معمولا سود در نظر گرفته شده برای این اوراق، کمی بیشتر از سود سپرده های بانکی است.

2_ اسناد اخزا چیست؟ علت صدور آن چه می باشد؟ و صادر کننده آن کیست؟

اخزا مدلی اوراق بدهی منتشر شده است که می تواند برای سرمایه گذاری کم خطر با سود مطمئن، مورد استفاده قرار گیرد. دولت این اوراق را به جای بدهی به پیمانکاران خود می دهد

3_علت ضرر ساز بودن سرمایه گذاری در صندوق ها و اسناد دارای سود مطمئن چیست؟

اگر چه در ظاهر به شما سود می دهد، اما با توجه به ساختار همراه با تورم اقتصاد ایران، اگر قیمت دارایی در اختیار شما خود را با تورم هماهنگ نکند، در عمل بخشی از قدرت خرید شما از بین رفته است و در مقایسه با تورم، بازدهی شما کمتر بوده است.

کانال سیگنال فارکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا