آموزش خصوصی ارز دیجیتال
بورس

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

آموزش صرافی بینگ ایکس

تلاطم‌های شدید قیمت خودرو در کشور باعث شده است که سازوکارهای جدیدی برای عرضه خودرو در نظر گرفته شود که هر کدام از آن‌ها در نوع خود حائز اهمیت هستند. بر همین اساس شاهد آن هستیم که بسیاری از خودروها از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند. البته باید به این نکته اشاره داشت که برای استفاده از این شیوه حتما باید با نحوه خرید خودرو از بورس کالا آشنایی کامل داشته باشید. از همین رو تصمیم بر آن شد تا در این مطلب از حسن زاده فایننس به‌طور کامل به این مورد پرداخته شود پس تا انتها با ما همراه باشید.

مزایای خرید خودرو از بورس کالا

خرید خودرو از بورس کالا مزایای زیادی دارد که هر کدام از آن‌ها در نوع خود حائز اهمیت هستند. در بورس کالا، قیمت خودروها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و هیچ واسطه‌ای در این بازار وجود ندارد. بنابراین، خریداران می‌توانند از قیمت منصفانه و رقابتی خودروها بهره‌مند شوند. در بورس کالا خودروهای عرضه شده توسط کارشناسان مجرب بورس کالا کارشناسی شده و دارای گواهینامه کیفیت هستند. این امر باعث اطمینان خریداران از اصالت و کیفیت خودروها می‌شود.

ناگفته نماند که در بورس کالا، خریداران با داشتن کد بورسی و کد معاملاتی، می‌توانند به راحتی و در مدت زمان کوتاه، سفارش خود را ثبت و پرداخت کنند. همچنین، تحویل خودرو نیز در محل تعیین شده و با هماهنگی قبلی صورت می‌گیرد. همچنین در چنین شرایطی خودروهای مختلفی از برندهای مختلف عرضه می‌شوند. بنابراین، خریداران می‌توانند با توجه به نیاز، سلیقه و بودجه خود، خودروی مناسب را انتخاب کنند. در این شیوه بیشتر خودروهای عرضه شده از تولید داخل هستند. این امر باعث حمایت از صنعت خودروسازی داخل و افزایش تولید و فروش آن می‌شود.

خرید خودرو در بورس کالا چگونه است؟

خرید خودرو در بورس کالا یکی از راه‌های جدید و شفاف برای دسترسی به خودرو با قیمت منصفانه است. برای خرید خودرو از بورس کالا، شما نیاز به داشتن کد بورسی و کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا دارید. همچنین باید مبلغ پیش پرداخت و قیمت پیشنهادی خود را در حساب وکالتی نزد بورس واریز کنید و سفارش خود را از طریق سامانه EBGO ارسال کنید. نحوه خرید خودرو در بورس کالا را به صورت مرحله به مرحله در ادامه شرح خواهیم داد.

  1. ابتدا باید با توجه به نوع خودروی مورد نظر خود، نماد معاملاتی آن را در سامانه TSETMC پیدا کنید. مثلاً برای خرید پژو 207 دستی، نماد IKCO1 را جستجو کنید.
  2. سپس باید با استفاده از سامانه EBGO وارد حساب معاملاتی خود شوید و سفارش خود را با تعیین قیمت و تعداد مورد نظر ثبت کنید. مثلاً اگر قصد خرید 2 دستگاه پژو 207 دستی با قیمت 700 میلیون تومان را دارید، باید این مشخصات را در سامانه وارد کنید.
  • در صورت تطابق قیمت و تعداد سفارش شما با سفارش فروشنده، معامله انجام می‌شود و شما صاحب خودرو مورد نظر می‌شوید. در غیر این صورت، شما باید منتظر بمانید تا قیمت بازار به سطح پیشنهاد شما برسد یا پیشنهاد جدید دهید.
  • در پایان روز معاملاتی، شما باید هزینه خودرو خریداری شده را از طریق حساب وکالتی نزد بورس پرداخت کنید. همچنین باید هزینه‌های جانبی مانند عوارض، حق نظارت، حق السند، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات حمل و نقل پستی، تولید پلاک، شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث را نیز پرداخت کنید.
  • در نهایت، شما باید با تحویل‌گیرنده خودرو خود تماس بگیرید و نحوه دریافت خودرو را هماهنگ کنید. معمولاً شما باید به گارانتور گروه صنعتی چک تضمین دهید و در عوض چک تضمین گروه صنعتی را در اختیار داشته باشید. سپس با ارائه چک تضمین به نمایندگی مربوطه، خودرو را تحویل بگیرید.

مدارک لازم برای خرید خودرو از بورس

آماده‌سازی مدارک یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که شما باید برای نحوه خرید خودرو از بورس کالا از آن اطلاع داشته باشید. برای خرید خودرو از بورس علاوه بر داشتن داشتن کد بورسی و کد معاملاتی، باید مدارک زیر را در اختیار داشته باشید.

  • اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه خریدار
  • اطلاعات محل سکونت و محل کار خریدار
  • شماره حساب، شماره شبا، نام بانک، نام شعبه و کد شعبه خریدار
  • چک تضمین به نام گارانتور گروه صنعتی
  • چک تضمین به نام نمایندگی

برای دریافت کد بورسی و کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا، شما باید در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت کنید. سپس باید با یک کارگزار مجاز تماس بگیرید و حساب وکالتی خود را افتتاح کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که کامل بودن مدارک نقش بسیار مهمی در این فرایند دارد که به هیچ عنوان نباید آن  را فراموش کنید. از همین رو بهتر است که از مدت‌ها قبل  برای آماده‌ کردن این موارد اقدام کنید تا مسئله‌ای ایجاد نشود.

انصراف خرید خودرو از بورس کالا

اگر شما از خرید خودرویی که در بورس کالا انجام داده‌اید انصراف دهید، باید مبلغی را به عنوان جریمه انصراف پرداخت کنید. این مبلغ برابر با ۵٫۵ درصد از ارزش کل معامله است که شامل ۵ درصد هزینه انفساخ و ۰٫۵ درصد هزینه کارمزد دو سر معامله خواهد بود. بعد از پرداخت جریمه، مابقی پولی که به عنوان پیش پرداخت واریز کرده‌اید، به حساب وکالتی شما برگشت داده می‌شود.

برای انصراف از خرید خودرو، شما باید تا قبل از تسویه معامله، درخواست خود را به کارگزاری خود اطلاع دهید. در صورتی که تسویه معامله انجام شده باشد، شما نمی‌توانید از خرید خودرو انصراف دهید و باید هزینه کامل خودرو و هزینه‌های جانبی آن را پرداخت کنید.

خرید خودرو از بورس کالا چقدر سود دارد؟

خرید خودرو از بورس کالا چقدر سود دارد؟

خرید خودرو از بورس کالا می‌تواند سودمند باشد اگر شما به دنبال خودرویی با قیمت منصفانه و شفاف هستید. در بورس کالا، شما می‌توانید با توجه به قیمت پایه و هزینه‌های جانبی هر خودرو، پیشنهاد خود را اعلام کنید و در صورت برنده شدن در رقابت، خودرو را با قیمت مورد نظر خود تحویل بگیرید. این روش باعث می‌شود که قیمت خودرو تحت تاثیر عرضه و تقاضا شکل بگیرد و نه تحت تاثیر قاچاق و تخلفات. برای مثال طبق آمار مردم از خرید خودرو در بورس ۶۵۸۰ میلیارد تومان سود کرده‌اند که این سود نسبت به قیمت بازار خودرو در زمان عرضه است. البته سود خرید خودرو از بورس کالا به چند عامل بستگی دارد.

بعضی از خودروها در بورس کالا با قیمت پایین‌تر از بازار عرضه می‌شوند و بعضی قیمت بالاتری دارند. این مورد به تولیدکننده، زمان عرضه، ظرفیت تولید و تقاضای بازار بستگی دارد. از طرفی قیمت خودرو در بورس کالا ممکن است با گذشت زمان تغییر کند. این به نوسانات بازار، تغییرات سیاسی و اقتصادی، تغییرات نرخ ارز و … ربط دارد. به طور کلی هر چه زمان عرضه خودرو در بورس کالا دیرتر باشد، قیمت آن بالاتر است. از همین رو در این حالت شرایط سوددهی هم متفاوت خواهد بود.

محدودیت خرید خودرو از بورس کالا

محدودیت خرید خودرو از بورس کالا یکی از سوالات مهمی است که توسط بسیار از افراد پرسیده می‌شود. به همین علت شما هم باید با این محدودیت‌های گفته شده آشنایی کافی داشته باشید. شما نمی‌توانید بیش از یک دستگاه خودرو از هر نوع و مدل در هر سال خورشیدی از بورس کالا بخرید. این محدودیت برای جلوگیری از خرید و فروش دوباره و ایجاد بازار سیاه است. همچنین باید به این مورد توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید در بورس کالا خودرو را با رنگ و مشخصات دلخواه خود انتخاب کنید و باید با آنچه عرضه می‌شود رضایت داشته باشید. این محدودیت برای ساده‌سازی فرآیند عرضه و تحویل است.

همچنین امکان اینکه در بورس کالا خودرو را به صورت فوری تحویل بگیرید وجود ندارد و باید مدت زمان طولانی‌تری را صبر کنید. از همین رو شما باید این بازه زمانی گفته شده را هم در نظر داشته باشید. شما نمی‌توانید در بورس کالا خودرو را با روش‌های پرداخت دلخواه خود پرداخت کنید و باید از حساب وکالتی استفاده کنید. این محدودیت برای شفاف‌سازی و امنیت پرداخت است. در نتیجه از نظر روش پرداخت هم با محدودیت‌های خاصی مواجه هستید که باید به آن‌ها توجه کافی داشته باشید.

تفاوت قیمت خرید خودرو در بورس و بازار

تفاوت قیمت خرید خودرو در بورس و بازار بستگی به نوع و مدل خودرو، تقاضا و عرضه آن، هزینه‌های جانبی و مالیاتی و زمان عرضه و تحویل دارد. به طور کلی، قیمت خودرو در بورس کالا با مکانیزم عرضه و تقاضا کشف می‌شود و معمولا از قیمت بازار آزاد کمتر است. البته این تفاوت قیمت ممکن است در طول زمان تغییر کند و بسته به شرایط بازار، گاهی اوقات قیمت خودرو در بورس کالا از قیمت بازار آزاد بالاتر شود.

برای مثال اگر از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۱۵ اسفند همان سال، از بورس کالا خودرو می‌خریدید و در همان روز عرضه یا تا الآن آن را در بازار آزاد فروش می‌کردید، می‌توانستید سود قابل توجهی کسب کنید. برای نمونه، خریداران خودرو پژو 207 دستی با قیمت پایه 185.500.000 تومان در بورس کالا، می‌توانستند آن را با قیمت 725.000.000 تومان در بازار آزاد فروش دهند و سود 539.500.000 تومان کسب کنند.

به علاوه، خرید خودرو از بورس کالا برای افرادی که می‌خواهند مالک آن باقی بمانند هم به‌صرفه است؛ چرا که معاف از پرداخت حق عضویت و حق نام نگارش هستند. همچنین، خرید خودرو از بورس کالا به شفاف‌سازی و رقابت‌پذیر شدن بازار خودرو کمک می‌کند و رانت دلالان را حذف می‌کند.

هزینه جانبی خرید خودرو از بورس

اکنون که به  نحوه خرید خودرو از  بورس آشنایی پیدا کردید، شما باید با هزینه‌های جانبی که در این زمینه وجود دارد هم آشنا شوید. در حال حاضر این هزینه‌ها بسیار متنوع هستند که به همین علت آن‌ها را به شکل دقیق بیان خواهیم کرد.

  1. مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودرو که بر اساس قیمت نهایی فروش محاسبه می‌شود و باید توسط خریدار پرداخت شود. این هزینه برای خودروهای داخلی ۱۳ درصد و برای خودروهای وارداتی ۱۲ درصد است
  2. مالیات ارزش افزوده که بر اساس قیمت نهایی فروش محاسبه می‌شود و باید توسط خریدار پرداخت شود. این هزینه برای خودروهای داخلی ۹ درصد و برای خودروهای وارداتی ۴ درصد است.
  3. هزینه هوشمندسازی کارت خودرو
  4. هزینه خدمات حمل و نقل پستی
  5. هزینه تولید پلاک
  6. هزینه شماره‌گذاری
  7. هزینه بیمه شخص ثالث

نحوه تسویه حساب خرید خودرو از بورس کالا

نحوه تسویه حساب خرید خودرو از بورس کالا یکی از سوالات پرتکرار این روزها است. بر همین اساس اگر شما هم می‌خواهید از این روش برای خرید خودرو استفاده کنید، حتما باید با جزئیات مربوط به آن آشنایی داشته باشید. برای اینکه شما بتوانید آگاهی بیشتری پیدا کنید، در ادامه مراحل لازم برای تسویه حساب را شرح می‌دهیم.

  • دریافت کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا از طریق کارگزاران عضو بورس
  • ثبت سفارش خودرو در سامانه EBGO و واریز مبلغ پیش پرداخت به حساب وکالتی نزد بورس
  • انتظار برای اعلام نتایج رقابت خرید و در صورت برنده شدن، واریز مابقی مبلغ تسویه به حساب وکالتی خود طی ۳ روز کاری
  • انتخاب نوع تسویه نقدی و ثبت مشخصات هویتی و نماینده خود در سامانه EBGO
  • افتتاح حساب کاربری در سایت شرکت خودروساز مورد نظر و واریز مبالغ مربوط به مالیات و هزینه‌های جانبی
  • تماس با نمایندگی شرکت عرضه کننده و هماهنگی برای تحویل خودرو

در صورتی که می‌خواهید برای اخذ خودرو از نمایندگی اقدام کنید، حتما باید به یاد داشته باشید که مدارک لازم را همراه خود داشته باشید وسپس مراجعه را انجام دهید. برخی از این مدارک مهم شامل موارد زیر خواهند بود.

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی قبض تلفن
  • فرم تعهد نامه
  • فرم تحویل خودرو

زمان اعلام خرید خودرو از بورس کالا

زمان اعلام خرید خودرو از بورس کالا بستگی به نوع و شرایط خودرو و تاریخ عرضه آن در بورس دارد. متقاضیان باید یک روز قبل از عرضه خودرو، مبلغ مورد نظر خود را جهت شرکت در رقابت خرید، از طریق سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری به بورس کالا ارسال کنند و سپس باید تا زمان اعلام نتایج منتظر بمانند. در صورت برنده شدن در رقابت، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سسامانه اطلاع‌رسانی بورس کالای ایران، زمان و محل تحویل خودرو را مشاهده کنند.

برای خرید خودرو از بورس کالا، داشتن کد بورسی کافی نیست و باید کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا دریافت کنید. همچنین باید با توجه به قیمت پایه و هزینه‌های جانبی هر خودرو (قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنید. همچنین برای زمان دقیق اعلام خرید باید به  اطلاعیه‌هایی که در این زمینه منتشر می‌شود توجه داشته باشید.

سخن پایانی

نحوه خرید خودرو از بورس کالا در این روزها به یک دغدغه مهم و اساسی برای افراد تبدیل شده است. بسیاری از افراد دوست دارند که در این شرایط بازار از خرید خودرو سود ببرند. به همین علت در این مطلب از آکادمی حسن زاده فایننس تلاش کردیم تا بیشتر شرایط مربوط به خرید ماشین از بورس کالا را شرح دهیم. فراموش نکنید که سرمایه‌گذاری بر روی دارایی‌های مختلف برای کسب سود نیاز به آگاهی زیادی دارد. به همین علت شما می‌توانید آموزش بورس ایران را از طریق تیم حرفه‌ای حسن زاده فایننس دریافت کنید.

سوالات متداول

1. آیا با داشتن کد بورسی اوراق بهادار، امکان خرید خودرو در بورس کالا وجود دارد؟

خیر، برای خرید خودرو در بورس کالا، داشتن کد بورسی کافی نیست و باید کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا دریافت کنید.

2. حساب وکالتی چیست؟

حساب وکالتی یک حساب بانکی است که در آن مشتریان مبلغ پایه و درصد وجه قیمت پایه اعلام شده برای هر خودرو را واریز می‌کنند. این حساب توسط بورس کالا افتتاح می‌شود و مشتریان باید شماره حساب وکالتی خود را به کارگزاری معرفی کنند.

3. نحوه افتتاح حساب وکالتی چگونه است؟

برای افتتاح حساب وکالتی، مشتریان باید به سامانه اطلاع‌رسانی بورس کالای ایران مراجعه کرده و با وارد کردن شماره ملی، شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل، فرم درخواست افتتاح حساب را تکمیل نمایند. سپس گزینه «ثبت نام» را انتخاب کنند. پس از ثبت نام، شماره حساب وکالتی به صورت پیامک و ایمیل به مشتریان اطلاع داده می‌شود.

4. مبلغ پیش پرداخت برای خرید خودرو در بورس کالا چه میزان است و نحوه پرداخت آن چگونه است؟

مبلغ پیش پرداخت برای خرید خودرو در بورس کالا، معادل مبلغ پایه به علاوه ۱۰ درصد آن است. مثلاً اگر قیمت پایه یک خودرو ۲۰۰ میلیون تومان باشد، مبلغ پیش پرداخت آن ۲۲۰ میلیون تومان است. نحوه پرداخت آن به این صورت است که مشتریان باید مبلغ پیش پرداخت را به حساب وکالتی نزد بورس واریز کنند. این مبلغ از زمان ثبت و ارسال سفارش تا زمان اعلام نتایج در حساب مذکور مسدود خواهد شد.

5. آیا خودروهای عرضه شده با همان قیمت پایه اعلامی در اطلاعیه عرضه خودرو قابل خریداری است؟

خیر، ثبت سفارش برای خودروها در بورس کالا به‌صورت رقابتی بوده و مشتریان با در نظر گرفتن قیمت پایه اعلام شده هر خودرو، باید مبلغ مورد نظر خود را جهت شرکت در رقابت خرید، از طریق سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری به بورس کالا ارسال کنند. قیمت نهایی فروش هر خودرو، براساس قیمت بالاترین پیشنهاد داده شده توسط مشتریان تعیین می‌شود.

6. آیا قیمت تمام شده خودروی خریداری شده برابر با قیمت کشف شده در تالار معاملات است؟

خیر، قیمت تمام شده خودروی خریداری شده، علاوه بر قیمت کشف شده در تالار معاملات، شامل هزینه‌های جانبی هر خودرو نظیر مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودرو، مالیات ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات حمل و نقل پستی، تولید پلاک، شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث است.

 

کانال سیگنال فارکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا